Americanii negociază cu AVAS decalarea cu un an, fără penalităţi, a termenelor pentru obiectivele asumate, iar estimarea producţiei din 2013 a fost ajustată în jos cu 10%, până la 225.000 de maşini.

Compania americană Ford a anunţat oficial că doreşte o modificare a contractului semnat în 2007 cu guvernul României. Potrivit documentului parafat acum trei ani, Ford România a plătit 57 milioane de euro pentru 72,4% din acţiunile Automobile Craiova şi trebuia să ajungă, în intervalul martie 2011 – martie 2012, la o producţie de peste 250.000 de unităţi, în caz contrar urmând să plătească statului daune de până la 25% din valoarea la care a achiziţionat Automobile Craiova. Nivelul sancţiunilor scade la 10% din valoarea contractului pentru o producţie între 200.000 şi 225.000 de vehicule şi la 5% dacă se construiesc între 225.000 şi 250.000 de unităţi. În actuala conjunctură, termenii înţelegerii iniţiale nu vor putea fi respectaţi, iar scadenţele ar trebui decalate cu un an. Altfel spus, cu cuvintele lui John Fleming, fostul şef al Ford of Europe: „Iniţial, am spus că proiectul de la Craiova se va finaliza în 2012. Acum, lucrăm cu AVAS să modificăm această dată, din cauza crizei. Vom termina investiţia, probabil, în 2013“.

Moneda de schimb este pregătită

Oficialii Ford au ţinut să menţioneze că „investiţia anunţată iniţial, de 675 de milioane de euro, rămâne o certitudine. Chiar dacă vom întârzia un an, proiectul merită. Toată lumea va profita de pe urma acestuia“. Pe lângă această amânare, Ford mai încearcă să obţină şi modificări ale contractului în privinţa volumelor producţiei, care fuseseră iniţial convenite la minimum 250.000 de unităţi în 2011 şi 300.000 în 2012. „Vom ajunge la o capacitate instalată de 300.000 de unităţi în 2013“, declara John Fleming săpămâna trecută, precizând astfel care va fi potenţialul efectiv al uzinei de la Craiova, nu neapărat şi volumul producţiei. De altfel, el a ţinut să puncteze dificultatea de a se angaja la anumite ţinte pe termen mediu: „Este greu de spus cât vom produce în 2013. Ar trebui să ştim mai întâi în ce punct va fi industria în acel an, cum va fi piaţa. Aşteptările mele, bazate pe ceea ce ştim în acest moment, arată că vom putea produce circa 225.000 de maşini.“ În aceste condiţii, singura certitudine rămâne aceea că noul model promis de americani va ajunge pe piaţă cu un an mai târziu decât era planificat, în 2011.

În schimbul concesiilor aşteptate, Ford promite să devanseze transferul către statul român a 40 de active (clădiri, terenuri şi firme) preluate de Ford la privatizare: „O vom face cu doi ani mai devreme, ceea ce va permite statului român să valorifice mai repede aceste active.“

Trei proiecte pentru următorii doi ani

224-55583-18_ford5_32_c.jpgDincolo de negocierea cu AVAS a unor termeni din contract, cei de la Ford ţin să sublinieze că „tot ceea ce am spus la începutul negocierilor pentru achiziţionarea fabricii este foarte aproape de ceea ce se întâmplă acum la Craiova. Avem trei proiecte. Vom căuta, de asemenea, să atragem cât mai mulţi furnizori locali. Am investit deja mai mult de 200 de milioane de euro. Şi, ca să demonstrăm cât suntem de fermi în privinţa promisiunilor făcute, în ciuda crizei, i-am menţinut şi chiar i-am specia­lizat pe toţi cei 3.500 de angajaţi“.

Primul proiect menţionat de Fleming este un nou model, ce va fi lansat anul viitor: o maşină de dimensiuni mici, care va fi produsă în circa 150.000 de unităţi anual. „Va fi un vehicul unic, produs doar la Craiova, nu unul pe care îl avem în portofoliu în acest moment.“ Al doilea produs nou va fi înlocuitorul utilitarei Transit Connect şi va fi lansat în 2012, iar al treilea este un nou motor de înaltă tehnologie din familia Eco­Boost, care va fi lansat tot peste doi ani.

Guvernul român nu şi-a făcut temele

„Încă trecem printr-o puternică criză economică. Când am demarat proiectul, aveam o piaţă europeană de circa 18 milioane de unităţi. Acum, este mult mai mică“, apreciază Fleming. Dacă însă criza este o justificare suficient de bună pentru Ford, statului român i-ar fi mult mai greu să motiveze neonorarea promisiunilor făcute la semnarea contractului. Infrastructura din zona Craiovei a rămas la nivelul din 2007, făcând extrem de dificilă tranzitarea zonei atât de către mijloacele de transport care ar trebui să aprovizioneze uzina cu componente, cât şi de cele care ar trebui să transporte maşinile de la fabrică spre distribuitori. Ceea ce făcea obiectul unui reproş deschis al ambasadorului american, Mark Gitenstein: „Nu există infrastructura necesară pentru a transporta maşinile de la Craiova“.

Până să ajungă la o producţie de 300.000 de maşini şi de 350.000 de motoare în uzina de la Craiova, Ford a reuşit deocamdată să finalizeze secţiile de caroserie şi vopsitorie. Şi au anunţat că, începând de anul viitor, vor face angajări importante, astfel încât pe parcursul următorilor doi ani să ajungă la 3.500 de persoane nou-angajate. Ceea ce ar însemna ca în 2013 uzina de la Craiova să ajungă la un efectiv de circa 7.000 de angajaţi.

224-55584-18_johnfleming_32_rp.jpgAm investit deja mai mult de 200 de milioane de euro. Şi, ca să demonstrăm cât sun­tem de fermi în privinţa pro­mi­siu­nilor făcute, în ciuda crizei, i-am menţinut şi chiar i-am specializat pe toţi cei 3.500 de angajaţi.
John Fleming, vicepreşedinte, Ford Motor Company

225 de mii de maşini ar putea produce uzina de la Craiova în 2013. Totul depinde însă de volumul pieţei europene din acel an