Primarul din Cluj-Napoca, Emil Boc, a anunțat primul Park&Ride din oraș, cel care va fi terminat luna viitoare. Edilul a spus deja care sunt tarifele pentru utilizarea acestuia.
Primul Park&Ride din Cluj-Napoca
Începând cu anul 2025, Cluj-Napoca va beneficia de primul său sistem Park&Ride, o inițiativă menită să reducă traficul urban și să încurajeze utilizarea mijloacelor de transport alternativ, precum transportul public și bicicleta.
Primarul Emil Boc a declarat că proiectul va fi finalizat până în decembrie 2024, urmând ca în 2025 să fie dat în funcțiune, după recepția lucrărilor. Scopul principal al acestui park&ride este de a decongestiona traficul din oraș și de a preveni transformarea acestuia într-un loc de depozitare pe termen lung pentru mașini abandonate.
Tarife accesibile pentru primele ore de parcare
Pentru a încuraja utilizarea în scopul propus, Primăria Cluj-Napoca a stabilit tarife accesibile pentru primele 12 ore de parcare:
- 2 lei pentru primele 6 ore
- 5 lei pentru 12 ore
După această perioadă, tarifele cresc semnificativ: fiecare oră suplimentară este taxată cu 15 lei, tocmai pentru a descuraja utilizarea necorespunzătoare a facilității.
„Dacă au buzunarul doldora de bani, evident, o pot lăsa, dar nu pentru asta e gândit parkingul,” a explicat Emil Boc.
Un pas înainte pentru mobilitatea urbană
Acest proiect reprezintă un pas important în direcția dezvoltării sustenabile a orașului, oferindu-le celor care fac naveta o soluție practică pentru a evita aglomerația din centrul Clujului.
Sistemul le permite să își lase mașina la periferie și să utilizeze transportul public sau bicicleta pentru a-și continua drumul.
Primăria consideră că, prin tarifele progresive și prin accentul pus pe mobilitate urbană, Park&Ride-ul va deveni un model de bună practică pentru alte orașe din România.
Ce este Park&Ride?
Park&Ride este un concept urban care combină facilitățile de parcare cu transportul public, oferind o soluție eficientă pentru reducerea traficului în orașe.
Șoferii își lasă mașinile într-un spațiu dedicat, situat la marginea orașului sau în zone strategice.
De acolo, își continuă drumul spre centrul orașului sau alte destinații utilizând mijloace de transport în comun (autobuze, tramvaie, trenuri) sau alte metode sustenabile (biciclete, trotinete).
Avantajele unui sistem Park&Ride
- Reducerea traficului: Mai puține mașini intră în zonele aglomerate ale orașului.
- Scăderea poluării: Prin utilizarea transportului public, se reduc emisiile de carbon.
- Economisirea de timp și bani: Șoferii evită traficul și costurile ridicate ale parcărilor din centru.
- Creșterea eficienței transportului public: Sistemul devine mai utilizat și mai rentabil.