Noile tarife RCA sunt semnificativ mai mari decât cele anterioare, crescând cu procente care pornesc de la 5% și pot ajunge până la 30%. Creșterile variază în funcție de zonele geografice, iar în zona București-Ilfov, cele mai mici tarife de referință pot începe de la 1.844 de lei pentru o mașină cu putere mică, iar tarifele cele mai mari pot ajunge la 5.240 de lei pentru un vehicul cu o putere de peste 300 kW.
Noile tarife RCA sunt semnificativ mai mari
Comparativ cu tarifele din iulie 2024, tariful minim a crescut cu aproape 9%, iar în cazul celor cu putere mare, creșterea depășește 30%.
Pentru restul județelor, tarifele de referință pentru RCA sunt, de asemenea, mai mari, cu creșteri de 9,1% pentru cel mai mic tarif, care începe de la 1.064 de lei. Cel mai mare tarif în afacerea generală ajunge la 3.964 de lei pentru o mașină cu o putere semnificativă.
Transportatorii au criticat aceste creșteri
Transportatorii au criticat aceste creșteri, acuzând faptul că plafonarea prețurilor a fost doar o măsură „fictivă” care, de fapt, a permis majorarea tarifelor. Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), a subliniat că plafonarea nu a fost realizată corect și că nu există transparență în modul de calcul al prețurilor.
Pe de altă parte, Uniunea Națională a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări (UNSICAR) a transmis o scrisoare oficială ministrului finanțelor, protestând față de prelungirea plafonării comisioanelor de distribuție și înghețarea prețurilor până la 31 martie 2025. Aceste măsuri au fost luate ca urmare a falimentului Euroins, cel mai mare asigurător pe segmentul RCA din România.
Creșterea tarifelor vine într-un context economic dificil
Creșterea tarifelor de referință pentru polițele RCA vine într-un context economic dificil, cu inflație ridicată și presiuni asupra industriei asigurărilor. Modificarea metodologiei ASF pentru calcularea acestor tarife, care nu mai ia în considerare doar mărimea motorului, ci și puterea acestuia, a stârnit controverse în rândul transportatorilor și al asigurătorilor.
Deși guvernul a introdus plafonarea prețurilor RCA pentru a proteja consumatorii după falimentul Euroins, mai mulți critici susțin că aceste măsuri nu sunt suficiente pentru a controla creșterile de prețuri și pentru a asigura o concurență reală pe piața asigurărilor. Aceste ajustări tarifare ar putea pune o presiune suplimentară asupra celor care depind de transportul rutier.