Centrala si de Est, agentia Leo Burnett&Taget a obtinut cinci premii, plasandu-se pe locul doi in clasamentul final, la doar un punct diferenta de Leo Burnett Praga, castigatoarea marelui trofeu Golden Rose. Este cea mai notabila performanta a unei agentii romanesti, dupa ce anul trecut (raposata), D’Arcy a reusit clasarea pe locul trei. Echipa de la Leo Burnett si-a luat revansa in fata celor care i-au contestat castigarea festivalului autohton Ad’Or 2004. Cateva lucrari realizate in special pentru festivalurile de creatie (asa-numitele „fantome” mult discutate la competitia romaneasca) au reusit fara nici o indoiala la Portoroz. Dar orice s-ar spune, piesele grele ale lui Leo Burnett nu sunt „fantomele”, ci campaniile pentru un brand puternic, Prigat Activ, cu care a reusit sa obtina premii la majoritatea festivalurilor interne si internationale la care a participat. (Bogdan Naumovici a refuzat sa discute cu Capital, fiind suparat pe politica noastra editoriala. Bogdaneeeee, iarta-ne! Uite, vorbim cu prietenii tai sa te lase sa castigi macar o data la baschet!) Reusita lui Leo a fost completata la Portoroz de McCann-ul lui Adrian Botan, cu doua premii, si de NextCap, revelatia anului publicitar romanesc.

Lucian Georgescu: „Publicitatea noastra este importanta in Europa”

Lucian Georgescu, Chief Creative Officer la agentia GAV/Balkanski, a fost reprezentantul industriei romanesti la Portoroz. „Ambasadorul” considera ca participarea romaneasca a fost un succes.
Capital: Ce noutati ai remarcat la editia din acest an a festivalului?
Lucian Georgescu: In primul rand, as remarca viziunea de campion de festivaluri a retelei Leo Burnett. Este singura retea internationala care are o viziune de dezvoltare a creativitatii de agentie. In al doilea rand, am constatat disparitia creativitatii din zona GSM-urilor. Este un curent pe care l-am observat, de altfel, in ultimii doi-trei ani la nivel european. Anul acesta, categoria a fost jalnica. Ca dovada, in fiecare an, romanii au castigat la Portoroz cu GSM, in speta Connex. si romanii s-au prezentat slab la aceasta categorie.
Capital: Inteleg din ce spui ca romanii au luat premii la categorii usoare?
Lucian Georgescu: Nu, dimpotriva. Leo Burnett a reusit sa ia premii la o categorie foarte dificila, vezi Prigat. Lupta agentiei in a propune o creatie de acest gen este demna de toata lauda. Bogdan Naumovici (director de creatie Leo Burnett Romania – n.r.) este un tip care are o determinare pe care reuseste s-o impinga atat clientilor, cat si colegilor sai. si McCann Romania investeste in creativitate, dar nu la nivelul lui Leo Burnett Romania
Capital: Dar sunt trei agentii romanesti care au obtinut premii fata de cinci cate au obtinut anul trecut. Nu este un regres la nivelul pietei?
Lucian Georgescu: Eu nu consider ca anul acesta este un regres pentru romani. Un festival de publicitate e ca un joc de pocher. Poti sa ai carti bune, o mana, doua, trei, dar sa nu ai banul pe masa. Pana la urma, un individ care are si sustinere financiara, si carti va castiga. Agentiile care pana anul trecut au luat premii s-a intamplat sa nu aiba lucrari anul acesta. Ca sa te duci la festival si sa castigi, trebuie sa ai si „carti, si bani”. Leo Burnett are forta de a continua in fiecare an sa castige premii, spre deosebire de alte agentii, care castiga numai cand au „carti” castigatoare.
Capital: Cum apreciezi nivelul creativ al lucrarilor inscrise in festival?
Lucian Georgescu: Nu pot sa spun ca nivelul din acest an este mai bun decat cel de anul trecut. De asemenea, cred ca orgoliile din jurul Ad’Or-ului nostru vor incepe sa se stinga.
Capital: Ce poate sa faca industria romaneasca de publicitate cu acest capital de imagine castigat la Portoroz?
Lucian Georgescu: Mai intai am demonstrat ca publicitatea noastra este importanta in Europa. Apoi, am demonstrat ca nu trebuie sa aduci directori de creatie din SUA, artdirectori din Mexic sau media-planneri din Franta. In acest moment, putem spune ca industria de publicitate romaneasca este pusa la punct. In aceste conditii, putem spune clientilor: orientati-va mai mult bugetele de marketing, orientati-va mai mult pe nisele de produs, ca piata de publicitate sa creasca financiar! Cred ca acest lobby pe care l-am facut la Portoroz ne da dreptul sa spunem tuturor sefilor de brand si de corporatii ca putem sa administram conturi panbalcanice si pan-est-europene. Acesta e singurul avantaj pe care-l vad dupa succesul de la Portoroz, in afara de succesul de imagine al fiecarei agentii romanesti care a luat premii.

