La inceputul saptamanii trecute, a fost anuntata oficial fuziunea dintre companiile SBS si Central European Media (CME). Valoarea tranzactiei s-a ridicat la 615 milioane dolari. Potrivit acordului final, parafat de conducerile celor doua companii, actionarii CME vor primi 0,5 actiuni SBS seria A pentru o actiune CME. In principiu, se poate spune ca o actiune SBS a fost mai valoroasa decat una CME. De asemenea, SBS va lansa 14,2 milioane de actiuni noi pentru actionarii CME si pentru alti cumparatori care, dupa achizitie, vor detine 33% din compania nou-creata. Aceasta isi va pastra numele de SBS Broadcasting SA si va fi cel mai mare operator radio-tv din Europa, avand 18 posturi de televiziune si 12 posturi de radio in 13 tari, cu o audienta de 150 milioane de persoane. Fuziunea reprezinta, de fapt, o cumparare a CME de catre SBS.
In comunicatul difuzat presei, reprezentantii celor doua companii au facut declaratii optimiste, corecte, de circumstanta, asa cum se obisnuieste de obicei in cazul parafarii unor astfel de afaceri. Totusi, Ronald S. Lauder, presedintele CME si copresedinte la noua companie, a declarat printre altele: „Credem ca operationalitatea CME va fi mult influentata de adaugarea resurselor manageriale ale SBS, a caror performanta a fost dovedita”. Afirmatia lui Lauder reprezinta si o recunoastere implicita a faptului ca SBS, care detine 12 statii de radio si televiziune in Europa Occidentala si Centrala, a avut un management superior celui de la CME. Probabil ca Lauder s-a gandit la TV2, post de televiziune pe care SBS il are in Ungaria si care a inregistrat, pe parcursul anului 1998, venituri de 48 milioane dolari, in timp ce TV3, statie detinuta de CME in aceeasi tara, a avut venituri nete de 5,3 milioane dolari.
De fapt, afacerile CME n-au mers prea bine in ultimul an. Actiunile CME pe piata de valori mobiliare Nasdaq au scazut. In februarie a.c., agentia de rating Moody’s i-a crescut riscul de companie de la B3 la B2, precizand ca acest rating nu-i va permite expansiunea pe noi piete. Doar statiile CME din Cehia (Nova TV) si Slovenia (Pop TV) au obtinut, in 1998, rezultate financiare notabile in comparatie cu posturile detinute in Europa Centrala si de Est. In aceste conditii, fuziunea (cu cel puternic) era inevitabila. Dar daca trecem in revista zestrea de statii a celor doua companii care au fuzionat, se poate spune ca noul grup audiovizual a legat vestul cu estul Europei.
Este riscant si prematur sa stabilim deja implicatiile directe pe care le va avea aceasta fuziune asupra pietei de televiziune din Romania. Cert este ca ProTV are un nou patron. Conducerea postului s-a abtinut sa comenteze afacerea. Pe de alta parte, si Cristian Burci, directorul general al postului Prima TV, care, timp de peste un an, a avut numeroase runde de convorbiri cu SBS pentru a-si vinde statia, s-a abtinut sa ne faca vreo declaratie. Totusi, e greu de crezut ca noua companie, SBS Broadcasting SA, va fi interesata, cel putin pe termen scurt, sa cumpere un nou canal de televiziune in Romania, de vreme ce are ProTV, post care este lider pe piata romaneasca. Sperantele lui Cristian Burci, ca Prima TV sa fie cumparata de SBS, par sa se fi naruit. Fara a da verdicte, credem ca marele pierzator din aceasta afacere europeana este Prima TV. Asta nu inseamna ca viitorul statiei este batut in cuie de sicriu. Sigur, Burci se va descurca.
In aceeasi zi cand a fost anuntata fuziunea, a fost dat publicitatii si raportul financiar al CME pe anul 1998. Veniturile nete s-au ridicat la 243,8 milioane dolari, inregistrandu-se o crestere cu 23% fata de 1997. Rezultatele financiare mai slabe ale posturilor Markiza TV (Slovacia), Studio 1+1 (Ucraina) si ProTV (Romania) au fost compensate de rezultatele bune ale statiilor din Cehia si Slovenia. Dar toate cele cinci posturi au obtinut venituri mai mari in 1998, decat in anul precedent, subliniaza raportul. Veniturile nete ale ProTV s-au ridicat la 41,937 milioane dolari, in timp ce cheltuielile totale au fost de 51,667 milioane dolari.
Cheltuielile s-au datorat investitiilor facute in extinderea retelei, inclusiv pentru postul Acasa TV, preturilor mai mari de cumparare a programelor si cresterii numarului de ore de productie proprie. La acestea s-a adaugat, spune raportul, si impactul negativ pe care criza din Rusia l-a avut asupra pietei de publicitate din Romania.
Totusi, veniturile ProTV au crescut cu 39% fata de anul 1997. In Cehia, unde piata de publicitate este cu mult mai puternica decat cea din Romania, canalul de televiziune Nova TV a realizat venituri nete de 108,826 milioane dolari, in timp ce totalul cheltuielilor a fost de 60,3 milioane de dolari. Alta tara, alta viata.