Înfiinţată în urmă cu mai bine de un secol, Shanghai Jahwa United vinde o gamă largă de produse, inclusiv parfumuri de 120 de euro. Eve Group deţine peste 400 de buticuri în care este vândută propria marca de lenjerie bărbătească, printre clienţi aflându-se şi celebrul actor Jet Li. Dar pe lângă acestea mai există şi alte branduri de lux chinezeşti dedicate unei naţiuni care ţine foarte mult la moştenirea culturală.
"Sectorul manufacturier chinezesc era foarte înapoiat acum 30 de ani, motiv pentru care consumatorii au îmbrăţişat produsele şi ideile străine", a declarat Ge Wenyao, preşşedintele Jahwa. "Produsele străine sunt încă bune, dar aura care înconjura brandurile respective a dipărut", a continuat el. "În urmă cu zece ani, lumea privea de sus brandurile chinezeşti. Acum situaţia s-a schimbat. China are capacitatea de a crea propriile branduri", a spus şi reprezentantul unei companii chinezeşti care produce haine de lux.
Reorientare către produse mai scumpe este o schimbare importantă pentru industria chinezească de consum, asociată, în general, cu imitaţii ieftine, comentează Bloomberg. Iar în contextul în care brandurile chinezeşti devin tot mai ambiţioase, ele pot deveni o ameninţare tot mai mare pentru brandurile de lux prezente pe piaţa din China.
"Nu există niciun motiv pentru care China nu ar putea să-şi dezvolte propriile produse de lux. Multe companii internaţionale îşi fac produsele în China", a declarat şeful departamentului de cercetare a pieţei de consum la TNS Research International.
De altfel, în cea de-a doua mare economie mondială, cererea de produse de lux a crescut, reflectând bogăţia şi creşterea economică. Numărul gospodăriilor milionare a crescut cu 31% în 2010, la 1,11 milioane, poziţionând China pe locul trei, după Statele Unite și Japonia, conform unui studiu efectuat de Boston Consulting Group. Anul trecut, achiziţiile de bunuri de lux în China, de către consumator chinezi, au totalizat peste 25 de miliarde de euro.
Provocări mari
Desigur, mărcile chinezeşti mai au drum lung de parcurs până a ajunge la nivelul celor mai prestigioase branduri europene.
"Unul dintre motivele pentru care brandurile străine sunt atât de dorite în segmentul de lux, este tocmai acest lucru: ca sunt din altă parte. Ele transmit imediat statutul. Un brand de lux local nu are cine ştie ce succes dacă nu este recunoscut în întreaga lume", a comentat Tim York, şeful de planificare în cadrul agenţiei de publicitate Walter Thompson.
De asemenea, un brand are nevoie de timp pentru a fi acceptat, spun experţii. "Un brand are nevoie de cel puţin 15 ani pentru a fi construit. Un brand are nevoie de istorie".
Citiţi şi:
Foamete şi lux: Africani care dau 24.000 de dolari pe haine de lux, când alţii mor de foame