Camera Deputaţilor a adoptat astăzi, cu 226 voturi „pentru”, 25 „împotrivă” şi patru abţineri, proiectul de lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie. 

Potrivit articolelor adoptate, persoanele fizice sau juridice care au în proprietate vehicule supuse înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi tramvaie au obligaţia să se asigure pentru cazurile de răspundere civilă ca urmare a prejudiciilor produse prin accidente. Excepţiile sunt persoanele fizice şi juridice care utilizează vehicule exclusiv în scopul antrenamentelor, curselor, întrecerilor sau raliurilor, organizate legal. Pentru riscurile ce derivă din aceste activităţi, proprietarii de vehicule sau organizatorii competiţiei se pot asigura facultativ. 

Textul prevede că tariful de referinţă – prima de asigurare cu caracter orientativ determinată pe baza datelor statistice de la nivelul pieţei de asigurări RCA – va fi calculat pe baza unei formule. Tariful de referinţă se calculează semestrial de către o societate cu expertiză recunoscută în domeniu, contractată de Autoritatea de Supraveghere Financiară, după formulă, şi se publică de ASF, au stabilit deputaţii. 

Alte texte adoptate prevăd că, în calculul tarifului de primă, asiguratorii RCA pot folosi criterii de risc, indici de încărcare, coeficienţi de majorare şi corecţie ori alte instrumente de ajustare a tarifelor stabilite prin reglementări ale ASF. 

Criteriile de aplicare pentru sistemul bonus-malus sunt cele prevăzute în reglementările ASF. Clasa bonus-malus poate lua în calcul istoricul şoferului. 

Asiguratorul are obligaţia să informeze asiguraţii cu privire la modul de calcul al primei de asigurare. Asiguratorii RCA şi intermediarii de asigurări RCA sunt obligaţi să informeze asiguraţii cu privire la încetarea contractului RCA şi la posibilitatea de reînnoire a acestuia cu 30 de zile înainte. 

Personalul care efectuează constatarea daunelor este avizat de ASF. Un asigurat cu risc ridicat se poate adresa Biroului Asiguratorilor Auto din România (BAAR) pentru formularea unei oferte de asigurare, calcularea acesteia urmând să pornească de la tariful de referinţă. 

 

Persoana prejudiciată are dreptul să înainteze o cerere de despăgubire către asiguratorul RCA al vinovatului sau către propriul asigurator RCA în cazul decontării directe, în cazul producerii unui risc acoperit prin asigurarea RCA sau către BAAR, în cazul producerii unui risc neacoperit de acesta. 

Conform Agerpres, proiectul introduce sistemul decontării directe între asiguratorii RCA. Potrivit amendamentelor, decontarea directă este aplicabilă la îndeplinirea condiţiilor referitoare la faptul că accidentele auto se produc pe teritoriul României, vehiculele implicate sunt înmatriculate în România, prejudiciile sunt exclusiv asupra vehiculelor şi ambele vehicule implicate au asigurare RCA valabilă. 

Un amendament adoptat permite proprietarilor de maşini să obţină despăgubiri dacă îşi repară automobilul accidentat în orice service, în afara sistemelor de referinţă propuse iniţial de Autoritatea de Supraveghere Financiară. 

De asemenea, deputaţii au stabilit că utilizarea de piese contrafăcute în efectuarea de reparaţii auto a devenit infracţiune. 

Contractul RCA se încheie pe o perioadă cuprinsă între o lună si 12 luni, multiplu de o lună, în funcţie de opţiunea asiguratului, cu anumite excepţii chiar şi pentru o perioadă mai mică de o lună, potrivit raportului adoptat de Camera Deputaţilor.

Plata primelor de asigurare se face integral sau în rate conform acordului dintre asigurat şi asigurătorul RCA.

Pentru determinarea sumei reprezentând prima de asigurare, asigurătorul RCA poate lua în calcul istoricul daunelor plătite, în ultimii 5 ani,

Cheltuielile administrative şi de vânzare ale poliţei de asigurare, incluse în tariful de primă, nu pot depăşi cumulat 25% din tariful rezultat.

Camera Deputaţilor este for decizional.