Proprietarii mașinilor electrice produc mai multe emisii decât cei cu mașini pe benzină. Chiar dacă vehiculele electrice emit mai puțin carbon decât alte mașini, șoferii lor provoacă mai multe emisii poluante decât cei care conduc vehicule pe benzină sau motorină, a descoperit o echipă de cercetători din Finlanda
Explicația e simplă: vehiculele electrice (EV) sunt, de obicei, mai scumpe decât echivalentul pe benzină sau diesel. Practic, asta înseamnă că depășesc bugetele multor gospodării și ajung în proprietatea indivizilor a căror așa-numită amprentă de carbon este mai mare decât a populației generale, deoarece au mai mulți bani de cheltuit, potrivit Yahoo.
Sunt mai bogați și au o amprentă de carbon mai mare
Într-un studiu publicat de revista PLOS Climate, cercetătorii au spus că „proprietarii de vehicule electrice sunt, în medie, mai bogați, conduc mai mult decât populația generală și au o amprentă de carbon mai mare decât media datorită veniturilor mai mari”.
„Deținerea unui vehicul electric reduce emisiile legate de trafic, iar experiența personală cu vehiculele electrice este legată de atitudini pozitive și intenția de cumpăra mai mult”, potrivit echipei Universității din Turku, care a chestionat aproape 4.000 de oameni din Finlanda.
Conform cercetătorilor, „costul mare al achiziției unei mașini electrice a fost perceput ca unul dintre dezavantajele majore ale vehiculelor electrice”.
Prețurile la vehiculele electrice tind să crească în Europa
Prețurile tind să crească în Europa, după ce Uniunea Europeană a impus tarife pentru vehiculele electrice produse din China, care sunt mai puțin costisitoare decât alte modele. În plus, producătorii de mașini electrice din Europa au avertizat că nu există suficiente puncte de încărcare electrică.
Rețeaua electrică a Chinei se bazează mult mai mult pe cărbune și pe alți combustibili fosili decât cea a Europei, unde factorii de decizie pun în aplicare reguli care necesită o utilizare sporită a energiei eoliene și solare. De asemenea, stabilesc obiective pentru ca industria auto să elimine, treptat, motoarele cu ardere în favoarea vehiculelor electrice.
China este cea mai mare țară din lume care arde cărbune și a reprezentat, in 2023, peste 90% din construcția noilor centrale electrice pe cărbune din lume, potrivit Global Energy Monitor.
Raportul PLOS vine la scurt timp după cel al unei echipe de cercetători de la Universitatea Cambridge, care a arătat că amprenta de carbon a celor săraci este „cu mult” exagerată, în timp ce cea a oamenilor bogați este minimalizată.
Publicat în revista Nature Climate Change și bazându-se pe un sondaj efectuat pe peste 4.000 de oameni din Danemarca, India, Nigeria și SUA, cercetătorii au descoperit că „majoritatea oamenilor” subestimează „în mare măsură” amprenta de carbon a super-bogaților în timp ce o „supraestimează” pe cea a celor mai puțin înstăriți.
„Bugetul de carbon” al lumii este epuizat de consumul în exces
Cei mai bogați 1% din populația lumii sunt responsabili pentru de două ori mai multe emisii CO2 decât cei mai sărăci oameni de pe planetă, din 1990 până în 2015, potrivit noilor cercetări.
Emisiile de dioxid de carbon au crescut cu 60% în perioada de 25 de ani, însă creșterea în emisii de la cei mai bogați 1% din lume a fost de trei ori mai mare decât creșterea emisiilor de la cei mai săraci oameni ai planetei.
Raportul, realizat de Oxfam și Institutul pentru Mediu din Stockholm, avertizează că „bugetul de carbon” al lumii este epuizat de consumul în exces al celor mai bogați oameni de pe glob.
Cei mai bogați 10% din populația de pe glob, în jur de 630 de milioane de oameni, au fost responsabili pentru 52% din emisiile globale de CO2 în timpul perioadei de 25 de ani, a arătat raportul.
La nivel global, cei mai bogați 10% sunt oamenii cu venituri de peste 29.000 de euro pe an, iar cei mai bogați 1% sunt cei care câștigă peste 84.000 de euro anual.