Din 2016, toate statele membre ale Uniunii Europene trebuie să respecte Regulamentul General de Protecție a Datelor (GDPR), chiar dacă acesta vine cu ceva dezavantaje și produce lacune de siguranță în unele domenii.
Protejarea datelor cu caracter personal este o necesitate dacă vorbim despre siguranță la nivel individual și despre respectarea intimității fiecăruia dintre noi, se artă într-un comunicat al Asociația de Informații Auto.
Ce poate fi clasificat drept informație personală?
Conform legislației, atât numărul VIN cât și numărul de înmatriculare pot fi tratate ca informații personale. Pe de altă parte, o persoană care știe fie VIN-ul, fie numărul de înmatriculare nu poate descoperi pe baza acestora alte informații despre o anumită persoană.
Cu toate acestea, unele agenții guvernamentale și companii private ar putea deține anumite date care pot duce la informații personale, iar respectarea Regulamentul General de Protecție a Datelor înseamnă că aceste instituții ar trebui să protejeze orice informații de natură personală.
„Kilometrajul mașinii, înregistrările daunelor și istoricul de service pot fi expuse cu ajutorul numărului VIN sau al numărului de înmatriculare ale vehiculului. Acesta este motivul principal pentru care unele instituții nu doresc să ofere nici o informație despre istoricul auto”, – spune Matas Buzelis, președintele Asociației pentru Informații Auto.
Domnul Buzelis adaugă că orice înregistrare a kilometrajului, a daunelor sau a istoricului de întreținere nu ar trebui să fie considerate informații personale, deoarece acest tip de date descriu în primul rând mașina. Niciuna dintre aceste înregistrări nu ar trebui să conducă la identificarea unei anumite persoane, deoarece un vehicul second-hand trece de la un proprietar la altul o dată la câțiva ani.
De unde apare paradoxul?
În acest caz particular, secretizarea și protejarea informațiilor despre istoricul unei mașini pot duce la o situație paradoxală atunci când cumpărătorii de mașini second hand sunt lăsați la mâna escrocilor, fără a beneficia de nici o protecție.
De exemplu, dacă o persoană cumpără un vehicul la mâna a doua de la un escroc, poate fi extrem de dificil de urmărit istoricul acelei mașini dacă ea a fost importată dintr-o altă țară.
Există platforme online care oferă servicii de verificare ale istoricului auto, dar asta nu înseamnă neapărat că istoricul acelei mașini va fi disponibil. Se poate ca un set important de date să lipsească din evidențele publice. În spatele acestei realități stă modul în care fiecare țară în parte abordează aplicarea GDPR-ului.
„Să aruncăm o privire la comparația dintre Germania și Suedia. În timp ce Suedia permite fiecărui cetățean să inspecteze istoricul oricărui vehicul înmatriculat în țară, Germania acționează complet invers.
Chiar dacă Germania este cel mai mare exportator de mașini second-hand din Europa, ei iau prea în serios numerele VIN și nu protejează cumpărătorii de mașini second hand” – spune domnul Buzelis de la Asociația pentru Informații Auto.
Mai mult, expertul pe piața auto subliniază că escrocii pot modifica afișajul odometrului, influențând cumpărătorii de mașini second-hand să ia decizii nefericite la cumpărarea unui autoturism. Un vehicul care are kilometrajul dat înapoi nu este de obicei la fel de fiabil ca unul care are același kilometraj, dar autentic.
Mai mult, acest tip de mașină poate fi foarte periculoasă pentru siguranța rutieră deoarece unele vizite critice de întreținere ar putea fi amânate prea mult în necunoștință de cauză. Șoferii cred că mai au 5.000 de km până la revizie, când în realitate au depășit termenul cu 20-30-40.000 de km.
Asociația pentru Informații Auto își propune să sporească nivelul de transparență
Practicile îndoielnice de pe piața de mașini second hand sunt atât de comune deoarece există diverse lacune pe care escrocii le pot exploata. Aceste lacune fac, de asemenea, dificilă asigurarea transparenței.
Asociația pentru Informații Auto reunește companii și oameni care doresc să aducă claritate, încredere și responsabilitate pieței de vehicule second hand, piață care a fost exploatată ilegal ani de zile, costând Uniunea Europeană miliarde de euro anual.