Ceea ce lipseşte în momentul actual este transparenţa în procesul de formare a preţurilor produselor. Cunoaşterea de către consumatori a costului de producţie la achiziţionarea unui produs le-ar asigura acestora un grad de informare mai ridicat atât faţă de producător, cât şi faţă de adaosul comercial practicat de către operatorii economici, consideră senatorului Dumitru Florian Staicu, iniţiatorul propunerii legislative.
El crede că este necesară adoptarea unui mecanism mai eficient de informare a consumatorilor în ceea ce priveşte procedeele de formare a preţurilor. Ceea ce interesează în mod direct consumatorul este preţul final al produsului, însă instituirea unei obligaţii de afişare, pe lângă acesta, şi a costului de producţie, nu poate avea decât efecte benefice. Iniţiatorul consideră că principalele avantaje sunt legate de impactul pozitiv în rândul populaţiie, posibilitatea diferenţierii între agenţii economici, dar şi efectuarea unei analize comparative asupra activităţii diferiţilor agenţi economici.
„Unul din principiile esenţiale consacrat în momentul de faţă în actele normative aflate în vigoare cu privire la comercializarea produselor şi serviciilor pe piaţă este informarea corectă şi protejarea intereselor consumatorilor. Din păcate se observă cu uşurinţă că acest principiu nu îşi găseşte recunoaşterea totală în practică, consumatorii fiind victimele multor abuzuri de-a lungul timpului. Realitatea arată faptul că această informare nu este nici pe departe completă. Nu putem vorbi despre o alegere raţională din partea consumatorului în momentul achiziţionării unui produs atâta timp cât acesta nu dispune de informaţii cu privire la modalitatea de formare a preţurilor, astfel asigurându-se că îi sunt protejate interesele”, se arată în Nota de fundamentare la proiectul de lege de modificare a Codului consumatorului.
Codul consumatorului (Legea 296/2004) prevede că scopul etichetării este dea oferi consumatorilor informaţiile necesare, suficiente, verificabile şi uşor de comparat, astfel încât să permită acestora să aleagă acel produs care corespunde exigenţelor lor din punct de vedere al nevoilor şi posibilităţilor lor financiare. „Cu alte cuvinte, o analiză corectă a aceste conformităţi între posibilităţile financiare şi nevoile consumatorului implică în mod evident şi cunoaşterea modalităţilor de formare a preţurilor”, este concluzia iniţiatorului.
Propunere legislativă: Costul de producţie, afişat alături de preţul final al produsului
2 mai 2011, 14:50
Ultima modificare în 2 mai 2011, 17:50
Un senator PDL propune instituirea obligaţiei pentru vânzători de a afişa pe lângă preţul final al produsului, şi costul de producţie al acestuia pentru a „asigura transparenţa în procesul de formare a preţurilor”.
Etichete:
Publicat in categoriile: Știri de ultimă oră
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Știri de ultimă oră
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook
- VEZI aici principalele modificări aduse Codului Muncii, ce intră în vigoare de mâine
- Luni, ultima zi pentru cererile de ajutor la motorina din agricultură
- 39 milioane euro pentru proiectele din Programul de Cooperare Sud Estul Europe
- Ionuț Dumitru: «Ajustarea salariilor ar putea continua și în 2012 din cauza inflației»
- Warren Buffett: Nu sunt îndoieli că dolarul își va continua căderea
- Abonamentele la sălile de fitness au scăpat de kilogramele în plus
- Carte românească, cinste cui te vinde-n lume
- Directorul regionalei Căi Ferate Bucureşti a CFR, demis
- România are printre cei mai puțini șomeri din UE
- Producătorii de automobile aleargă să prindă Shanghai Express