România se confruntă cu provocări majore în tranziția către mobilitatea electrică, înregistrând cea mai mare scădere a numărului de mașini electrice înmatriculate din Uniunea Europeană. Reducerea sprijinului financiar prin programul Rabla Plus în 2024 a influențat semnificativ deciziile consumatorilor, ceea ce a determinat autoritățile să analizeze posibile schimbări pentru anul 2025.

Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a anunțat că valoarea eco-tichetului pentru mașini electrice și plug-in hybrid ar putea suferi modificări, în funcție de bugetul disponibil.

Eco-tichetul pentru mașini electrice ar putea fi revizuit în 2025

Anul 2024 a adus schimbări majore în valoarea sprijinului financiar acordat prin programul Rabla Plus, ceea ce a influențat în mod direct piața mașinilor electrice.

Dacă în 2023 statul oferea un bonus de aproximativ 10.000 de euro pentru achiziția unui autoturism electric, în 2024 acest sprijin a fost redus la doar 5.000 de euro.

Mircea Fechet
SURSA FOTO: Facebook, Mircea Fechet

Autoritățile au început deja să dezbată noile măsuri pentru anul în curs, iar ministrul Mediului, Mircea Fechet, a oferit clarificări în acest sens:

„Anul acesta, în funcție de buget, atunci când vom creiona noile programe, putem să discutăm și de cuantumul eco-tichetului pentru autoturisme electrice și plug-in hybrid.

S-ar putea mări, cum la fel s-ar putea diminua. Încă nu am luat această decizie”, a declarat ministrul.

Această incertitudine a generat deja preocupări în rândul producătorilor auto și al cumpărătorilor, mai ales că România a înregistrat o scădere de peste 30% a înmatriculărilor de mașini electrice comparativ cu anul precedent, conform datelor Asociației Constructorilor de Automobile din Europa (ACEA).

APIA propune revenirea la un ecotichet de 8.500 de euro

În contextul acestor schimbări, Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a reluat solicitarea ca valoarea ecotichetului să fie majorată în 2025.

Dan Vardie, președintele APIA, a explicat propunerea organizației:

„APIA a propus și va propune din nou Ministerului Mediului o revenire la o valoare normală a eco-tichetului, mai exact 8.500 de euro pentru anul 2025 pentru mașinile electrice, cu o descreștere până la 0 la nivelul anului 2030.

Marea Britanie a adoptat la nivelul Parlamentului decizia ca până în 2030 să se vândă doar mașini electrice”, a spus el.

Această măsură ar putea contribui la stimularea pieței auto din România, oferind o perspectivă mai clară pentru tranziția către mobilitatea verde.

Creșteri semnificative pentru modelele hibrid și plug-in hybrid

Deși înmatriculările de mașini electrice au înregistrat o scădere semnificativă, segmentul hibrid a avut parte de creșteri notabile.

Modelele full hybrid și plug-in hybrid au atras tot mai mulți cumpărători în 2024, unele categorii înregistrând chiar o dublare a vânzărilor față de anul anterior.

Pe piața auto din România, mărcile cele mai căutate au rămas Dacia, Toyota, Skoda și Hyundai. În total, aproape 150.000 de autoturisme noi au fost înmatriculate anul trecut, arătând un interes sporit pentru vehiculele eficiente din punct de vedere al consumului și al emisiilor.

Un șofer a explicat avantajele unui automobil hibrid:

„Nu mai poluează orașul, impozitul e foarte mic, consumul e mic, e foarte bună și ca suspensii”.

În fața scăderii valorii ecotichetelor, unii producători auto au decis să adapteze prețurile vehiculelor electrice pentru a menține interesul clienților. Această strategie ar putea contribui la diminuarea impactului schimbărilor de sprijin financiar oferit de stat, însă rămâne de văzut dacă va fi suficientă pentru a susține piața în 2025.