După doi ani în care fiecare jucător de pe piață a încercat să-și eficientizeze activitatea, prin scăderea costurilor, renunțarea la unități neprofitabile etc., 2011 a fost primul an în care retailul electroIT a văzut lumina de la capătul tunelului, chiar dacă a fost vorba doar de o creștere de circa 10% la nivelul întregii piețe. Așadar, 2012 devine un nou început pentru retail. Avantajul României rămâne faptul că piața de electroIT are potențial mare de creștere, pe fondul unei investiții medii pe familie mult sub nivelul înregistrat în alte state din zona UE. Nu ne putem compara cu Germania, unde cheltuiala per capita este de 600 euro, dar ne putem compara cu Cehia, unde indicele este de 265 euro. De la 60 euro, cât este în prezent în România, cheltuiala pe cap de locuitor pentru produsele electroIT, până la 265 euro – acesta este potențialul de dezvoltare pe termen scurt și mediu.
Cum ajungem la un astfel de consum? Dezvoltarea va veni, în lipsa unei oferte de credit de consum competitive, din campanii inovatoare de marketing și pachete de servicii pre- și postvânzare cu valoare adăugată. Scriitorul Milan Kundera spunea că businessul are doar două funcții – marketing și inovație. Retailul din România abia începe să descopere marketingul din perspectiva nu doar a generării de oferte, ci și a creării dorinței de a cumpăra. În SUA, există evenimente majore de shopping probabil în fiecare lună (de la celebrele Black Friday și Cyber Monday până la Ziua Mamei sau Valentine’s Day). Până în urmă cu câțiva ani, retailul local se rezuma la două mari evenimente, ofertele de Paște și de Crăciun. Dar un astfel de model nu este sustenabil. Piața are nevoie de evenimente de shopping în mod constant, lucru demonstrat de succesul pe plan local al campaniilor importate din afara țării, precum Black Friday. O a doua componentă este reprezentată de servicii.
În ultimii ani, toate marile magazine au fost obișnuite să ofere doar cel mai mic preț și, eventual, servicii de finanțare avantajoase. În viitor, diferențierea va veni tot mai mult din ceea ce retailerii, din diverse domenii, oferă în plus față de un produs. Poate că oamenii ar cumpăra un automobil sau un frigider mai performant dacă ar ști că, pe lângă aspectul estetic, își pot recupera investiția rapid prin economisirea de combustibil sau energie, dar pentru asta este nevoie ca ei să fie informați, să primească consultanță. Aici intervine provocarea pentru retaileri în noua economie de piață – să nu vândă clientului cel mai scump produs din magazin, ci produsul care să se potrivească nevoilor sale. Bariera psihologică a consumatorului legat de achiziția doar din necesitate trebuie depășită nu prin încurajarea unui consum necontrolat, ci a unuia rațional, bazat pe nevoia de îmbunătățire a stilului de viață.
Chiar și așa, retailul rămâne dependent de decizia politică, de mecanismele macroeconomice. Într-un an electoral nu ar trebui să cădem în capcana creșterii consumului strict prin majorarea veniturilor de la buget, ci un consum sănătos trebuie stimulat prin atragerea de investiții în domenii cu potențial ridicat de dezvoltare la nivel european, precum agricultura sau IT-ul, care la rândul lor să stimuleze crearea de noi locuri de muncă și exportul, instrumente esențiale în dezvoltarea economiei.
ADRIAN OLTEANU, CEO FLANCO