Serban Alexandrescu: „A fost un festival mult mai slab”
serban Alexandrescu, director de creatie la Headvertising, este nemultumit de nivelul creativ al editiei din acest an al festivalului Golden Drum.
Capital: La editia din acest an, ai facut parte din juriul sectiunii Golden Watch. Ai avut o anumita frustrare intre postura de jucator si cea de jurat?
serban Alexandrescu: Frustrarea vine atunci cand vezi ca valorile tale nu sunt neaparat si valorile celorlalti membri din juriu. Bineinteles, de aici se naste un conflict de idei.
Capital: Diferentele s-au datorat varstei juriului sau mentalitatilor?
serban Alexandrescu: Nu, mai degraba au aparut din viziunile foarte diferite despre ceea ce inseamna publicitate. Eu nu vreau sa fac „publicitate”, eu vreau sa fac comunicare comerciala, sa rezolv problemele, nu conteaza cum. si cu cat publicitatea miroase mai tare a publicitate, cu atat cred ca e mai ineficienta. Pentru ei, publicitatea trebuia sa semene a publicitate si foarte importante erau „tunurile” clasice: spotul video, macheta de presa, poster etc. Ei credeau ca publicitatea trebuie sa ramana clasica. Eternul repros a fost „dar este asta advertising?” Parerea mea este ca advertising poate fi orice iti serveste scopului final si nu trebuie sa semene a reclama ca sa fie reclama.
Capital: Da-mi un exemplu de diferenta de opinie asupra unei campanii?
serban Alexandrescu: Un punct la care pana la urma „am cedat” a fost o campanie lituaniana despre momentul aderarii lor la UE. Agentia a facut un urias below-the-line (publicitate neconventionala – n.r.) Au convins oamenii ca in noaptea premergatoare aderarii „sa faca lumina” la propriu, sa indrepte spre cer orice sursa luminoasa, aranjand in acelasi timp ca un satelit sa faca o poza a Lituaniei in acel moment. Ideea poate sa para naiva, dar daca vedeai filmul, pe alocuri iti dadeau lacrimile. Chiar si unor membri ai juriului cu inimile mai pietroase le-a cam dat bobul. Problema a fost ca juriul n-a vazut in ce masura este asta o campanie. In plus, materialele au fost foarte urat executate. Intr-adevar, executia TV si a posterurilor nu a fost inspirata. Atunci, s-a pus problema: putem sau nu sa dam un premiu unei astfel de campanii? Opinia generala a fost ca nu, nu putem sa-i dam.
Capital: Cum s-au vazut campaniile noastre?
serban Alexandrescu: Au fost percepute ca fiind un pic prea intelectuale, facand apel strict la minte si mai putin la inima. Din alt punct de vedere, s-a observat la cam toate campaniile romanesti care au intrat in festival o lipsa de coerenta de ton a executiilor pe diverse medii, de parca ar fi fost facute de echipe diferite, fapt care nu a ajutat la coerenta intregului.
Capital: Care a fost nivelul creativ al festivalului?
serban Alexandrescu: Anul trecut am castigat un Golden Watch, si lumea o sa spuna ca sunt ipocrit si interesat daca voi spune ca atunci a fost bine, iar acum a fost rau! Sincer insa, pot spune, si sunt convins ca vorbesc pentru tot juriul, a fost o diferenta foarte, foarte mare intre inscrierile de anul trecut si cele din acest an. A fost un festival mult mai slab. Dincolo de campaniile care sar in ochi de la o posta ca sunt facute special pentru festival, cam toate inscrierile „pe bune” la campanii au fost in fond niste executii punctuale, „trase” pe cateva medii diferite.