Europa, ca destinație turistică de top la nivel mondial, a primit cu 66% mai puțini turiști internaționali în prima jumătate a lui 2020 și cu 97% mai puțini în a doua jumătate, conform datelor Parlamentului European.
În acest context, Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF), alături de Asociația de Dezvoltare Durabilă Constanța, Asociația Națională a Antreprenorilor, Alianța pentru Turism și Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța au inițiat proiectul național „TURISMUL ROMÂNESC: Între impas și oportunitate”, care va demara pe 5 august, la Constanța. Demersul vine în sprijinul operatorilor din turism și serviciilor conexe, în vederea identificării de soluții la problemele cu care aceștia se confruntă și poziționarea turismului românesc pe axa de dezvoltare sustenabilă.
La nivel European, se fac eforturi susținute pentru relansarea turismului, oficialii U.E. mizând pe un turism mai curat, mai sigur și mai sustenabil. Susținerea financiară, certificatul de vaccinare COVID și o nouă strategie de dezvoltare sunt măsuri adoptate imediat în vederea stimulării turismului.
Cristina Chiriac, președintă CONAF, a declarat: “TURISMUL ROMÂNESC: Între impas și oportunitate” nu este doar un proiect, este un instrument de relansare a turismului românesc și de includere a acestuia în strategia de dezvolatre durabilă, ca axă de dezvoltare cu potențial imens la nivel național. Însă, pentru a reuși acest lucru, sunt necesare investiții publice și private în infrastructură, digitalizarea și modernizarea sectorului, trebuie avute în vedere măsuri fiscale de stimulare și, nu în ultimul rând, corelarea pieței forței de muncă cu nevoile reale din sector. În cadrul proiectului PACTUL PENTRU MUNCĂ, am identificat problema principală cu care se confruntă industria: deficitul forței de muncă calificată. Ca urmare, este nevoie de profesionalizarea și calificarea personalului concomitent cu taxarea corespunzatoare pe forța de muncă pentru a reduce concurența neloială și a stimula dezvoltarea industriei turistice. Ne dorim un parteneriat echitabil cu reprezentanții industriei, cu autoritățile publice locale și centrale, pentru că doar împreună putem să conlucrăm pentru a poziționa turismul românesc ca axă de dezvoltare economică de durată”.
“Trebuie găsite soluții la problemele reale cu care ne confruntăm: este foarte important să ne promovăm online și offline, dar să nu uitam că Diaspora este mult mai numeroasă și motivată, astfel cei 5.000.000 de români din afara granițelor pot face mult mai mult decât toți ceilalți la un loc, dacă reușim să îi aducem în România în vacanțe. Potențialul României este imens, trebuie doar să avem capacitatea de a ne diversifica, de a oferi alternative în perioadele când sezonul estival se încheie. Cred că în afara de munte și de mare, țara noastră poate oferi turiștilor servicii de spa, wellness, turism religios și, de ce nu, cel medical”, a declarat Dragoș Anastasiu președinte Alianța pentru Turism.
Ana-Maria Vătămanu, președintă a Asociației de Dezvoltare Durabilă a Județului Constanța, a declarat: “Constanța are toate ingredientele pentru a putea deveni un pol turistic al Europei. Cheia dezvoltării unui turism durabil la malul mării constă în implementarea de soluții rapide și în același timp durabile. Ele există, trebuie doar aplicate. Nu voi vorbi despre de ce nu se poate, nu e constructiv. De mai bine de două decenii, toate autoritățile de la nivel local și central au evidențiat problemele cu care se confruntă turismul din județ, despre neajunsuri. Le știm cu toții, le cunoaștem bine. Ceea ce trebuie să facem este să implementăm soluții. Împreună cu Primăria, Consiliul Județean, asociațiile din turism, antreprenorii din județ și din țară, putem repune Constanța pe locul pe care îl merită.”
Deși restricțiile determinate de pandemie au condus la o realocare a călătoriilor spre destinații interne în dauna celor externe (România fiind în mod tradițional un importator net de turism), scăderile s-au menținut la nivelul ambelor componente. Capacitățile de cazare la nivel intern au scăzut, iar trendul descendent s-ar putea menține printr-un efect de bază defavorabil față de anul trecut, statistica turismului din România încadrându-se în scăderile masive înregistrate de sector la nivel global.
“Este clar că până nu va fi declarat sfârșitul pandemiei, vremurile în care alegem vacanțele în funcție de destinația în care ne-ar placea să fim sau în funcție de atracțiile turistice pe care am vrea să le vedem au apus, ceea ce impune un plan de acțiune și o listă de intervenții. Pandemia a scos la suprafață toate vulnerabilitățile economiei românești, fie că vorbim de migrație, forță de muncă calificată sau parteneriat public – privat și tocmai de aceea se impune să acționăm imediat”, a conluzionat Cristina Chiriac.
Dezbaterea publică de la Constanța din 5 august va fi urmată pe 2 septembrie de o alta la Brașov, pe 15 septembrie la Suceava, apoi la Vâlcea, București și Cluj – pol turistici importanți ai României.
Evenimentul va fi transmis live, integral, pe Antena 3 Constanța, cărora le mulțumim pentru parteneriat, precum și pe contul de Facebook al CONAF: https://www.facebook.com/conafromania.
Proiectul Pactul pentru Muncă este o inițiativă demarată în 2019 de Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) împreună cu Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG) și este unul dintre cele mai ample proiectele de anvergura, ce a dezbătut problematica deficitului forței de muncă.
Confederaţia Națională pentru Antreprenoriat Feminin – CONAF este singura confederație care susține și promovează antreprenoriatul feminin și care are ca obiectiv apărarea drepturilor şi intereselor economice, sociale, financiare, juridice și culturale ale femeilor de afaceri în relaţiile cu autoritățile publice şi dezvoltarea unor relaţii de afaceri.