afisat pe site-ul CNVM. Multi operatori spun ca la prima lectura proiectul de lege pare insailat si neterminat. Mai transant a fost Dan Paul, presedintele Finaco Securities, care este de parere ca acest proiect de lege, in caz ca a ajuns la Bruxelles, este clar ca nu a trecut si a fost returnat, taiat in marea lui majoritate. „Acum au incercat sa o dreaga si l-au supus discutiilor publice”, considera Dan Paul.Gratiela Iordache, presedintele Asociatiei Actionarilor din Romania (AAR), ne-a declarat ca proiectul legii pietei consolidate prezinta deficiente majore din punctul de vedere al protectiei investitorilor. In opinia presedintei AAR, legea lasa la latitudinea regulamentelor CNVM stabilirea de criterii de definire a societatilor detinute public: „experienta nefasta pe care am avut-o cu regulamentul votului cumulativ, care nu a fost emis nici dupa 18 luni de la emiterea Legii nr. 525/2002, ne indreptateste sa fim sceptici in ceea ce priveste emiterea noilor regulamente cerute de lege, fara de care aceasta nu poate fi pusa in aplicare”.
Probleme la societatile publice nelistate
O alta prevedere care nemultumeste membrii asociatiei este majorarea de la 5% la 10% a pragului de la care actionarii au dreptul sa solicite rapoarte trimestriale asupra unor operatiuni de gestiune. Acest fapt este de natura sa limiteze accesul la informatii al actionarilor. Proiectul de lege introduce si posibilitatea anularii dreptului de preemtiune, cu votul actionarilor ce detin cel putin 75% din drepturile de vot, in cazul societatilor detinute public, atat pentru aporturile in natura, cat si pentru aporturile in numerar. Totodata, da posibilitatea anularii dreptului actionarilor din societatile publice nelistate de a-si exprima votul in adunarile generale cu privire la tranzactiile majore ale societatii care reprezeninta peste 20% din total active. In opinia AAR, aceasta prevedere genereaza noi posibilitati de abuzuri. Cateva propuneri ale Asociatiei ActionarilorProcedura de delistare a societatilor, stabilita prin proiectul de lege, se bazeaza pe o metodologie de calcul al pretului considerata injusta de catre Gratiela Iordache, pentru ca actionarii minoritari sunt in imposibilitate de a contesta in justitie pretul astfel calculat. Asociatia Actionarilor are si propuneri pentru evitarea situatiilor de mai sus: pretul sa se stabileasca pe baza evaluarii afacerii de catre un evaluator independent, conform standardelor internationale de evaluare, actionarii ce detin, individual sau impreuna, cel putin 10% din actiunile care fac obiectul ofertei sa poata solicita o contraexpertiza. Alte nemultumiri legate de proiectul de lege sunt si extinderea termenului de plata a dividendelor pentru actionarii societatilor nelistate de la maximum sase luni la maximum opt luni si faptul ca actionarii societatilor detinute public si nelistate nu mai au dreptul sa obtina, contra cost, copii de pe procesele-verbale ale sedintelor consiliului de administratie – in care se discuta subiecte de competenta AGA.De asemenea, prin prevederile articolelor referitoare la oferta publica de preluare obligatorie, Comisia admite ca este posibil ca, la data adoptarii legii, sa mai existe actionari majoritari absoluti care nu au initiat oferta publica de preluare, desi prin legea actuala au avut termen pana la 1 decembrie, sau, dupa caz, un an de zile de la dobandirea pozitiei majoritare absolute: „Actionarul majoritar sau un grup de persoane care actioneaza in mod concertat si care ii confera mai mult de 90% din drepturile de vot asupra unei societati listate, are obligatia ca in termen de 12 luni de la dobandirea acestei pozitii sau, dupa caz, de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, sa faca si sa finalizeze o oferta publica de cumparare pentru restul de actiuni de pe piata, in vederea delistarii acesteia, cu mentionarea expresa a acestui obiectiv in documentul de oferta”.Dar legea nu are numai prevederi care sunt contestate, ci si articole apreciate de operatorii din piata. De exemplu, noua lege ofera societatilor de investitii financiare posibilitatea sa rascumpere actiunile emise in contul dividendelor neridicate, in conformitate cu art. 4 din Legea nr. 133/1996. Aceasta prevedere da posibilitatea actionarilor care detin un numar de sub 100 de actiuni sa si le vanda. De asemenea, societatile admise la tranzactionare pe o piata reglementata sunt obligate ca, pe langa rapoartele semestriale si anuale, sa intocmeasca, sa publice si sa transmita CNVM-ului si rapoartele trimestriale. Totodata, in proiectul de lege nu se mai regaseste „data de inregistrare”, prevederea care a provocat multa confuzie pe piata de capital.
e de bine
· Societatile de investitii financiare vor putea sa rascumpere actiunile emise in contul dividendelor neridicate, in conformitate cu art. 4 din Legea nr. 133/1996, ceea ce va determina scaderea numarului de actionari SIF.
· Societatile admise la tranzactionare pe o piata reglementata vor intocmi, publica si transmite CNVM, pe langa rapoartele semestriale si anuale, si pe cele trimestriale;
· In proiectul de lege nu mai exista data de inregistrare, prevederea care a provocat multa confuzie pe piata de capital.
e de rau
· Prin art. 216, CNVM admite ca este posibil ca la data adoptarii legii vor mai exista actionari majoritari absoluti care nu au initiat oferta publica de preluare, desi prin legea actuala au avut termen pana la 1 decembrie sau, dupa caz, un an de zile de la dobandirea pozitiei majoritare absolute.
· Marirea pragului de la care actionarii au dreptul sa solicite rapoarte trimestriale asupra unor operatiuni de gestiune de la 5% la 10%, fapt de natura sa limiteze accesul la informatii al actionarilor (art. 229)
· Introducerea posibilitatii anularii dreptului de preemtiune in cazul societatilor detinute public, atat pentru aporturile in natura, cat si pentru aporturile in numerar (art. 239).