Potrivit acestuia, ponderea pe care sectorul turistic o are în PIB-ul Bulgariei este de 12 – 14%. Spre comparaţie, în 2011, conform ultimului studiu efectuat de PwC, industria turistică din România a contribuit cu 1,4% la PIB, dar, dacă se adaugă şi contribuţiile indirecte şi cele induse, turismul aduce aproape 6 miliarde de euro la PIB-ul României. Sectorul turistic românesc are însă o contribuţie redusă la PIB în comparaţie cu alte ţări din regiune, în condiţiile în care în Bulgaria reprezintă 3,6% din PIB, în Ungaria 4%, iar în Republica Cehă 2,8%, potrivit PwC.
“Piaţa turismului este dependentă de piaţa celorlalte domenii economice, iar ponderea în PIB a turismului este cuprinsă între 12% şi 14%. Anul trecut, încasările doar din turismul internaţional s-au situat în jur de 2,8 miliarde de euro. Anul acesta estimăm mai mult de 3 miliarde de euro”, a precizat Ivo Marinov, cu prilejul unui eveniment de promovare a destinaţiilor turistice ale Bulgariei, organizat la Bucureşti. Dorinţa autorităţilor bulgare de resort este să-şi continue strategia potrivit căreia România să fie piaţa numărul 1 pentru Bulgaria, în condiţiile în care, anul acesta, până în luna iulie, în jur de 420.000 de turişti români şi-au petrecut concediile şi vacanţele în ţara vecină. Anul trecut, numărul turiştilor străini în Bulgaria s-a ridicat la un milion. El a explicat că se urmăreşte promovarea Bulgariei ca destinaţie de vacanţă pentru toate cele patru anotimpuri, şi nu doar pentru turismul de vară şi de iarnă.
“Strategia noastră, nu numai pentru piaţa românească, ci şi pentru cea internaţională, este că Bulgaria e o ţară pentru turismul de patru sezoane, de patru anotimpuri, pentru că Bulgaria încă mai este cunoscută şi renumită pentru turismul de vară, de mare, şi pentru turismul staţiunilor montane, de schi. Însă, noi avem ce să oferim în mai multe domenii, precum turismul cultural, ecologic, de SPA, balnear, al vinurilor etc ‘”, a adăugat oficialul bulgar. În plus, Marinov a subliniat că Bulgaria acordă o mare importanţă cooperării cu România în ceea ce priveşte strategia Uniunii Europene pentru Dunăre, mai ales că, împreună cu România, suntem coordonatori ai axei 3 în ceea ce priveşte turismul cultural.
“Ceea ce trebuie să mai dezvoltăm şi în anul viitor este crearea unui brand comun privind Dunărea şi turismul pe Dunăre. Putem să ne gândim şi la crearea unor produse comune în ceea ce priveşte atât Dunărea, cât şi regiunile apropiate, produse pe care le putem oferi unor ţări terţe, precum China şi Japonia”, a arătat el. Secretarul de stat bulgar a mai spus că Bulgaria a luat o serie de măsuri pentru limitarea turismului la negru, una dintre ele fiind TVA de 9% la cazare. O altă măsură a constat în micşorarea impozitelor în domeniul turismului.
“Noi am avut ca obiectiv o mai bună colectare a impozitelor. Ca exemplu, am impus o rată de 10% a impozitelor plătite de persoanele fizice, care este o taxă plată, adică egală pentru toţi, iar impozitul pe dividende a fost micşorat până la 5%. De asemenea, firmele care angajează oameni dintr-o zonă care are o rată a şomajului ridicată au ca rată a impozitelor zero la sută. Toţi agenţii economici trebuie să fie conectaţi online cu Agenţia Naţională de Impozite pentru a avea datele pentru activitatea acestora”, a explicat el.
Ivo Marinov a adăugat că, înainte, exista o taxă turistică asupra cazărilor, însă acum a fost transformată într-un impozit turistic, care rămâne în bugetul municipalităţilor pentru a fi folosit la modernizarea localităţilor respective. “Taxele şi impozitele trebuie stabilite în aşa măsură şi mărime încât să fie acceptate de business-ul însuşi ca să fie plătite şi nu să fie mai uşor de ascuns. Organele de control să-i trateze în mod egal pe operatorii economici şi pe firme, ca să nu se creeze o divergenţă între diferitele firme şi agenţii economici”, a mai spus secretarul de stat.
Sursa: Agerpres