O multime de asociatii, comisii, uniuni si comitete s-a infiintat in ultimul deceniu. E un lucru rau? Nicidecum, atata timp cat astfel de asociatii sunt eficiente. Iata ca, dupa o buna perioada de asteptare, a venit randul si industriei de publicitate din Romania sa-si intemeieze o asociatie profesionala.
Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR) reuneste 16 agentii de publicitate si are o conducere formata din Radu Florescu, presedinte(Saatchi&Saatchi), Ashish Banerjee, vicepresedinte (McCann Erickson), Dragos Grigoriu, vicepresedinte/trezorier (Tempo Advertising) si Lynn Wells, secretar (DArcy).
L-am intrebat pe Radu Florescu de ce a fost necesara infiintarea UAPR, de vreme ce exista de mai multi ani Asociatia Internationala a Publicitatii – filiala Romania (IAA). Radu Florescu explica: „In vreme ce IAA este o asociatie care se ocupa de problemele marilor clienti, ale presei si ale agentiilor de publicitate din Romania, UAPR a fost constituita pentru a trata in exclusivitate problematica agentiilor de publicitate. Aceasta este diferenta majora.” Cele doua asociatii au membri comuni. Un exemplu este chiar Radu Florescu, el fiind presedintele UAPR si vicepresedinte la IAA.
Principalul criteriu pe baza caruia o agentie de publicitate poate intra in UAPR este ca firma sa fie full-service, adica sa ofere clientilor unul sau mai multe servicii, cum ar fi creatie, media sau bellow-the-line. Radu Florescu subliniaza: „Comitetul de conducere evalueaza foarte atent fiecare cerere de inscriere venita din partea unei agentii si pronunta un verdict. Suntem foarte atenti sa nu permitem accesul in asociatie unor companii care nu desfasoara activitati propriu-zise de publicitate, ci doar se autointituleaza agentii de publicitate.”
O dovada ca UAPR nu s-a infiintat doar de dragul imaginii este si prima hotarare adoptata care se refera la „taxa de licitatie”. Potrivit lui Radu Florescu, aceasta taxa (1.000 dolari) are drept scop protejarea atat a agentiilor de publicitate, cat si a clientilor. In trecut, au existat clienti care chemau la licitatiile pentru adjudecarea bugetelor publicitare chiar si cate sapte agentii. Au fost cazuri cand agentiile participante au constatat ca nu s-a intamplat nimic dupa licitatie, ca bugetele declarate erau false sau ca ideile prezentate de agentiile care pierdusera erau preluate de client. Toate aceste practici produceau, fireste, pierderi agentiilor care cheltuiau sume importante pentru pregatirea ofertei de licitatie. Suma de 1.000 de dolari pe care un client trebuie s-o plateasca fiecarei agentii pe care o invita la licitatie este simbolica, daca e raportata la cantitatea de munca si la orele petrecute de oamenii agentiei cand se pregatesc pentru o prezentare. Directorul general al agentiei Saatchi&Saatchi insista asupra subiectului: „Haideti sa facem o comparatie: cand o companie solicita ajutorul unui avocat sau al unui contabil, nici nu se pune in discutie ca acestia sa nu fie platiti. Nu vad de ce nu ar functiona si in publicitate acelasi sistem.”
Codul de conduita va crea concurenta loiala
In viitor, asociatia va formula un document care sa cuprinda reguli de conduita pentru membrii sai, document bazat pe standardele Uniunii Agentiilor de Publicitate din Europa din care face parte si UAPR. Codul de conduita care va fi supus aprobarii membrilor va incuraja crearea unui climat de concurenta loiala intre agentii. Consiliul director al UAPR are autoritatea de a arbitra conflictele dintre agentii. Orice agentie care nesocoteste decizia consiliului risca sa fie eliminata din asociatie.
De asemenea, asociatia publicitarilor, alaturi de IAA, va duce campanii agresive de lobby pentru adoptarea unor norme specifice domeniului, in conformitate cu standardele europene. UAPR planuieste organizarea, la mijlocul lunii octombrie, a unui festival de creatie publicitara.
Agenda UAPR
· promovarea intereselor industriei publicitatii in lumea afacerilor
· introducerea taxei de licitatie (1.000 dolari)
· stabilirea unui cod de conduita a membrilor pentru crearea unui
climat de concurenta loiala
· arbitrarea conflictelor dintre agentiile de publicitate membre ale asociatiei
· organizarea unui festival de creatie publicitara.