In cursul lunii trecute, Tomasz Pawlikowski, directorul Publicis Group pentru Europa Centrala si de Est, a venit in Romania pentru a demara operatiunea privind preluarea controlului managerial la cele doua agentii de publicitate afiliate grupului: Saatchi & Saatchi Romania si Focus Advertising.
Aceasta preluare survine dupa ce, in urma cu aproximativ un an si jumatate, Publicis Group Worldwide a cumparat reteaua internationala Saatchi&Saatchi pentru suma de 1,96 miliarde euro. Astfel, Publicis Group Worldwide a devenit proprietar 100% la Publicis si la Saatchi & Saatchi si detine 75% din grupul de media ZenithOptimedia Group care, la randul sau, detine controlul in proportie 100% la entitatile Optimedia si Zenith Media. Asta la nivel international.
In Romania, Focus Advertising, agentie condusa si controlata de Teddy Dumitrescu in proportie de 98%, este afiliata la Publicis din luna mai 1995. (O pondere care nu este reflectata in prezent si de Registrul Comertului.) Tranzactia internationala amintita a starnit la acea vreme (toamna anului 2000) comentarii in „buna traditie” a pietei romanesti, de genul: Focus va inghiti Saatchi, Focus cu Saatchi vor fuziona sau Teddy Dumitrescu va deveni seful lui Radu Florescu (actualul managing director la Saatchi Romania). Vorbele de pe malurile Dambovitei s-au risipit repede pentru ca „undele” provocate de tranzactia internationala nici nu s-au indreptat spre mica noastra piata.
De abia acum, vizita lui Tomasz Pawlikowski reprezinta un semn clar ca „valul” tranzactiei la nivel international atinge piata autohtona. Publicis urmareste un lucru foarte clar:
sa-si consolideze afacerile din Romania, prin preluarea controlului managerial la cele doua agentii, Focus si Saatchi, dar si la agentiile lor de media, Optimedia si Zenith, pastran-
du-le drept entitati independente. Dar controlul managerial presupune, implicit, preluarea majoritatii actiunilor din companii. Conform lui Radu Florescu, procedurile pentru achizitionarea actiunilor sunt estimate sa se finalizeze in iunie – noiembrie 2002. „Publicis Group va achizitiona actiunile direct de la Saatchi&Saatchi Romania si Zenith, pe de o parte, si de la Focus Advertsing si Optimedia, pe de alta parte. In urma tranzactiei, fiecare dintre companii va opera independent pe piata romaneasca. Singura schimbare consta in modificarea actionariatului”, ne-a declarat Radu Florescu.
Despre procedura de preluare si valoarea tranzactiei, partile implicate sunt ultra… zgarcite. Surse din piata sustin ca este vorba de o preluare ce poate sa varieze de la 51% pana 60% din actiunile fiecarei companii. Ramane de stabilit si valoarea de piata a companiilor. Teoretic, stabilirea pretului de piata se face luand in calcul portofoliul de marci pe care le serveste agentia de publicitate, viabilitatea acesteia pe o anumita perioada (profitul, fluctuatia de clienti si de personal, notorietatea pe piata) si potentialul de atractivitate in afaceri. Tranzactia Publicis – Saatchi – Focus se anunta a fi un eveniment important al pietei de publicitate, dar nu reprezinta o noutate pe piata romaneasca. In deceniul trecut, multinationale precum Lintas, McCann, Leo Burnett au cumparat pachete de actiuni (in trepte) de la actionarii locali ai agentiilor de atunci: Plus, Clip, Target. Potrivit observatorilor din piata, nici o tranzactie n-a depasit doua milioane de dolari. In acest an, a venit randul multinationalei Publicis Group sa-si consolideze afacerile in Romania.     

SAATCHI&SAATCHI

Clientii actuali
AISEC, Banca Romana de Dezvoltare – SociA