Noțiunea de „prosumator” circulă tot mai des în spațiul public, în contextul acutizării crizei energetice. Semnificația noțiunii de prosumator, dacă ne referim la sectorul energetic, în conformitate cu art. 3 pct. 95 din Legea nr. 123/2012 este aceea de client final care îndeplinește simultan mai multe condiții.
Astfel, un prosumator trebuie să îşi desfăşoare activităţile în spaţiul propriu, iar activitatea specifică să nu fie producerea energiei electrice. De asemenea, acesta trebuie să producă energie electrică din surse regenerabile pentru propriul consum, poate stoca şi vinde energia electrică produsă din aceste surse regenerabile.
Spiritul antreprenorial
Înainte de declanșarea pandemiei de COVID-19, existau în România numai 303 prosumatori. La începutul acestui an, numărul lor ajunsese la 13.600. Potrivit celor mai recente date statistice oficiale, acum, la început de toamnă, se înregistrau peste 24.000 de prosumatori. În toate județele țării funcționează, în medie, 500-700 de prosumatori.
Puterea totală instalată deținută de aceștia se ridică la 200 MW, respectiv echivalentul unui grup energetic de la Hidrocentrala Porțile de Fier. Astfel, asistăm la derularea unui proces investițional la care participă mii de gospodării și de entități economico-sociale mici, ceea ce relevă și una dintre cele mai importante dimensiuni ale bătăliei anticriză în sectorul energetic, transmite Ceccar Business Magazine.
Potrivit sursei citate, criza energetică nu va putea fi însă depășită doar cu ajutorul prosumatorilor. Cu toate acestea, tot mai mulți concetățeni devin, în conjunctura actuală, mici investitori, ceea ce dă și măsura extinderii și consolidării spiritului antreprenorial.
O mișcare de masă
Contextul național, european și global este acela de extindere a practicii îmbinării calității de producător cu cea de consumator. Chiar dacă accentul se pune pe valorificarea superioară, în condițiile actuale, a resurselor „clasice”, cu urgențele bine-cunoscute, în special cele din domeniul energiei, orientarea de bază vizează tocmai promovarea noutăților pe întreaga arie a vieții economico-sociale.
Inclusiv în întreprinderile care aparțin tipurilor tradiționale de activități, capătă o tot mai mare amploare inițiativele, acțiunile inovative. Este o mișcare de masă care își pune tot mai puternic amprenta asupra modului de gândire și acțiune, reflectat atât de expresiv de prosumatori.
Prin urmare, avem toate motivele să apreciem că situația din economie, maniera concretă în care se stabilesc și se derulează raporturile dintre cerere și ofertă, mai ales în domenii extrem de sensibile, precum resursele energetice, generează inițiative și soluții care vin direct în întâmpinarea imperativelor întregii dezvoltări economico-sociale în perioada actuală. Sunt semnale încurajatoare care anticipează și rezultatele mult așteptate ale bătăliei anticriză și de revenire la normalitatea atât de mult dorită.