Conducta de gaze care va lega Orientul de Europa ar putea pompa sute de milioane de euro în economia romånească – pentru constructori, proiectanţi şi deţinători de terenuri.

Proiectul Nabucco, care presupune construirea unei conducte de gaze gigant, cu diametru de aproape 1,5 metri, care să traverseze Turcia, Bulgaria, Romånia şi Ungaria,  ar putea aduce afaceri de sute de milioane de euro firmelor romåneşti. Circa 460 de kilometri din conducta de 3.300 de kilometri urmează să treacă pe teritoriul Romåniei. Potrivit reprezentanţilor Nabucco, în lucrări vor fi implicate firme de proiectare şi construcţii romåneşti.

„Este dificil să estimăm o valoare exactă acum. Însă, dacă luăm în calcul o investiţie totală de 7,9 miliarde de euro, este clar că fiecare din ţările prin care va trece Nabucco ar putea beneficia de investiţii de milioane de euro, de la angajarea proiectantului, pånă la subcontractarea lucrărilor de execuţie“, susţine Christian Dolezal, purtătorul de cuvånt al Nabucco Gaz Pipeline International. Potrivit acestuia, construirea conductei ar putea atrage investiţii în depozite de gaze, anunţate deja de Petrom, sau în alte proiecte de infrastructură (de exemplu, reţele de distribuţie).

Potrivit lui Vlad Pavlovschi, mandatarul părţii romåne în proiectul Nabucco (Transgaz), este prematur să vorbim de un buget, din moment ce nici traseul conductei n-a fost stabilit cu exactitate. Lucrările ar trebui să înceapă în 2010.

Un reper privind valoarea lucrărilor există totuşi. În perioada 2000-2002, Romånia a realizat o investiţie asemănătoare: o magistrală de gaze de 200 de kilometri care leagă Ucraina de Bulgaria, traversånd estul Romåniei, de la Isaccea la Negru Vodă. Valoarea lucrărilor s-a ridicat la vremea aceea la 185 milioane de dolari. Conducta are un diametru de 1.200 de milimetri, fiind construită de-a lungul unei conducte mai vechi, din anii ’80, şi care avea o capacitate de transport ceva mai mică. În total, conducta Isaccea-Negru Vodă are o capacitate de transport de 28 de miliarde de metri cubi pe an, în timp ce în cazul Nabucco, aceasta ar urma să ajungă la 31 de miliarde de metri cubi anual abia din faza a doua, după instalarea unor staţii de comprimare a gazelor.

Firmele romåneşti care au participat la realizarea magistralei pentru gazele ruseşti şi care pot bifa că au avut experienţa unui proiect similar Nabucco au fost Petroconst Constanţa, Inspet Ploieşti, Condmag Braşov, TMUCB Brăila şi Amarad Arad.

Faţă în faţă cu concurenţa

114-15448-1.jpgReprezentanţii Nabucco au ieşit mai des la rampă în ultima vreme. Însă nu pentru a anunţa noutăţi în evoluţia proiectului (în afară de tatonări cu potenţialii clienţi şi de un prim contract între Bulgaria şi Azerbaidjan), ci pentru a restabili încrederea în proiect. Aceasta după ce Gazprom şi Eni au anunţat că vor construi o conductă concurentă – South Stream, care va porni din Rusia, va traversa Marea Neagră pånă la Varna (Bulgaria) şi apoi se va bifurca spre Slovenia şi Austria, respectiv spre Grecia şi Italia.

Ideea proiectului Nabucco datează din 2002, fiind iniţiată de OMV, iar studiul de fezabilitate a fost finalizat în 2005. În cazul South Stream, anunţul a venit abia în 2007. Ambele proiecte prevăd capacităţi de transport similare: 31 de miliarde de metri cubi anual. În privinţa furnizării gazului, South Stream are un avantaj: are acces la resursele ruseşti. Ceea ce înseamnă şi cantităţi mari, dar şi puterea de a face preţurile pe piaţă.

Însă şi austriecii au propriile argumente: Nabucco oferă posibilitatea înlăturării dependenţei de Rusia. Printre sursele de alimentare ale conductei se numără ţările caucaziene – Azerbaidjan, Turkemistan şi Kazahstan – , alături de Irak şi Iran într-o a doua fază, şi chiar de Egipt, Iordan şi Liban. 

Costuri

Fiecare ţară participantă la proiectul Nabucco va contribui în mod egal la finanţarea cheltuielilor. Proiectul, în valoare de 7,9 miliarde euro, va fi finanţat într-o proporţie de 30% din aporturile acţionarilor, restul de 70% fiind un credit sindicalizat.

Contribuţia Transgaz ar trebui să se ridice la circa 400 de milioane de euro. Dat fiind faptul că suma depăşeşte cifra de afaceri a societăţii pe anul trecut, cel mai probabil aceasta va fi asigurată printr-un credit bancar, pentru care este nevoie de un acord din partea Ministerului de Finanţe.

114-15447-11_reinhardmitschek_27.jpg«South Stream şi Nabucco au în vedere surse diferite de gaze naturale. În viitor, Europa va avea nevoie
de capacităţi de transport mai mari.»

Reinhard Mitschek, managing director al proiectului Nabucco

185 mil. de dolari a costat, în 2002, construirea unei conducte de gaz de 200 de kilometri, cu o capacitate de transport apropiată de cea a Nabucco