Într-un interviu acordat azi, 25 ianuarie, ministrul Mediului, Mircea Fechet, a vorbit despre viitorul programului Rabla și despre ajustările posibile ale valorii ecotichetului pentru autoturismele electrice.

Deși discuțiile sunt încă în fază incipientă, Fechet a subliniat că orice modificare va fi făcută doar după o analiză detaliată și în colaborare cu alți factori de decizie din Guvern.

Posibilitatea creșterii valorii ecotichetului în cadrul Rabla

Ministrul Mediului a menționat că există o dezbatere în curs referitoare la majorarea valorii ecotichetului oferit pentru autoturismele electrice în cadrul programului Rabla.

Fechet a explicat că primește multe întrebări, inclusiv din partea dealerilor, care se confruntă cu vânzări scăzute, întrucât oamenii așteaptă deschiderea programului Rabla. Acesta a menționat că autoritățile își propun să păstreze același nivel de ambiție ca în anii anteriori, vizând o creștere a valorii totale a programului față de anul trecut, când s-a ajuns la un miliard trei sute de milioane de lei.

Programul Rabla
Programul Rabla/SURSA FOTO: Inquam Photos / George Călin

De asemenea, a subliniat că valoarea ecotichetului pentru autoturismele electrice a scăzut brusc de la 10.000 la 5.000 de euro, ceea ce a avut un impact asupra industriei și importatorilor.

În prezent, se află într-un proces de analiză privind posibilitatea creșterii valorii ecotichetului. Ministrul a precizat că este greu de spus dacă valoarea va ajunge la 6.000 sau 7.000 de euro, dar că vor încerca să o crească, dacă vor găsi suport politic în Guvern.

„Dacă anul trecut am avut un miliard trei sute valoare totală a programului, ne dorim anul acesta să creştem această valoare. O altă problemă a fost legată de valoarea ecotichetului la autoturismele electrice.

Că va fi la 6.000, la 7.000 sau mai mult mi-e greu să spun acum, însă ne propunem să creştem valoarea ecotichetului dacă vom găsi şi suport politic în Guvern”, a declarat Mircea Fechet.

El a explicat că orice decizie va fi luată doar după consultări cu ministrul Finanțelor și cu primul-ministru.

Impactul scăderii valorii ecotichetului asupra industriei auto

Un alt subiect abordat de ministrul Mediului a fost reducerea semnificativă a valorii ecotichetului acordat autoturismelor electrice.

Mircea Fechet
SURSA FOTO: Facebook, Mircea Fechet

„Ea a scăzut brusc de la 10.000 la 5.000 de euro aproximativ, ori cred că acest lucru a dat puţin peste cap şi industria şi importatorii şi acum suntem într-un prim proces de dezbatere legată de posibilitatea creşterii valorii acestui ecotichet”, a explicat Mircea Fechet.

Sprijin pentru producția autohtonă

Ministrul Mediului a evidențiat și un aspect important legat de producția autohtonă de autoturisme electrice.

El a menționat că, pentru prima dată, există modele de autoturisme electrice fabricate în țară și că, în fața ministerului, sunt expuse trei astfel de modele.

De asemenea, a adăugat că își dorește să încurajeze românii să achiziționeze autoturisme produse local, fie ele electrice sau cu combustie.

„Am în faţa ministerului trei modele construite în România, într-o fabrică din România, abia aştept să urc în fiecare autoturism şi cred că încurajarea românilor spre a achiziţiona un autoturism produs în România, fie că e electric, fie că e cu combustie, ar trebui să fie făcută şi folosindu-ne de programul Rabla.

Cu alte cuvinte, un autoturism construit în România ar trebui să beneficieze de un sprijin mai mare decât unul adus de la 5.000 de kilometri distanţă”, a declarat Fechet.

Potrivit acestuia, programele de susținere financiară, precum Rabla, ar putea sprijini mai mult mașinile produse în România. În acest context, ministrul a sugerat că autoturismele fabricate în România ar trebui să beneficieze de un sprijin mai mare în cadrul programului Rabla, comparativ cu cele aduse din alte colțuri ale lumii.