Un studiu derulat de Reveal Marketing Research despre obiceiurile de achiziție ale românilor privind produsele electronice arată că 18% dintre români consideră că este important să investească în calitatea ridicată a produselor electronice și ar alege branduri mai scumpe.
Românii, dispuși să investească cel mai mult în telefoane, laptop-uri și calculatoare
Astfel, 18% dintre români consideră că este important să investească în calitatea ridicată a produselor electronice și ar alege branduri mai scumpe. Din această categorie, se observă tendința spre a investi în branduri cu prețuri mai ridicate pentru: telefoane (32% dintre români cu această opțiune), laptop-uri (30%) și calculatoare (22%). Observăm că pentru cei dispuși să cheltuie, criteriile emoționale precum loialitatea față de brand cântăresc puternic în decizia de alegere. 23% dintre oameni se declară loiali, spunând că achiziționează mereu același brand, indiferent de promoții. Cele mai loiale se arată persoanele cu vârste între 35-44 de ani (30% dintre aceștia).
Totuși, pentru majoritatea românilor, raportul avantajos calitate-preț este cel mai important. 1 din 2 respondenți declară că ar alege branduri cu prețuri de mijloc și țin foarte mult la un echilibru între calitatea produsului și costul acestuia. Similar, telefoanele (60%), laptop-urile (61%) și calculatoarele (53%) sunt produsele principale pentru care românii ar căuta branduri cu prețuri medii și raport calitate-preț bun. Tabletele (60%), smartwatch-urile (48%), căștile (49%) și sistemele audio (49%) sunt alte produse electronice pentru care un raport bun calitate-preț este important în achiziție.
În medie, doar 13% dintre români declară că ar alege branduri mai ieftine și nu consideră că merită să investești foarte mult în aceste produse. Brățările fitness (17%) și accesoriile pentru telefoane, tablete, laptop-uri (23%) sunt produse pentru care romanii nu ar fi dispuși să plătească foarte mult.
Consumatorii preferă să cumpere electronice din magazinele fizice
45% dintre români spun că merg în magazinele fizice de profil pentru a cumpăra produse electronice, comparativ cu 36% care preferă varianta comenzilor online de pe site-urile magazinelor. Diferența se poate explica prin faptul că oamenii își doresc să vadă produsul în realitate și să aibă posibilitatea de a-l testa înainte de achiziție. Pentru aceștia, poate fi important să înțeleagă mai bine produsul în care investesc banii. Totodată, observăm și o diferență între mediul urban și rural în ceea ce privește preferință pentru magazinele fizice, 53% dintre cei din rural preferă să meargă în magazin, comparativ cu 38% dintre cei din mediul urban cu aceeași preferință.
La nivelul întregului eșantion, dintre toate produsele, telefonul este achiziționat din magazinele fizice în cea mai mare proporție de români (52%), în special de cei cu venituri mici, sub 2.000 lei (62% dintre aceștia). Fiind mijlocul esențial de comunicare, educație și divertisment în prezent, este de înțeles de ce oamenii resimt nevoia de a se asigura de calitatea produsului înainte de a-l cumpăra. Mai mult, la finalul anului 2020, un studiu realizat la nivel internațional (Global Media Intelligence Report) a arătat că românii petrec aproximativ 3 ore și jumătate pe telefon și în medie 4 ore în fața calculatorului sau tabletei.
Românii preferă să se informeze despre electronice din mediul online
Principala sursă de informare despre produsele electronice este site-ul magazinelor de specialitate – peste jumătate dintre români (55%) declară că se informează de aici, potrivit Reveal Marketing Research. 48% dintre oameni spun că își culeg informații din reclamele sau anunțurile văzute în mediul online, în special tinerii cu vârsta între 25-34 de ani (59%). În schimb, 55 de ani (57%) afirmă că se informează direct din magazin. Din totalul eșantionului, 36% dintre români sunt de aceeași părere.
Recomandările primite de la prieteni, familie sau cunoscuți în legătură cu produsele electronice sunt importante pentru 32% dintre români, cu precădere pentru cei cu vârste între 45-55 ani (35%). Acest lucru înseamnă că brandurile trebuie să continue să investigheze procesele de achiziție (prin studii de consumer decision journey) pentru a identifica touchpoint-urile cheie. Această abordare este importantă chiar și în perioada actuală, în care putem fi tentați să credem că promovarea online asigură succesul imediat.
Promoțiile, în top 3 criterii care influențează decizia de cumpărare
Promoțiile au și rolul de a influența loialitatea consumatorilor față de brandurile de electronice – întrebați cât de loiali sunt atunci când cumpără din această categorie, 69% dintre români spun că alegerea brandului e ghidată în funcție de promoții.
Astfel, din cei 69% – 50% obișnuiesc să alterneze cam aceleași branduri de electronice, în funcție de promoții, iar 19% declară că nu cumpără aceleași branduri, ci se orientează doar în funcție de promoții. Doar 8% dintre respondenți variază mereu opțiunile de achiziție și nu sunt loiali, spunând că nu cumpără aceleași branduri și se uită la alte criterii față de oferte – reclame, aspectul atractiv al produsului.