De aceea, în opinia lui, atâta timp cât această lipsă de predictibilitate va rămâne ridicată investitorii vor fi nevoiți să ia în calcul o abordare prudentă din punct de vedere investiţional, pe piaţa locală.
”În forma ei actuală, taxa clawback (care este introdusă în condiţiile unui buget oricum subfinanţat, având o valoare de numai 3,8% din PIB, în timp ce media în UE pentru investiţiile în sănătate din PIB este de 8%) nu doar creşte această volatilitate, dar şi elimină perspectiva de creştere a pieţei, diminuând substanţial atractivitatea pe termen lung a pieţei din România”, subliniază Prigent.
Dacă nu se întâmplă nimic, cu siguranţă investitorii vor începe să aleagă alte pieţe pentru că le va fi foarte greu să justifice o continuare a business-ului la acelaşi nivel investiţional.
Potrivit celor mai recente date anunţate de Cegedim, piața farma a crescut cu 11,5% anul trecut, până la 2,55 miliarde de euro. ”Această cifră include probabil şi exporturile paralele realizate din farmaciile româneşti către farmaciile din alte ţări europene.
Asta înseamnă că, de fapt, creșterea a fost mai mică”, oferă un amănunt Pascal Prigent. Ca o paranteză, acesta consideră că ”fenomenul exporturilor paralele”, în care medicamentele cu prescripţie medicală sunt achiziţionate de la producătorii farma de către distribuitori şi mai departe de farmacii şi nu sunt vândute pacienţilor din România, ci sunt exportate pentru a fi revândute în ţări unde preţurile sunt mai mari decât în ţara noastră, ”a crescut îngrijorător, în ultima perioadă.
”Aceasta este o activitate legală şi nu reprezintă o problemă în sine decât atunci când aceste exporturi sunt atât de mari încât nu mai rămân stocuri pentru piaţa locală şi pacientul român nu mai are acces la medicamentele destinate de fapt vânzării pe piaţa locală”, explică el.
Cât privește GSK în România, portofoliul companiei înseamnă peste 80 de mărci de medicamente și peste 10 mărci de vaccinuri pediatrice. Referindu-se la noile produse, Prigent a spus că GSK a lansat în 2011, în parteneriat cu Amgen, un produs împotriva osteoporozei. Tot anul trecut a fost lansat și un produs împotriva lupusului – primul tratament dezvoltat special pentru lupus în ultimii 50 de ani.
În fabrica pe care compania o deține la Brașov, din 1998 până în 2011, s-au investit 106 milioane de dolari. În același timp, recent a fost finalizată o investiţie de 7 milioane de dolari pentru cele două mărci globale GSK – produsul antidepresiv şi tratament împotriva virusului HIV – ceea ce a permis companiei să crească exporturile de la 50 de ţări la sfârşitul lui 2010 la 80 de ţări la finele lui 2011.