la sfarsitul anului trecut, pentru care a fost gasit vinovat creditul de consum, a aparut si necesitatea adaptarii legislative a acestui produs bancar cu legislatia Uniunii Europene. Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a intocmit un proiect de lege validat recent de Executiv. Proiectul a generat vii nemultumiri in randul bancherilor, fata de care ANPC se arata contrariata, sustinand printr-un comunicat de presa ca legea a fost facuta pe baza discutiilor purtate cu reprez
la sfarsitul anului trecut, pentru care a fost gasit vinovat creditul de consum, a aparut si necesitatea adaptarii legislative a acestui produs bancar cu legislatia Uniunii Europene. Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a intocmit un proiect de lege validat recent de Executiv. Proiectul a generat vii nemultumiri in randul bancherilor, fata de care ANPC se arata contrariata, sustinand printr-un comunicat de presa ca legea a fost facuta pe baza discutiilor purtate cu reprezentantii bancilor. Radu Gratian Ghetea, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor si prim-vicepresedinte Alpha Bank, spune ca cele 30 de pagini de comentarii trimise de ARB la inceputul lunii decembrie anul trecut au ramas fara nici un ecou, iar acum se asteapta o reactie la celalalt set de comentarii trimis, de 13 pagini. Bancherii sustin ca proiectul de lege stabileste obligatii in afara practicilor internationale, iar avizul BNR nu a fost dat pentru acest proiect. Ghetea subliniaza ca ambiguitatile din lege lasa loc de interpretare si chiar poate genera pericole deosebite, atat pentru consumatori, cat si pentru ANPC, concluzionand ca, in ultima instanta, ARB va ataca proiectul de lege la Comisiile de Buget Finante Banci din Parlament.Una dintre prevederile actului normativ, calificate drept aberante de catre bancheri, este cea prin care se stabileste raspunderea solidara a bancii cu magazinul de la care consumatorul cumpara produsul in rate. In aceste conditii, pentru o defectiune tehnica a produsului cumparat, clientul se poate indrepta impotriva bancii, chiar daca profilul de activitate al acesteia nu corespunde unei asemenea reclamatii. Prevederile legate de modalitatea de recuperare a prejudiciului de catre banca, in cazul in care clientul nu-si ramburseaza creditul, sunt din nou inacceptabile, cu atat mai mult cu cat contractul de credit isi pierde dreptul de titlul executoriu, lucru nemaiintalnit nicaieri in lume si care contravine dreptului comercial. Modalitatile de bonificatie pentru rambursarea in avans a creditului prevazute in lege contravin si ele practicii bancare, deoarece planurile de investitii ale unei banci sunt pe termen lung, iar rambursarea in avans a unui credit poate crea anumite probleme intr-un buget dinainte stabilit, fapt pentru care banca percepe de obicei penalizari clientului. Un alt aspect, pe care insa ANPC nu l-a luat in calcul, se refera la faptul ca legea nu prevede nici un fel de responsabilitate pentru baza de date pe care comerciantii o strang despre persoanele care cumpara produse in rate. Practic, consumatorul renunta la dreptul secretului bancar, o data ce aceasta imensa baza de date se afla in mana unor entitati pentru care legea nu stabileste anumite criterii de responsabilitate.Mai mult, legea creditului de consum este total lacunara la capitolul definitii. O astfel de lege promulgata in forma actuala va determina practic bancherii sa renunte la ideea de a mai acorda credite de consum. ARB spera totusi ca va ajunge la o buna intelegere cu reprezentantii ANPC pe marginea acestei legi.
„Perlele” legii creditului de consum
· Se stabileste raspunderea solidara a bancii cu magazinul de la care clientul cumpara bunul de consum. Concret, clientul poate reclama defectiuni ale bunului la banca.
· Banca e obligata sa astepte doua saptamani pana la notificarea clientului care nu si-a achitat datoria (rata bancara) si sa mearga la tribunal daca el nu este de acord cu executarea. Practic, contractul de credit isi pierde titlul executoriu.
· Guvernul obliga bancile ca la rambursarea anticipata a creditului sa bonifice clientul, prevedere contrara cutumei internationale.