Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a înregistrat, de la intrarea în vigoare a OUG 50 privind contractele de credit, 536 de reclamaţii referitoare la credite, dintre care 109 s-au referit la perceperea comisionului de risc, fiind aplicate amenzi de 270.000 de lei.
După intrarea în vigoare a OUG 50/2010 a crescut numărul reclamaţiilor privind perceperea comisionului de risc aferent contractelor de credit aflate în derulare, potrivit unui comunicat remis miercuri Mediafax de ANPC.
Din luna iunie şi până în 24 august, pe domeniul financiar-bancar au fost înregistrate 1.428 de reclamaţii, dintre acestea 936 au fost pe servicii bancare, 453 vizând creditele. Din cele 453 de reclamaţii având ca obiect creditele, 89 se referă la perceperea comisionului de risc.
În perioada 25 august – 8 septembrie s-au înregistrat 212 reclamaţii, din care 85 au vizat creditele şi 20 au făcut referire la perceperea comisionului de risc.
2.096 de reclamaţii împotriva societăţilor bancare
ANPC a înregistrat în acest an peste 3.700 de reclamaţii ale clienţilor împotriva societăţilor bancare, iar numărul reclamaţiilor este în creştere, faţă de anul trecut.
În perioada ianuarie – iulie 2010, la nivelul comisariatelor pentru protecţia consumatorilor, au fost înregistrate 2.096 de reclamaţii împotriva societăţilor bancare. Pentru existenţa unor clauze abuzive în contractele de credit au fost înaintate în înstanţă 241 de reclamaţii din partea consumatorilor.
Comisarii ANPC au aplicat 139 de amenzi în valoare totală de 1,55 milioane lei. Faţă de anul trecut, numărul reclamaţiilor este în creştere, având în vedere faptul că în tot cursul anului 2009 au fost înregistrate în jur de 3.000 de reclamaţii.
Au fost constatate încălcări ale OUG 50/2010 în ceea ce priveşte comisionul de risc
Până la data apariţiei OUG 50/2010, cazurile în care au fost constatate clauze abuzive în contracte au fost înaintate în instanţă. După această dată, pentru reclamaţiile cercetate, în urma cărora au fost constatate încălcări ale OUG 50/2010 în ceea ce priveşte comisionul de risc, au fost emise sancţiuni contravenţionale, amenzile aplicate fiind de 270.000 de lei. Totodată, a fost dispusă şi măsura de restituire a contravalorii comisionului perceput după data intrării în vigoare a actului normativ menţionat.
Comisarii ANPC au aplicat o amendă contravenţională în valoare de 20.000 de lei pentru perceperea comisionului de interogare a biroului de credit în valoare de cinci lei, contrar prevederilor OUG 50/2010.
Referitor la comisionul de rambursare anticipată s-au înregistrat câteva plângeri care au fost soluţionate amiabil, consumatorii primid banii aferenţi comisionului.
Dobândă majorată fără temei legal
În perioada 10 – 24 august structurile teritoriale ale ANPC au înregistrat 133 de reclamaţii vizând domeniul financiar-bancar. Pentru o bancă au fost înregistrate în perioada menţionată 72 de reclamaţii, numai în judetul Iaşi fiind depuse 53 de plângeri.
Problemele reclamate au fost comision de risc – clauză abuzivă, refuzul restituirii sumelor încasate – comision de risc după intrarea în vigoare a OUG 50/2010, dobândă majorată fără temei legal.
ANPC a sancţionat sucursalele a cinci bănci
Pentru o altă instituţie de credit, următoarea în topul celor mai reclamate bănci din perioada 10 – 24 august, s-au înregistrat 14 sesizări constând în percepere comision de risc, refuz restituire comision de risc încasat după intrarea în vigoare a OUG 50/2010, neprimire răspuns în termenul legal, majorare nejutificată a dobânzii, introducerea de comisioane despre care petenţii nu au fost informaţi, comisioane ascunse.
În urma controalelor, ANPC a sancţionat sucursalele a cinci bănci din judeţele Alba, Galaţi, Iaşi, Neamţ, Prahova, Sălaj şi Vaslui, opt sancţiuni fiind cu amenzi contravenţionale şi trei cu avertisment. Dintre cele 11 sancţiuni aplicate băncilor în perioada menţionată, opt au fost în baza OUG 50/2010, cuantumul amenzilor aplicate în acest interval de timp a fost de 160.000 de lei.
Sancţiunile au vizat, în special, continuarea perceperii comisionului de risc. Alte abateri de la prevederile OUG 50/2010, constatate în ultimele două săptămâni, au fost perceperea comisionului de interogare a biroului de credit, contrar prevederilor OUG 50/2010, în noile contracte încheiate se face trimitere la alte înscrisuri, contrar prevederilor OUG 50/2010.
În formularul de credit, pus la dispoziţia clientului de unele bănci, se specifică faptul că pentu prestarea unor servicii suplimentare, la solicitarea împrumutatului, altele decât cele expres prevăzute în contract sau derivate din aplicarea unor prevederi legale sau acte normative obligatorii pentru bancă, aceasta poate percepe şi alte comisioane decât cele prevăzute în contract.
Această formulare contravine prevederilor OUG 50/2010 în care se specifică faptul că se percepe un comision unic pentru serviciile prestate la cererea consumatorilor.
De asmenea, la încheierea contractelor de credit de consum, pe baza formularelor standard utilizate în prestarea serviciilor de creditare pentru consumatori, puse la dispoziţie comisarilor ANPC, la punctul privind Costurile aferente întocmirii dosarului de credit s-au găsit menţiuni de genul: „900 Ron, solicitantul declară că a luat la cunoştinţă faptul că aceste cheltuieli aferente întocmirii dosarului de credit se achită de solicitant la momentul întocmirii dosarului de credit şi nu se returnează în cazul în care banca nu aproba cererea de creditare”. Din această menţiune, rezultă că acest cost reprezintă, în fapt, un comision de analiză dosar, în sensul utilizat de OUG 50/2010. Se încalcă asfel, prevederile OUG 50/2010 care precizează că se interzice perceperea unui comision de analiză dosar, în cazul în care creditul nu se acordă.
SURSA: Mediafax