Companiile din afara Bucureştiului sunt un pariu interesant pentru piaţa de publicitate autohtonă. Agenţiile care au înţeles acest lucru şi au câştigat clienţi din ţară se bucură acum de succes. Ce au în comun companii precum Transavia, Banca Transilvania, Farmec sau Bere Mureş? Toate au sediul central în provincie, în Transilvania. În al doilea rând, promovarea. Chiar dacă sunt jucători locali, produsele lor sunt prezenţe puternice în calupurile de publicitate TV,
Companiile din afara Bucureştiului sunt un pariu interesant pentru piaţa de publicitate autohtonă. Agenţiile care au înţeles acest lucru şi au câştigat clienţi din ţară se bucură acum de succes.
Ce au în comun companii precum Transavia, Banca Transilvania, Farmec sau Bere Mureş? Toate au sediul central în provincie, în Transilvania. În al doilea rând, promovarea. Chiar dacă sunt jucători locali, produsele lor sunt prezenţe puternice în calupurile de publicitate TV, în presă sau chiar la metrou.
În spatele campaniilor de imagine şi a sloganurilor intrate în folclorul publicitar stau agenţii care şi-au dezvoltat business-ul mizând pe o strategie mai puţin folosită de către reţelele internaţionale de publicitate: câştigarea notorietăţii şi dezvoltarea afacerilor unor clienţi din provincie.
Este asta o strategie de succes? Reprezentanţii Next Advertising spun că da. În prezent, agenţia are în portofoliu cinci companii din provincie: Transavia, Banca Transilvania, BT Aegon şi Farmec, pentru care oferă servicii complete de advertising. În plus, agenţia cumpără spaţii în mass-media pentru Albalact. În total, ei însumează circa 40% din businessul agenţiei, evaluat pentru acest an la aproximativ 12 milioane de euro. În opinia lui Sorin Popescu, managing partner la Next Advertising, întâmplarea a făcut ca agenţia să gestioneze un număr atât de mare de firme din provincie. „Nu am gândit-o ca pe o strategie: pe unii clienţi i-am câştigat prin licitaţii, pe alţii prin prezentări sau pe baza reputaţiei“, explică Popescu. Primii clienţi locali intraţi în portofoliu au fost Albalact şi Banca Transilvania (câştigaţi împreună cu Cap), urmaţi de BT Aegon şi Farmec, conturi câştigate prin pitch-uri. Ulterior, lor li s-a adăugat Transavia, companie care a ales Next pe baza reputaţiei sale.
Avantajele afacerilor din Ardeal
Cum văd clienţii din provincie publicitatea în comparaţie cu multinaţionalele din Bucureşti? Sorin Popescu consideră că sunt chiar mai deschişi la colaborări, ştiu ce vor şi acceptă mult mai uşor inovaţia. El îşi aminteşte că după prezentarea ideii „Zânul“, pentru campania Băncii Transilvania, s-a lăsat linişte în sală, iar membrii agenţiei au crezut că proiectul nu este acceptat. În schimb, cei zece directori ai băncii, au început să pună întrebări despre concept: dacă zânul va avea diademă sau dacă va purta fustiţă, iar în final, ideea a fost accceptată exact aşa cum o propusese agenţia. „Au avut curaj să ne accepte conceptul. În acea perioadă, băncile comunicau calculat, «corporate». Cei de la Banca Transilvania şi-au dat seama că pentru a ieşi în evidenţă pe o piaţă extrem de competitivă era nevoie să fie cu adevărat diferiţi“, spune managerul Next Advertising.
Un alt punct forte al acestor advertiseri este că agenţia discută chiar cu proprietarul acelei afaceri, spre deosebire de cazul multinaţionalelor. „El este decidentul şi dacă reuşeşti să-i demonstrezi că ceea ce îi propui este bun pentru businessul său, poţi obţine aprobarea proiectului foarte repede. De multe ori feelingul lor este mai folositor decât cercetările utilizate de agenţii“, spune Marcel Străuţ, managing director al Starlink, agenţia care se ocupă de promovarea produselor Bere Mureş. În prezent, clienţii locali repezintă mai puţin de 5% din cifra de afaceri Starlink, dar agenţia îşi propune să atragă şi alţii.
Mai e loc de creştere?
Pentru oamenii de publicitate, călătoriile cu avionul, trenul sau maşina vin la pachet odată cu câştigarea unui client din provincie. „Cele mai multe prezentări se ţin la sediul clientului, în provincie, dar, bineînţeles, profităm de avantajele tehnologiei, internet, telefon mobil“, spune Sorin Popescu. Atât Next, cât şi Starlink nu iau în considerare pe termen mediu deschiderea unui birou în provincie, pentru că, deocamdată, costurile nu se justifică.
Clienţii locali devin din ce în ce mai interesaţi de campaniile de publicitate, prin urmare agenţiile se aşteaptă să-şi extindă prezenţa în provincie. „Apar întreprinzători serioşi care au înţeles că odată cu integrarea în Uniunea Europeană sunt nevoiţi să îşi dezvolte businessul investind în campanii de promovare pentru a reuşi să se lupte de la egal la egal cu firmele străine“, conchide Sorin Popescu.
Reversul medaliei
DE LA CLUJ LA BUCUREŞTI
Vitrina Advertising, cu sediul central la Cluj, este tot mai mult în competiţie cu agenţiile naţionale pentru proiecte locale, nu doar pentru licitaţiile din Bucureşti, cum se întâmpla în trecut. Dar acest lucru este de bun augur, în opinia managementului companiei. În urmă cu zece ani, Vitrina se extindea prin deschidea biroului din Capitală, iar în 2007, reprezentanţa are 15 angajaţi, pe partea de client service, creaţie şi trafic şi lucrează pe toate domeniile cu departamentele din Cluj. Deşi a pornit din provincie spre Capitală, portofoliul de clienţi al agenţiei numără atât jucători naţionali, cât şi firme locale.