Interesul grupurilor internaţionale pentru preluarea firmelor de publicitate autohtone s-a relansat în ultimul anAgenţiile de publicitate independente din România nu mai sunt cenuşăresele industriei şi atrag privirile reţelelor internaţionale. Unele acceptă avansurile, însă majoritatea preferă actualul statut. Agenţia independentă Friends Advertising a surprins zilele trecute industria publicităţii cu un anunţ privind preluarea sa de către compania irlandeză Internati
Interesul grupurilor internaţionale pentru preluarea firmelor de publicitate autohtone s-a relansat în ultimul anAgenţiile de publicitate independente din România nu mai sunt cenuşăresele industriei şi atrag privirile reţelelor internaţionale. Unele acceptă avansurile, însă majoritatea preferă actualul statut.
Agenţia independentă Friends Advertising a surprins zilele trecute industria publicităţii cu un anunţ privind preluarea sa de către compania irlandeză International Marketing& Sales Group (IMSG). Deşi cifra sa de afaceri din 2006 nu o situează între primele 20 de agenţii de publicitate, firma din Bucureşti a făcut obiectul unei tranzacţii interesante: acţionarii agenţiei au obţinut 2,5 milioane de euro pentru 70% din acţiuni.
Irlandezii intenţionează să mai cumpere încă trei sau patru agenţii în următoarele 12 luni. În afară de IMSG, în piaţă se mai vorbeşte şi de interesul altor grupuri pentru preluarea unor agenţii autohtone.
Ce spun posibilele ţinte de preluare? Proprietarii Odyssey, care a cumulat anul trecut o cifră de afaceri de cinci ori mai mare decât Friends Advertising, ar putea obţine o sumă pe măsură. Diana Flutur, directorul general al Odyssey, spune că nu există încă interes pentru astfel de discuţii. „Eşti o ţintă atunci când te interesează să fii o ţintă. În imaginea mea, ţinta este o victimă, ori noi nu avem de ce să fim victimele vreunei reţele multinaţionale“, adaugă Flutur.
În topul agenţiilor independente cu acţionariat român se înscriu şi Tempo, Team Advertising, GMP, Imager, Vitrina, Headvertising sau Propaganda. Mircea Stăiculescu, managing director la Headvertising, spune că nu a fost abordat de IMSG, dar că pe parcursul activităţii agenţiei a avut oferte de preluare, pe care le-a refuzat. „Au fost discuţii cu mai multe grupuri, dar nu s-a ajuns la ofertă de preţ, pentru că noi nu eram interesaţi să vindem“, spune Stăiculescu. Şi în cazul agenţiei Propanganda au fost discuţii cu parteneri străini, dar ele nu au fost finalizate, susţine Adrian Ţuluca, directorul executiv al agenţiei.
Jucătorii de pe piaţa advertisingului din Ardeal ţin şi ei la independenţă. Chiar dacă a fost abordată pentru negocieri de preluare, Mihaela Rus, directorul general al Vitrina Advertising, a preferat să spună „nu“. „Am analizat clar ofertele şi am ajuns la concluzia că această poziţie, de agenţie independentă, are mai multe avantaje“, spune Rus. Cea mai recentă negociere a fost purtată pentru reţeaua de panotaj stradal a agenţiei, însă Vitrina nu a fost interesată în acel moment de ofertă.
Agenţiile independente se lasă greu cucerite
Dar nu toţi proprietarii de agenţii exclud din start negocierile cu marile grupuri internaţionale.
Nicu Laită, director de media la Y&R/Team Advertising, agenţie controlată de acţionari români, dar afiliată la Young&Rubicam şi Maxus, spune că au existat şi încă există discuţii cu un grup internaţional pentru o eventuală preluare a agenţiei. Surse din piaţă afirmă că de partea cealaltă a mesei negocierilor s-ar afla grupul WPP, listat la bursa din Londra.
Şi Brands&Bears a fost abordată pentru preluare, dar discuţiile nu s-au finalizat pentru că agenţia nu este de vânzare, susţine managerul Cristian Bulfinschi. Agenţia Tempo Advertising, care a înregistrat în 2006 o cifră de afaceri de circa 9,9 milioane de euro, a fost, la rândul ei, curtată de-a lungul timpului pentru preluare, dar cumpărătorii trebuie să fie pe măsura dimensiunii economice şi strategice a agenţiei, este de părere Dragoş Grigoriu, preşedintele Tempo. În România, spune acesta, există ideea preconcepută că îţi vinzi businessul pentru că nu-ţi merge bine, dar lucrurile nu stau aşa. „Nimeni nu vrea să cumpere o companie care nu are un brand puternic, clienţi buni, oameni buni, până la urmă singurele active interesante în businessul de publicitate. Trebuie să ne obişnuim că orice business este de vânzare, la urma urmei este o ecuaţie economică, nu e nimic personal“, adaugă Grigoriu. Anul acesta, spune el, achiziţiile de până acum au fost făcute mai degrabă de investitori ce urmăresc agenţii mai tinere, a căror creştere să le permită revânzarea în trei-cinci ani către grupurile consacrate.
Povestea succesului agenţiilor independente, alese pe criteriul performanţei, şi nu pe cel al apartenenţei la reţea, este o realitate internaţională care prinde şi în România.
Ultimele tranzacţii
Friends Advertising a semnat un parteneriat de patru ani cu compania irlandeză IMSG, la sfârşitul căruia agenţia va fi cumpărată în totalitate, pentru un preţ stabilit de către parteneri după un audit independent. Compania irlandeză va aduce o expertiză în marketing la locul de vânzare, evenimente şi branding.
Cohn&Jansen s-au afiliat la reţeaua Ashley Southeastern Europe în urmă cu doi ani, prin cumpărarea de către grupul grecesc a jumătate din pachetul de acţiuni. Parteneriatul cu cei de la Ashley prevede ca managementul să fie asigurat de către partenerii locali: Andrei Cohn şi Cristina Jansen.