Încă de la începutul activității noastre, ne-am confruntat cu lipsa de informare a populației în ceea ce privește costurile pe care le presupune furnizarea unui serviciu medical de calitate, pentru că pacienții erau obișnuiți cu sistemul de stat fără să conștientizeze că prețul serviciului medical reflectă calitatea acestuia.
În perioada de criză economică, în care puterea de cumpărare a înregistrat scăderi semnificative, am observat tendința consumatorilor de a se limita la servicii medicale strict necesare. Criteriul principal de selecție a clinicilor private a devenit prețul, în detrimentul calității, fără însă a lua în calcul faptul că un rezultat incorect poate avea efecte negative atât asupra stării de sănătate a pacientului, cât și asupra bugetului familiei. Mai ales în ultimii ani, ne-am confruntat cu probleme ca scăderea acută a puterii de cumpărare a populației și cu reducerea bugetelor alocate de companii pentru pachetele de beneficii medicale oferite angajaților. În timp ce investițiile făcute în perioada de creștere economică au sporit concurența pe segmentul medical privat, criza economică a determinat o lipsă acută de personal medical. Am observat că există o lipsa de finanțare pentru acest sector de business, și din partea asigurătorilor privați, și din partea statului. Toți acești factori ne-au determinat să amânăm investițiile planificate pentru momentul când economia va reveni pe creștere. Așa ajungem la mult așteptata reformă în sănătate: introducerea asigurărilor obligatorii și facultative va determina o creştere a volumului și a calităţii serviciilor medicale private în beneficiul asiguraţilor. Sectorul medical privat a demonstrat că poate să furnizeze servicii de cea mai înaltă calitate, să aibă o ofertă cât mai completă, echipe medicale competente și dotări complexe, să ofere cele mai bune soluții atât din punctul de vedere al abordului medical, cât și din punct de vedere financiar pentru fiecare caz în parte. În plus, cred că introducerea asigurărilor private de sănătate va repoziționa sistemul privat în raport cu cel public, centrele medicale private urmând să acționeze complementar unităților sanitare de stat.
Este esențial ca noua lege a sănătății să ofere asiguratului sau pacientului posibilitatea de a alege furnizorul de servicii medicale la care vrea să apeleze și să nu îi îngrădească în niciun fel opțiunile. Ceea ce s-a întâmplat din punct de vedere economic în ultimii ani la nivel mondial mă face să fiu ușor neîncrezător în orice fel de predicție de business pe termen lung. Sper însă că sistemul medical din România va ajunge peste zece ani la nivelul de maturitate pe care îl vedem astăzi în țările din Europa Centrală.
Vassilis Chaniotis, director general Medsana