Românii și-au pierdut interesul pentru programul Rabla Plus
Românii nu mai sunt la fel de interesați de achiziția de mașini electrice prin programul Rabla Plus.
În trecut, bugetele pentru programul Rabla se epuizau rapid, uneori în câteva minute. Însă, în acest an, nici măcar 1% din fondurile alocate persoanelor fizice nu au fost utilizate. De vină ar fi reducerea la jumătate a valorii ecotichetului.
Andrei Popescu, posesor de mașină electrică, a declarat că nu ar mai opta pentru un alt vehicul electric având în vedere reducerea ecotichetului la jumătate. El consideră că avantajul anterior oferit de stat era semnificativ.
„Nu cred că aş mai lua o altă maşină electrică, cu ecotichetul la jumătate. Era un avantaj mare reducerea de la stat”, a declarat Andrei Popescu.
Vicepreședintele Administrației Fondului pentru Mediu, Adrian Corbu, a raportat că programul Rabla Plus din acest an a început cu dificultăți. Dintr-un buget de 100 milioane de lei, au fost rezervate doar 663.000 de lei, pentru achiziționarea a 25 de mașini electrice și două hibride plug-in.
„Pentru persoanele fizice, din bugetul alocat, de 100 de milioane, au fost rezervaţi doar 663.000 de lei, cu un număr de 25 de maşini electrice şi două hibrid plug in”, a declarat Adrian Corbu pentru Observator.
Un director executiv al unui dealer auto a observat o scădere semnificativă a interesului pentru achiziția de mașini electrice, explicând că majoritatea celor care erau deja deciși să cumpere și-au finalizat achizițiile.
Cristian Preoteasa a menționat că cei care intenționau să achiziționeze o mașină și-au făcut deja planurile și bugetele necesare, ceea ce a dus la finalizarea achizițiilor.
„Interesul este mai mic. Cei care aveau să-şi cumpere maşina şi-au cam făcut temele, şi-au cam făcut bugetele şi atunci achiziţiile s-au făcut”, spune Cristian Preoteasa.
În plus, un expert auto a indicat că reducerea ecobonusului de la 10.000 la numai 5.000 de euro, a contribuit la scăderea interesului pentru mașinile electrice. Adi Dima a subliniat că diminuarea ecobonusului a făcut ca mulți clienți să fie mai puțin motivați să cumpere un vehicul electric.
„Faptul că ecobonusul a scăzut a făcut mulţi clienţi să fie mai puţin doritori de a-şi cumpăra o maşină electrică”, spune Adi Dima.
Ce prevede etapa a treia a programului?
Etapa a treia a programului, destinată persoanelor fizice, se va desfășura între 19 august și 25 noiembrie 2024, având un buget total de 100.000.000 lei.
Pentru a beneficia de ecotichet, solicitantul trebuie să predai spre casare cel puțin un autovehicul vechi, cu posibilitatea de a preda până la două autovehicule uzate. Ecotichetul acordat, indiferent de numărul de vehicule vechi casate, este de:
- 25.500 lei pentru achiziția unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie pe hidrogen, excluzând motocicletele;
- 13.000 lei pentru achiziția unui autovehicul nou electric hibrid, care emite maximum 80 g CO₂/km în sistem WLTP, excluzând motocicletele;
- 13.000 lei pentru achiziția unei motociclete electrice.
Ecotichetul este disponibil pentru achiziția unui autovehicul electric, cu condiția ca prețul total al acestuia, inclusiv TVA, să nu depășească 70.000 euro.