Un milion de masini din Romania sunt fie prea vechi si nefunctionale, fie au proprietari cu venituri mici, care le misca din curte sau din fata blocului atat de rar, incat considera ca nu merita sa mai plateasca polita RCA.

Toate eforturile depuse de autoritati pentru cresterea gradului de cuprindere in asigurare, de la controalele intensificate ale Politiei, pana la cresterea amenzilor, nu au reusit sa ridice procentul mai sus de 75%. Mai bine decat acum trei ani, cand abia ajungea la 50% din totalul masinilor inmatriculate, dar inca departe de cele 90 de procente pe care ni le cere Uniunea Europeana. Oficialii romani au constatat astfel ca posesorul batranei Dacii, nemiscate din curte de cativa ani, sta si el in calea unei evaluari pozitive din partea UE in mai, chiar daca nu iese pe drumurile publice fara asigurare RCA. Solutia gasita: radierea tuturor masinilor neasigurate, dupa o avertizare prealabila si dupa un interval de timp lasat la dispozitia soferilor pentru a incheia politele respective.
Masura, functionala in mai multe state europene, a fost imbratisata initial de autoritati, dupa care a inceput sa dea fiori reci oficialilor ingrijorati de sensibilitatile sociale pe care le-ar putea crea. Abandonata la finele anului trecut, necesitatea radierii masinilor neasiguratei revine acum din nou in actualitate, Guvernul realizand ca masura-surogat adoptata prin OUG nr. 189/2005 (suspendarea inmatricularii) nu poate imbunatati cu nimic procentele de 75% care nemultumesc Uniunea Europeana.


“In aprilie, cand Ordonantei de urgenta nr. 189/2005 ii vor fi aduse mai multe modificari pentru a fi adaptata la cerintele UE, vom sustine reintroducerea radierii autovehiculelor neasigurate. Avem semnale certe de sustinere din partea grupului parlamentar al PD”, spune Nicolae Crisan, presedintele CSA. Potrivit afirmatiilor sale, simpla suspendare a masinilor neasigurate nu este suficienta pentru a creste la 90% gradul de cuprindere in asigurare. La calcularea procentelor, numarul masinilor care au RCA se raporteaza la numarul tuturor autovehiculelor, inclusiv cele cu inmatricularea suspendata.


Acum, presedintele CSA este convins ca numai radierea poate imbunatati statisticile. La finele anului trecut, insa, el a fost de acord ca prevederea sa fie eliminata din proiectul Ordonantei nr. 189, dupa ce, intr-o sedinta de pregatire desfasurata la Ministerul Integrarii, atat ministrul Anca Boagiu, cat si reprezentantii Ministerului Administratiilor si Internelor (MAI) au considerat-o neoportuna. In fapt, initiatorul actului normativ – MAI – este institutia in care proiectul a zacut mai multe luni, juristii de acolo ajungand la concluzia ca exact masura care ar fi putut aduce o schimbare (radierea) trebuie eliminata. In schimb, a fost prevazuta suspendarea inmatricularii autovehiculelor carora le-a expirat de 90 de zile asigurarea RCA sau inspectia tehnica, incepand cu 1 aprilie 2006.


Pentru proprietarii masinilor aflati intr-o astfel de situatie, masura nu aduce aproape nici o schimbare. Suspendarea inmatricularii se revoca imediat, la cerere, fara nici o cheltuiala suplimentara, dupa incheierea politei RCA. Sanctionarea celor care si circula pe drumurile publice, cu amenzi mult mai mari (intre 3.000 si 5.000 de lei), depinde tot de capacitatea Politiei de a-i prinde.

Inchisoare in loc de amenda

Cu totul altfel stau lucrurile in cazul radierii. Persoanele care risca o astfel de sanctiune neasigurandu-si mai multe luni masina stiu ca pentru a o reinmatricula ulterior trebuie sa cheltuiasca sume considerabile si sa piarda mai multe zile cu indeplinirea formalitatilor. In plus, circulatia pe drumurile publice cu masina neinmatriculata nu se mai sanctioneaza doar cu amenda (ca in cazul suspendarii inmatricularii, cand se savarseste o contraventie), ci sunt prevazuti pana la trei ani de inchisoare, de data aceasta fiind vorba de o infractiune.


Tocmai perspectiva unor sanctiuni atat de dure i-a speriat pe oficialii care au decis, anul trecut, sa abandoneze masura radierii. “Ne-am temut ca s-ar putea intampla erori, si persoane care nu stiu ca masina le-a fost radiata sa circule in continuare”, spune Nicolae Crisan. Teama de a trimite la inchisoare soferi doar pentru ca nu au fost informati s-a dovedit insa nefondata, radierea neputand fi operata decat dupa ce a fost adusa la cunostinta proprietarului, in urma semnarii unui proces-verbal.


In fapt, toate aceste “temeri” nu s-au topit decat dupa ce autoritatile au realizat ca nici o alta masura nu are prea multe efecte si nu poate creste procentajul masinilor asigurate. In momentul de fata, trebuie stabilit cine va opera radierea. Cel mai probabil, aceasta va ramane in sarcina directiei de specialitate din cadrul MAI. Exista, insa, si alte variante. “In tari ca Austria, si societatile de asigurari au competente de radiere a masinilor neasigurate”, arata Dumitru Ceraceanu, presedintele Asiban. Oricare ar fi solutia, radierea poate fi aplicata acum si la noi, in conditiile in care MAI, Registrul Auto Roman, Registrul Comertului, CSA si societatile de asigurari au pus la punct o baza de date comuna in care orice masina inmatriculata poate fi verificata daca are asigurare RCA.

1 milion autovehicule fara RCA

Doar 75% din cele circa patru milioane de autovehicule inmatriculate au incheiate asigurari obligatorii RCA. Procentajul minim pe care ni-l cere UE este 90%.




Vom sustine reintroducerea prevederii de radiere a masinilor fara RCA in aprilie, atunci cand actul normativ care trebuia sa o contina va fi modificat in Parlament


Nicolae Crisan, presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor