Promoții de iarnă 2025: ANPC anunță cum funcționează cele mai tari țepe
ANPC recomandă ca, în timpul reducerilor de iarnă, să verificați prețurile utilizând site-uri care compară prețurile pentru același produs, o practică ce a contribuit la îmbunătățirea modului în care magazinele online afișează prețurile și reducerile. Pentru a face cumpărături în mod avantajos în această perioadă, este important să citiți cu atenție descrierea produsului și să vă asigurați că acesta răspunde nevoilor și preferințelor dumneavoastră.
„În perioada reducerilor de iarnă este recomandat să verificăți prețurile prin consultarea site-urilor care afișează prețuri comparative pentru același produs, practică ce a dus la îmbunătățirea constanța a modalităților de prezentare a prețurilor și reducerilor de către magazinele online. Pentru cumpărături avantajoase în perioada ofertelor de iarnă, citiți cu atenție caracteristicile produsului și verificați dacă acesta corespunde cu adevărat dorințelor și nevoilor dvs.
Cumpărăturile din această perioada pot fi făcute în deplină siguranță dacă întocmiți o lista cu produsele pe care doriți să le cumpărați și cu prețurile actuale ale acestora, verificați stocul existent, prețul afișat și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA), dacă prețul include și costul de livrare”, scrie pe Facebook directorul general al ANPC, Paul Anghel.
Verificați comenzile online
În cazul cumpărăturilor online, este recomandat ca, înainte de a finaliza comanda, să verificați dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături corespunde cu prețul redus afișat.
Dacă aveți întrebări suplimentare, este recomandat să contactați comerciantul telefonic pentru a obține informații suplimentare despre produs, serviciile post-vânzare sau condițiile de livrare. Modul în care răspunde comerciantul poate oferi indicii despre seriozitatea acestuia. Comercianții au obligația de a furniza informații corecte și complete consumatorilor.
De asemenea, este util să verificați recenziile produselor disponibile online, acestea putând oferi informații importante despre calitatea acestora și despre fiabilitatea comerciantului. Comercianții trebuie să asigure accesul consumatorilor la toate recenziile, garantând că acestea provin de la cei care au achiziționat sau utilizat produsul.
Prețul trebuie să fie întotdeauna vizibil, clar și exprimat în lei
Pentru contractele realizate pe piețele online, unde se fac vânzări între comercianți și consumatori, consumatorii trebuie să fie conștienți de faptul că orice platformă de intermediere (proprietarul site-ului de vânzări) are obligația de a furniza informații clare și accesibile despre vânzători. Aceste informații trebuie să fie prezentate într-o secțiune dedicată a site-ului, ușor de găsit pe pagina care afișează ofertele. În plus, indiferent dacă este vorba despre un magazin online sau unul fizic, prețul trebuie să fie întotdeauna vizibil, clar și exprimat în lei, cu toate taxele incluse (TVA și orice taxe suplimentare, dacă există). Prețul redus trebuie să fie mai mic decât prețul anterior sau prețul de referință.
Prețul de referință reprezintă cel mai mic preț practicat de vânzător în ultimele 30 de zile înainte de aplicarea reducerii, în cazul produselor care nu sunt perisabile. Pentru produsele perisabile, prețul anterior se va referi la cel mai mic preț practicat în ultimele 10 zile. Dacă produsul a fost vândut într-o perioadă mai scurtă de 30 de zile, prețul anterior va fi cel mai mic preț aplicat în acea perioadă. De asemenea, vânzătorul trebuie să specifice clar, într-un mod vizibil, perioada în care prețul anterior a fost valabil.
„Dacă aveți nelămuriri, contactați comerciantul prin telefon pentru a cere informații suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări va poate oferi indicii asupra seriozitățîi vânzătorului. Comerciantul este obligat să informeze corect și complet consumatorii. (…) Recomand consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot da indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului. Acesta este obligat să ofere acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele și să garanteze faptul că recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul.
În plus, pentru contractele încheiate pe piețele online (de intermediere vânzări între comercianți și consumatori) consumatorul trebuie să știe că orice furnizor de piață online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat să furnizeze următoarele informații într-o secțiune specifică a interfeței online, care este direct și ușor accesibilă de pe pagină unde sunt prezentate ofertele. (…) Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, dacă este cazul). (…) Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință / prețului anterior.
Prețul de referință / prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării prețului redus. În cazul produselor susceptibile de a se deteriora sau a se perima rapid, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în aceeași suprafață de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de dată aplicării reducerii de preț. În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioada mai mică de 30 de zile, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în această perioada înainte de dată aplicării reducerii de preț. Vânzătorul trebuie să indice într-un mod clar, lizibil și ușor de identificat perioada în care prețul anterior a fost aplicat”, adaugă Anghel.