Și managerii o iau de la capăt. În alte companii sau pe cont propriu

Pentru cei care sunt într-o poziție de middle management, piața este echivalentul unei arme cu două tăișuri. Ai tinde să crezi că un manager își găsește mai ușor un job în cadrul unei alte companii datorită experienței și know how-ul-ui. Însă pe măsura funcției, și pretențiile sunt la fel de mari la contractarea unui nou loc de muncă.

Domeniul privat a suferit ajustări importante care au dus fie la reducerea activității mai multor companii importante, fie la închiderea activității altora. Pe de altă parte, există manageri români de top care nu s-au mai regăsit în noile politici ale companiilor. De aici și până la reorientare, nu a mai fost decât un singur pas.  ”Acesta devine un nou nod gordian al carierei. Să accepte pozitii (managerii n.red) care nu corespund așteptărilor  și nivelului de experiență sau să își reorienteze eforturile, temporar, către un segment insuficient acoperit în prezent: consultanța”, povestește Robert Bene (34 ani), fost director de marketing al lanțului Fornetti, actualmente consultant.
”În ultimele 6 luni, am lucrat la patru proiecte de consultanță, iar în paralel am purtat negocieri cu diverse companii pentru ocuparea unei poziții permanente”, declară Bene menționând că în astfel de activități, CV-ul capătă o altă valoare. ”În cazul meu, activitatea desfășurată în mai multe industrii și în diverse arii de responsabilitate precum  administrarea generală a businessului, marketing & comunicare, tehnologia informației și logistică, mi-a oferit o perspectivă globală asupra funcționării unor structuri organizaționale complexe și asupra metodelor de soluționare a crizelor din viața unei companii”, completează acesta.
Unde să cauți oportunități noi

Pentru manageri, părăsirea companiei pentru care lucrează, din diverse motive, poate fi un nou început. Cei care au trecut prin așa ceva le recomandă celor care iau în calcul schimbarea locului de muncă, înainte de o astfel de mutare, să cântărească bine avantajele și dezavantajele noului job. ”Ideal este să nu facă o astfel de mutare înainte de a fi agreat un contract cu altă companie.  Cu toate acestea, știm cu toții, această opțiune nu este întotdeauna valabilă, din diverse motive”, consideră Robert Bene.
”Important este să își păstreze perspectiva de ansamblu, să se întrebe unde ar putea valorifica experiența și cunoștințele sale în cel mai eficient mod. Până la identificarea unei companii care să  îndeplinească așteptările lor profesionale și financiare, atât middle managerii cât și cei de top pot apela la propria creativitate și gandire de perspectivă”, completează acesta. Potrivit fostului manager al Fornetti, potențialul vine chiar de la companiile mai mici, care nu se află în mod normal pe lista lor de priorități.
”Cu toate acestea, ele reprezintă sursa potrivită pentru valorificarea experienței și cunoștințelor profesionale. Companiile de categorie medie nu dispun de resursele necesare angajării permanente a unor specialiști de top pe diferite domenii de expertiză. Pentru acestea,  colaborarea punctuală cu experți, aplicată pe diferite situații sau problematici este soluția cea mai la îndemană”, consideră acesta, menționând că beneficiile nu se opresc la latura financiară. ”Clienții managerilor care oferă consultanță au acces la expertiza acestora în situații de criză, de schimbare și de adaptare la noile provocări impuse de piață”, completează Bene.
O altă oportunitate pentru manageri sunt joburile în străinătate, care reprezintă un alt nivel al carierei. Deși pare o tentație de nerefuzat, o astfel de decizie trebuie foarte bine cântărită, consideră Robert Bene care, la rându-i, este interesat de un astfel de job. ”În primul rând, presupune solide cunoștințe și abilități dovedite în timp, dar și capacități de adaptare la noi piețe și mentalități. Fără aceste atribute, ambiția de a lucra în alte țări rămâne doar un vis”.
Schimbi domeniul? Angajat sau pe cont propriu?

Piața oferă semnale care, interpretate corect, reprezintă indicii ale locurilor disponibile, iar tranziția de la un segment la altul depinde de pregătirea și abilitățile managerului.  ”Cei care vizează poziții de management ar trebui să observe din statistici care sunt industriile cu o rată mai mare de dezvoltare. Este un proces care necesită răbdare dar, în același timp, pentru cei care au ocupat astfel de poziții, această preocupare nu este cu mult diferită de analiza și monitorizarea unei industrii din poziția de manager”, explică Bene care la rându-i a schimbat domeniile de activitate de-a lungul anilor. ”În cazul meu, tranziția a fost făcută nu de la retail către alte segmente, ci invers.  În urma experienței acumulate ca  senior manager la mai multe agenții de comunicare, marketing, companii  IT și logistica, în 2008 am reușit introducerea în Romania a uneia dintre cele mai mari companii de comunicare online din  Europa Centrala și de Est.  În toată această perioadă, experiența de lucru cu clienți din retail, servicii financiare, telecomunicatii și automotive mi-a permis aprofudarea acestor domenii de activitate”, povestește acesta.
Chiar dacă, momentan, este pe cont propriu, fostul director de marketing al Fornetti nu consideră că aceasta este varianta ideală pentru cei din management, pentru că totul se rezumă la ceea ce ai de oferit. ”Bineînțeles, avantajele și riscurile există indiferent. Important este cum le gestionezi”, spune Bene, fiind sigur că sunt șanse ca un manager să-și găsească rapid un job pe o poziție asemănătoare dacă respectivul își stabilește așteptările și identifică acele companii cu care împărtășește valori comune și pentru care poate genera un plus de valoare. ”Aceasta este o alegere individuală a fiecăruia dintre noi. Nu există o rețetă universală,  doar alegeri personale. Pe scurt, cu cât compromisul este mai mare, șansele cresc”, consideră managerul.