Noua Casă 2025, așteptări reduse

Programul „Noua Casă” pentru anul 2025 se confruntă cu o scădere a popularității, după ce, în 2024, doar aproximativ 1.000 de persoane au ales să își cumpere o locuință prin acest tip de credit garantat de stat.

O noutate importantă este că, pe 13 martie, Guvernul a aprobat o Hotărâre care completează normele de implementare ale programului. Conform deciziei Executivului, plafonul de garanții pentru 2025 va fi de 500 de milioane de lei.

„Pentru anul 2025 se alocă un plafon al garanțiilor care pot fi emise potrivit art. 1 alin. (6) din Ordonanţa de urgență a Guvernului nr. 60/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările şi completările ulterioare, de 500 milioane lei”, se precizează în Hotărâre.

Un program fără atractivitate

Principalul motiv pentru care interesul românilor pentru creditele garantate de stat a scăzut este faptul că sumele maxime disponibile prin program nu mai oferă flexibilitate pe piața imobiliară. Creșterea prețurilor la locuințe face ca aceste sume să nu mai fie atractive pentru mulți dintre cei care ar fi interesați să achiziționeze o locuință, chiar dacă avansul rămâne relativ mic.

În prezent, suma maximă care poate fi obținută prin programul „Noua Casă” este de 66.500 de euro pentru locuințe cu un preț de până la 70.000 de euro, cu un avans de 5%. Pentru locuințe mai scumpe, de până la 140.000 de euro, suma maximă este de 119.000 de euro, iar avansul solicitat este de 15%.

În plus, perioada actuală este marcată de instabilitate economică și de creșteri ale dobânzilor bancare. Dobânda aferentă creditelor prin „Noua Casă” este calculată pe baza indicelui IRCC, la care se adaugă o marjă fixă de cel mult 2%.

Alte modificări în program

Dacă un beneficiar al programului „Noua Casă” nu mai poate achita ratele, statul intervine și plătește datoria în locul acestuia, însă suma trebuie ulterior returnată. Ministerul Finanțelor efectuează plata către bancă, iar ANAF se ocupă de recuperarea banilor.

Procesul începe cu o notificare trimisă prin poștă de FNGCIMM, prin care debitorul este informat despre plata efectuată de stat și despre obligația de rambursare. Totuși, dacă acesta nu confirmă primirea notificării, ANAF nu poate demara procedura de executare silită. În consecință, datoria rămâne, dar fără posibilitatea statului de a recupera suma datorată, ceea ce blochează întregul proces.

„În prezent, legislația aferentă Programului Noua Casă prevede că după efectuarea plăţii de către Ministerul Finanţelor în contul finanțatorilor, acesta informează FNGCIMM, care întocmeşte un Înscris prin care se individualizează creanţa bugetară rezultată prin plată, exprimată în moneda naţională, şi data scadenţei acesteia, respectiv a 31-a zi de la data efectuării plăţii valorii de executare a garanţiei.

În termen de 15 zile calendaristice de la data plăţii garanţiei către finanţator, FNGCIMM transmite Înscrisul debitorului beneficiar al finanţării garantate, prin poştă, cu scrisoare recomandată cu dovadă de primire, sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea actelor şi confirmarea primirii.

Înscrisul, împreună cu dovada efectuării procedurii de transmitere către debitorul beneficiar al finanţării garantate, contractul de garantare, precum şi documentele care au stat la baza acordării garanţiei se înaintează organelor competente ale ANAF în a căror rază teritorială îşi are domiciliul fiscal debitorul persoană fizică, în vederea efectuării procedurii de executare silită.

În prezent, există un număr în creștere al dosarelor pentru care administrațiile fiscale din cadrul ANAF refuză preluarea debitelor și restituie FNGCIMM, în integralitate, dosarul de executare ca urmare a lipsei confirmării de primire de către debitori a Înscrisului – titlu de creanță în care este prevăzută creanța bugetară”, este scris în nota de fundamentare a hotărârii care a adus modificări Programului Noua Casă.