Potrivit organizatorilor, la evenimentul programat între orele 9:00 – 15:00 ar urma să participe aproximativ 700 de persoane. De asemenea, 500 de autocare şi microbuze care aparţin patronatelor din domeniul de activitate, privind transportul de persoane din Bucureşti şi din ţară, vor staţiona în faţa ministerului de resort.
Acţiunile de protest vor continua în acelaşi loc şi în data de 27 septembrie.
Săptămâna trecută, patronatele, federaţiile şi sindicatele din transporturi anunţau ample acţiuni de protest în zilele de 25, 26 şi 27 septembrie, între orele 9:00 – 17:00, ce presupun întreruperea transportului în toată ţara şi un protest în faţa Ministerului Transporturilor. Mai mult, COTAR solicită demisia sau demiterea ministrului Transporturilor, Lucian Şova, „după ce şi-a demonstrat incompetenţa, în repetate rânduri”.
Protestele anunţate în această săptămână ar însemna o primă etapă a evenimentelor programate, transportatorii având în plan să blocheze Capitala şi să întrerupă transportul în toată ţara, în perioada până pe data de 27 octombrie, „dacă ministerul de resort va continua lupta împotriva acestui sector de activitate, prin modificările propuse”.
„Ne exprimăm dezacordul faţă de subpunctul de pe ordinea de zi a Comisiei de Dialog Social, privind proiectul de Ordin al ministrului Transporturilor care va distruge întregul domeniu al Transporturilor rutiere. Cerem scoaterea de pe ordinea de zi a Comisiei de Dialog Social a proiectului de Ordin al ministrului Transporturilor pentru modificarea şi completarea Normelor Metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe ale acestora, stabilite prin Ordonanţa Guvernului nr 27/2011, privind transporturile rutiere, aprobate prin Ordinul ministrului Transporturilor şi intrastructurii nr 980/2011, cu modificările şi completările ulterioare. Doar dacă se va retrage proiectul de pe ordinea de zi, protestul va fi anulat. De asemenea, cerem modificarea Legii taximetriei şi a celei care reglementează activitatea ‘rent a car’. Am depus solicitări la Ministerul Transporturilor, în repetate rânduri. Dorim ca activitatea de ‘rent a car’ să fie trecută în administraţia ARR, pentru a exista o mai bună coordonare şi funcţionare a acesteia”, a declarat Ion Comuşi, prim vicepreşedinte COTAR, într-un comunicat de presă, citat de Agerpres.
Întrebat despre protestul transportatorilor, ministrul de resort, Lucian Şova, a declarat marţi că un număr de 325 de firme efectuează în exclusivitate în România, de peste 15 ani, transportul regulat de pasageri, iar în cazul în care reglementările în domeniu rămân la fel o altă firmă autorizată, dar care nu face parte din grupul celor 325, nu va putea să desfăşoare o astfel de activitate.
„În legătură cu anunţatul protest al transportatorilor, lucrurile stau aşa: în România sunt autorizate peste 28.000 de autovehicule pentru transport de pasageri. Sunt autorizate pentru a efectua transport de pasageri peste 3.000 de companii, iar transport regulat de pasageri efectuează de peste 15 ani în exclusivitate 325 de firme, cu un parc de 3.000 de vehicule. În concordanţă cu prevederile Regulamentului European, care intră în vigoare de la 1 iulie 2019, am luat măsura de a propune o reglementare care să fie concordantă cu recomandările făcute de mult timp şi în repetate rânduri de Consiliul Concurenţei, în concordanţă cu noul Regulament European. Suntem în dezbatere publică privind acest proiect de Ordin al Ministrului, care să aibă în vedere accesul la piaţa de transport public regulat de pasageri a tuturor celor care sunt autorizaţi să facă acest lucru”, a spus ministrul, după audierile din comisia de specialitate de la Camera Deputaţilor, întrebat despre protestul anunţat de COTAR.
Şeful de la Transporturi a menţionat că fără această reglementare pe care a iniţiat-o Ministerul Transporturilor, aflată în dezbatere publică, „nici pe următorii 6 ani nu ar trebui ca o altă firmă decât cele 325 să efectueze acest tip de activităţi”.
„Vreau să reţineţi că astăzi, în România, o firmă autorizată dacă doreşte să facă transport de la Bucureşti la Madrid într-o perioadă rezonabilă, nu mai mult de o lună de zile, capătă autorizările să facă transport de la Bucureşti la Madrid. Dar dacă doreşte să facă transport de la Bucureşti la Buzău, nu a putut să facă acest lucru dacă nu a fost în grupul celor 325 de firme. Nu a putut să facă acest lucru de peste 15 ani şi, în principiu, aşa cum susţin cei care doresc să retragem acest proiect din dezbatere – nici nu doresc măcar să-şi aducă contribuţia la perfecţionarea eventual a acestui proiect – nici pe următorii 6 ani nu ar trebui ca o altă firmă decât cele 325 să efectueze acest tip de activităţi”, a susţinut Şova.