Proiectul „management privat”, prin care statul încearcă să reformeze cele zece companii aflate în subordinea ministerului Transporturilor, este unic în Europa, spune Benoit Pleska, unul din managerii cotați cu cele mai mari șanse la șefia Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri din România (CNADNR).
„Amploarea” acestuia constă în faptul că se înlocuiesc atât managerii, cât și Consiliile de Administrație. ”Este foarte important să existe o sinergie perfectă între cele două entități. Acesta este, cred eu, și motivul pentru care acest proiect a fost îmbrățișat de foarte mulți manageri străini”, spune Pleska. Ca o paranteză, acum este directorul general al unei companii din Ucraina și spune că, dacă va fi selectat în funcția de CEO al Companiei de Drumuri, își va da demisia pentru a prelua noile responsabilități.
Și mai crede că, în acest moment, Compania de Drumuri are nevoie de un “mercenar managerial”, așa cum, de altfel, a și fost numit. ”Provocarea care vine odată cu proiectul este principala motivație. O motivație legată de salariu nu cred că este foarte sănătoasă pentru evoluția profesională a unei persoane, iar pe mine nu m-a motivat niciodată salariul. Poate de aceea am fost numit mercenar managerial”, spune Pleska. Potrivit lui, o companie publică trebuie să aibă aceleași obiective ca una privată: rentabilitate, profitabilitate, utilitate publică.
În România din 1995
În vârstă de 43 de ani, Pleska are origini românești, dar s-a născut în Belgia. După finalizarea studiilor economice, primul job l-a avut în industria de panificaţie, angajatorul fiind compania internațională Puratos. În România a venit în 1995, ca director de vânzari și marketing al producătorului de bere Interbrew, unde principala sarcină a fost dezvoltarea rețelei. A urmat Danone, companie pe care a dezvoltat-o de la zero, iar ulterior a lucrat pentru Holderbank, numele de atunci al actualului producătorul de ciment Holcim, ajutând la rebranduirea grupului. După un stadiu de MBA la universitatea Stanford a fost recrutat în Ucraina, unde a dezvoltat un lanț de hypermarketuri, din poziția de director general.
Despre proiectul „management privat” de la noi a aflat din presă. Spune că miza pe restructurarea CNADNR este foarte mare, pentru că de infrastructură depinde dezvoltarea economică a țării. „România are doi mari producători auto și dorește să dezvolte industria auto, dar nu are o infrastructură corespunzătoare. În plus, o infrastructură bine dezvoltată înseamnă și o rată mai mică a accidentelor rutiere. Am citit că statisticile arată că România ocupă locul 4 în Uniunea Europeană, după numărul deceselor cauzate de accidentele rutiere”, spune Pleska. Spre deosebire de industrii în care există cicluri de existență logice, determinate de cerere sau de evoluția resurselor, o companie responsabilă cu infrastructură va avea permanent „piață”, deci mari șanse să devină profitabilă.