Analizăm oportunitatea de a cere o ordonanţă preşedinţială pentru a continua privatizarea CFR Marfă, a declarat, marţi, omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul GFR.
”Vrem o ordonanţă preşedinţială pentru a ne conforma cu legislaţia europeană. Legislaţia europeană spune că nu se poate face nicio tranzacţie fără acordul Consiliului Concurenţei sau al Comisiei Europene, după caz. Noi vrem să putem face plata după avizul Consiliului Concurenţei”, a subliniat omul de afaceri.
Întrebat cine a greşit în acest proces, el a răspuns că Hotărârea de Guvern trebuia corelată cu legislaţia europeană. ”A fost o greşeală în strategia de privatizare. Cineva nu a ştiut cum e cu analiza Consiliului Concurentei”, a explicat el.
Gruia Stoica este de părere că nu este prima privatizare cu implicaţii politice, afirmând că ”sunt multe”, însă nu a dorit să ofere mai multe detalii. Totodată proprietarul GFR a precizat că a solicitat Ministerului Transporturilor restituirea de urgenţă a garanţiei de 10 milioane de euro şi deblocarea contului escrow de 20,2 milioane de euro.
”Ministerul are la dispoziţie două zile să deblocheze contul escrow. Mâine (miercuri – n.r.) părţile trebuie să semneze o notificare pentru banca unde este contul escrow, ca banii să poată fi restituiţi cumpărătorului peste alte trei zile. Mă surprinde declaraţia ministrului Transporturilor de a reţine garanţia, deşi a anunţat anterior că nu există nicio culpă a cumpărătorului”, a mai spus omul de afaceri. El a adăugat că, luni seara, reprezentanţii ministerului i-au cerut să semneze un acord de încetare a contractului de privatizare din care să reiasă că nimeni nu a fost de vină pentru eşecul procesului.
”Dacă mă simţeam vinovat cu ceva, aseară aş fi semnat acel acord pe care mi l-au pus pe masă, dar nu am vrut să semnez acel acord. Costurile noastre de până acum cu procesul de privatizare sunt de câteva milioane bune de euro”, a adăugat Stoica.
Întrebat dacă va da statul în judecată, acesta a răspuns: ”Dacă aş face o acţiune, ar fi împotriva comisiei de privatizare, să dăm un exemplu că cei care privatizează să aibă şi simţul răspunderii, nu doar să-şi ia banii pentru asta. Ne gândim să cerem daune, discutăm cu juriştii să vedem baza legală”.
De asemenea, omul de afaceri a negat faptul că acest proces a fost făcut doar de ochii FMI. ”Nu vă gândiţi la cei 11.000 de angajaţi ai CFR Marfa şi familiile lor? Era important să arătăm că putem duce la capăt o astfel de privatizare, că şi o companie românească poate sa cumpere CFR Marfă”, a mai spus Stoica, potrivit Agerpres. Privatizarea CFR Marfă a eşuat, întrucât clauzele suspensive de care era condiţionată finalizarea tranzacţiei nu au fost îndeplinite. Ramona Mănescu a precizat că Ministerul Transporturilor şi-a îndeplinit toate obligaţiile din contractul de privatizare, iar cumpărătorul ar fi putut plăti restul de bani, renunţând la condiţiile suspensive. De asemenea, ea a mai spus că ministerul analizează posibilitatea ca statul să reţină garanţia depusă de cei de la GFR.
Potrivit HG privind privatizarea CFR Marfă, tranzacţia se finalizează în momentul în care sunt îndeplinite următoarele prevederi: decizia Consiliului Concurenţei, conversia în acţiuni a datoriilor CFR Marfă şi majorarea capitalului social în baza conversiei, acordul băncilor care au creditat CFR Marfă şi plata întregului preţ oferit de către GFR, conform aceleiași surse.