La începutul anilor 2000, contribuția directă a turismului la PIB-ul Turciei era de 10,3 miliarde de dolari. Pentru curioși, un sfert din PIB-ulRomâniei la vremea aceea.
Zece ani mai târziu, aceeași contribuție directă ajunge la 33,2 miliarde de dolari (contribuția indirectă este de 84,8 miliarde de dolari). Mai mult, aproape două milione de locuri de muncă au legătură cu industria turismului (mai precis, 8,1% din totalul locurilor de muncă), în condițiile în care la nivelul anului 2011 investițiile în turism s-au ridicat la 14,3 miliarde de dolari.
Motive de creștere
Totuși, cum a reușit Turcia să crească în toți acești ani? Explicația este una singură: a realizat o schemă de facilități pentru investitorii din domeniu, cu scopul de a dezvolta industria. Iar rezultatul se vede în cifrele mai sus menționate.
Pentru mulți români, Antalya este destinația preferată pentru cnocediul de vară. Turcii și-au propus dezvoltarea respectivei regiuni, astfel încât încât au ajuns să atragă anual 31 de milioane de turiști față de doar 3 milioane în urmă cu 30 de ani. ”Schema noastră a fost gândită pe termen lung pentru creșterea turismului. Antalya a ajuns, în prezent, la aproximativ un milion de locuri disponibile pentru turiști”, declară Mehmet Onkal Cha, reprezentantul BDO Hospitality Consulting, cea mai mare companie de consultanță pe turism din Turcia.
Potrivit acestuia, printre facilitățile acordate de-a lungul timpului investitorilor în turism se numără: concesionarea gratuită a terenurilor, scutirea de TVA, împrumuturi speciale pentru cei care doreau să investească în turism, recuperarea a 30-40 de cenți din fiecare dolar investit în turism, dreptul de a angaja personal străin, dar mai ales eliminarea birocrației.
”Acest lucru a fost de un real avantaj pentru că se evita plimbarea investitorilor de la un ghișeu la altul. Pe principiul, totul într-un singur loc”, a explicat Mehmet Onkal Cha. ”De-a lungul timpului investitorii au beneficiat și de facilități pe partea de comunicații. A fost o strategie pe termen lung, iar Turcia a devenit un brand în industria mondială a turismului”, conchide acesta.