Proprietatile vor fi mai usor de verificat

drept de vanzare a unui imobil este foarte greu de aflat, iar cumparatorii erau nevoiti sa stea ca pe ghimpi atunci cand dadeau bani sau apelau la avocati, care verificau actele de proprietate. Ca sa nu mai vorbim de cate drumuri trebuie realizate pentru cartea funciara, pentru ca inainte si dupa tranzactie sa se efectueze toate procedurile legale: angajat firma de cadastru, depus dosar la Oficiul de Cadastru de la Primarie si apoi un alt dosar la judecatoria din raza de domiciliu.Toate aceste p

drept de vanzare a unui imobil este foarte greu de aflat, iar cumparatorii erau nevoiti sa stea ca pe ghimpi atunci cand dadeau bani sau apelau la avocati, care verificau actele de proprietate. Ca sa nu mai vorbim de cate drumuri trebuie realizate pentru cartea funciara, pentru ca inainte si dupa tranzactie sa se efectueze toate procedurile legale: angajat firma de cadastru, depus dosar la Oficiul de Cadastru de la Primarie si apoi un alt dosar la judecatoria din raza de domiciliu.Toate aceste probleme nu vor mai exista in viitorul apropiat, adica intr-o perioada de doua-trei luni, pentru bucuresteni, si cativa ani, pentru toate localitatile tarii, pana la cel mai indepartat sat din varf de munte, potrivit declaratiilor lui Robert Tatu, directorul de comunicare al viitoarei agentii nationale de cadastru. „Prin noua structura, o agentie nou infiintata, se va uni componenta de carte funciara cu cea de cadastru. Preluarea cartii funciare constituie o munca titanica, atat in ceea ce priveste baza de date, cat si personalul”, a declarat Robert Tatu. Reorganizarea se va face conform Ordonantei de Urgenta nr. 41/2004, care va fi completata in curand printr-o Hotarare de Guvern, care va specifica viitoarele proceduri privind activitatea cu publicul (ce fel de informatii sunt publice, ce tarife vor fi percepute la verificarea unui imobil in baza de date, care informatii sunt accesibile specialistilor in domeniu etc.). Deocamdata, inscrierea cartii funciare se face conform vechilor acte normative.Chiar daca nu a fost inca anuntat gradul de transparenta pentru public a informatiilor despre proprietati, se stie deja ce fel de informatii vor exista in baza unica de date: numarul cadastral, adresa postala, nume proprietari, numar dosar autorizat, data depunerii, destinatia imobilului, suprafata din acte, suprafata din masuratori, o schita a terenului sau/si constructiei. Aceste informatii au si fost culese pentru sectorul 1 din Bucuresti, printr-un proiect pilot, si vor fi disponibile in curand pentru public, dupa aparitia Hotararii de Guvern, care va reglementa modul de lucru cu aceste date. Din luna mai a inceput scanarea dosarelor care sunt eliberate zilnic si a dosarelor din anii 1999-2004 existente in arhiva OCGC Bucuresti. Din luna aprilie, persoanele autorizate care realizeaza lucrari de cadastru trimit pe Internet toate informatiile catre serviciul de Informatica a Oficiului National de Cadastru si deja inspectorii din cele sase sectoare ale Bucurestiului verifica online si valideaza (sau corecteaza eventualele greseli) fisierele transmise de acestia.Pe Internet, vor fi disponibile mai multe formulare de cautare a proprietatilor, in functie de calitatea celui care executa cautarea – specialist in cadastru sau persoana fizica. Rapid, contra unui abonament sau taxe platite catre viitoarea agentie, potentialul cumparator al unui imobil va putea verifica cine este proprietarul actual si suprafata exacta a imobilului dupa adresa postala, numarul cadastral, numarul de dosar sau numele proprietarului. In afara de aceste informatii, in baza de date si pe Internet vor fi disponibile planuri si harti ale localitatilor, cu planuri de parcelare si cu numerele cadastrale, acolo unde lucrarile de cadastru au fost deja executate.Astfel de sisteme de cadastru exista peste tot in lume si ele sunt necesare pentru garantarea proprietatii si pentru asigurarea transparentei privind informatiile despte terenuri si constructii. In Olanda, de exemplu, in schimbul unei taxe modice, orice persoana poate verifica cine este proprietarul unui teren sau case pe care vrea sa o cumpere si daca are sau nu constituita ipoteca.De asemenea, acest sistem unic de cadastru ajuta si la o buna colectare a taxelor si impozitelor pe proprietati. In prezent, in Romania, exista impozitul progresiv pe cladiri (daca cineva detine o casa plateste un impozit fix, iar pentru a doua, a treia, a patra sau a cincea casa plateste din ce in ce mai mult, pana la dublu pe fiecare), dar declararea numarului proprietatilor se face pe proprie raspundere, primariile neavand cum sa verifice in toata tara unde si cate are fiecare. Un sistem unic de cadastru ar rezolva si aceasta problema. si in al treilea si nu in ultimul rand, transparenta statutului proprietatilor duce la inmultirea numarului investitorilor interesati de Romania.

Ce si cum va putea fi verificat pe Internet:
Aplicatia, in forma finala, va avea trei nivele de acces, cu urmatoarele drepturi:
1. Acces public gratuit: vizualizare plan cadastral, cu limitare de scara si de straturi (planurile vor fi la dimensiuni mici, cu informatii standard si putine informatii despre subsol si utilitati).
2. Acces pentru persoanele autorizate, pe baza de autentificare:
· vizualizare plan cadastral, fara limitare de scara si de straturi (inclusiv planurile la scara 1:500 si 1:2.000 si informatii geodezice, despre utilitati si conducte subterane)
· cautare dupa diferite criterii (numar cadastral, adresa postala etc.).
3. Acces public pe baza de plata prin metode electronice:
· Urmeaza ca pe baza normelor ONCGC sa se stabileasca ce produse cadastrale vor fi oferite contra cost.

Ce schimbari se vor face LA sistemul de cadastru:
· se va constitui o baza de data electronica unica din informatiile de la Oficiul National de Geodezie si Cadastru si cele din Cartea Funciara.
· birourile de carte funciara, de pe langa judecatorii, vor fi absorbite de filialele de cadastru de pe langa primarii si datele vor fi culese toate la un loc. Ca urmare, in curand publicul se va adresa unor birouri ale viitoarei Agentii Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara (un numar de 42 de filiale in intreaga tara).
· persoanele autorizate sa execute lucrarile de cadastru vor putea sa introduca datele si informatiile despre proprietati direct pe Internet, iar inspectorii vor verifica la randul lor tot in acest mod veridicitatea acestor informatii. Ca urmare, nu se va mai lucra numai cu dosare, ci si cu fisiere electronice. De aceea, este de asteptat ca inregistrarea unui numar cadastral sa se faca mult mai rapid.
· se va infiinta Centrul National de Geodezie, Cartografiere, Fotogrammetrie si Teledetectie ca personalitate juridica a Agentiei de Cadastru.
· se vor putea verifica online sau prin persoane autorizate sa execute lucrari de cadastru orice fel de informatii despre proprietati, ceea ce va fi o premiera pentru Romania. Primii beneficiari vor fi locuitorii sectorului 1 din Bucuresti.