Activitatea Pieţei RASDAQ şi a pieţei valorilor mobiliare necotate ar putea înceta în termen de 12 luni, iar societăţile ale căror acţiuni se tranzacţionează pe aceste pieţe vor fi tranzacţionate pe o piaţă reglementată sau pe un sistem alternativ de tranzacţionare (ATS), potrivit unui proiect de lege publicat marţi pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) va întocmi o listă a societăţilor ce îndeplinesc criteriile de admitere la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, pe care o va publica pe pagina sa de Internet, iar administratorii acestor societăţi vor trebui să convoace acţionarii pentru a decide dacă vor alege tranzacţionarea pe o piaţă reglementată sau pe un sistem alternativ de tranzacţionare.
În situaţia în care Adunarea generală a acţionarilor (AGA) nu aprobă iniţierea demersurilor pentru admiterea la tranzacţionare pe o piaţă reglementată autorizată de ASF/CNVM, ci tranzacţionarea pe un sistem alternativ de tranzacţionare, acţionarii care nu au votat în favoarea hotărârii adunării generale a acţionarilor au dreptul de a se retrage din societate şi de a solicita cumpărarea acţiunilor lor de către societate.
De asemenea, ASF va întocmi o listă a societăţilor ce nu îndeplinesc criteriile de admitere la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, iar administratorii acestor societăţi vor convoca AGA pentru a alege unul dintre ATS-urile aprobate de ASF. Acţionarii care nu au votat în favoarea hotărârii adunării generale prin care s-a decis iniţierea demersurilor pentru admiterea pe un sistem alternativ de tranzacţionare care nu îndeplineşte anumite condiţiile prevăzute au dreptul de a se retrage din societate şi de a solicita cumpărarea acţiunilor lor de către societate.
Obligaţia de acordare a dreptului de retragere din societate nu este aplicabilă în situaţia în care adunarea generală a acţionarilor hotărăşte iniţierea demersurilor pentru admiterea la tranzacţionare pe un sistem alternativ de tranzacţionare aprobat de CNVM/ASF care aplică reguli referitoare la notificarea raportărilor privind pragurile de deţineri; exercitarea anumitor drepturi ale acţionarilor în cadrul adunărilor generale ale societăţilor privind convocarea, desfăşurarea adunării generale a acţionarilor şi exercitarea drepturilor acţionarilor aferente acţiunilor cu drept de vot în cadrul adunărilor generale; aplicarea metodei votului cumulativ pentru alegerea consiliului de administraţie; ofertele publice de preluare obligatorii; retragerea acţionarilor dintr-o societate;obligaţiile de raportare ale societăţilor; abuzul pe piaţă.
Potrivit proiectului de lege, Bursa de Valori Bucureşti /BVB/ are obligaţia ca, în termen de cel mult 15 zile de la intrarea în vigoare a legii, să identifice societăţile comerciale ale căror acţiuni se tranzacţionează pe Piaţa RASDAQ, organismele de plasament colectiv ale căror titluri de participare se tranzacţionează pe Piaţa RASDAQ şi societăţile comerciale ale căror acţiuni se tranzacţionează pe piaţa valorilor mobiliare necotate, să întocmească şi să transmită ASF lista societăţilor comerciale identificate.
La rândul său, ASF trebuie să întocmească cele două liste menţionate – ‘Lista societăţilor ce îndeplinesc criteriile de admitere la tranzacţionare pe o piaţă reglementată’ şi ‘Lista societăţilor ce nu îndeplinesc criteriile de admitere la tranzacţionare pe o piaţă reglementată’ şi să informeze în termen de 45 de zile aceste societăţi dacă îndeplinesc sau nu criteriile respective.
Societăţile respective trebuie să convoace AGA în termen de 120 de zile. În situaţia în care o societate care poate fi tranzacţionată pe o piaţă reglementată (cum este BVB – n.r.), dar AGA decide tranzacţionarea pe un ATS, societatea are obligaţia ca în termen de 90 de zile să convoace şi să efectueze demersurile necesare pentru desfăşurarea unei noi adunări generale a acţionarilor, cu includerea în convocatorul adunării, ca punct distinct pe ordinea de zi, prezentarea raportului întocmit de un evaluator independent înregistrat la CNVM/ASF privind preţul pe acţiune care urmează a fi achitat acţionarilor în cazul retragerii acestora din societate.
Preţul pe acţiune achitat în cazul retragerii acţionarilor din societate este aprobat de adunarea generală a acţionarilor şi se stabileşte în conformitate cu standardele internaţionale de evaluare de către un evaluator independent înregistrat la CNVM/ASF.
Dreptul de retragere poate fi exercitat de acţionari în termen de 30 de zile de la data publicării hotărârii adunării generale a acţionarilor, în Monitorul Oficial al României, iar societatea achită acţionarilor care solicită retragerea din societate contravaloarea acţiunilor în termen de cel mult 45 zile de la primirea cererii.
În cazul în care administratorii societăţilor de pe RASDAQ nu vor respecta obligaţiile prevăzute în această lege, aceştia riscă amenzi de la 5.000 lei la 100.000 lei.
‘Reglementarea situaţiei juridice a pieţei RASDAQ care nu se încadrează în prezent în tipologia locurilor de tranzacţionare prevăzută de legislaţia europeană în domeniu, implementată în legislaţia naţională, reprezintă o obligaţie a statului român ce derivă din calitatea de membru al Uniunii Europene. De-a lungul timpului au existat numeroase încercări de reglementare a pieţei RASDAQ care din cauza complexităţii fenomenului abordat nu au avut o finalitate. Totodată, s-a constatat că, în cadrul dezbaterilor organizate pe această temă, majoritatea participanţilor au optat pentru o soluţie de compromis. Având în vedere solicitările transmise de Comisia Europeană ca autorităţile române să furnizeze informaţii concrete cu privire la clasificarea pieţei RASDAQ sau eventuale modificări ale statutului acestei pieţe şi să transmită un calendar pentru adoptarea acestor modificări, propunem soluţionarea acestei situaţii printr-un proiect de lege care să cuprindă măsuri urgente în sensul conformării cu prevederile Directivei 2004/39/CE privind pieţele de instrumente financiare. Importanţa iniţierii acestui proiect de lege reiese şi din atenţionarea Guvernului României -Ministerul Afacerilor Europene cu privire la faptul că lipsa unui răspuns clar şi la obiect la solicitările Comisiei Europene va declanşa o acţiune în constatarea neîndeplinirii obligaţiei României ca stat membru de conformare la prevederile europene incidente’, se spune în expunerea de motive pentru acest proiect de act normativ, publicată pe site-ul MFP.