Angajatii firmei nu s-au multumit doar sa expuna panoul, ci au strigat din rasputeri cat de buni sunt blugii Levi’s de parca pe teren fotbalistii ar fi alergat imbracati in acesti pantaloni. La sfarsitul partidei, jucatorii care au pierdut trofeul au acuzat… nu prestatia arbitrilor (cum se intampla in campionatul nostru), ci pe cei doi agitatori din spatele portii, din cauza carora nu s-au putut concentra. Nici romanii nu s-au lasat mai prejos. In acelasi an, dar cu cateva luni mai tarziu, la meciul Romania-Italia a aparut primul panou care facea reclama la masina de cusut „Singer Portal Electric”. In ultimele decenii, prezenta in jurul terenurilor de fotbal a panourilor publicitare nu mai scandalizeaza pe nimeni, fotbalistii isi vad de treaba, iar spectatorii platesc biletul pentru a-si sustine favoritii. Datorita audientelor TV inregistrate de meciurile de fotbal valoarea reclamelor expuse in preajma terenurilor de fotbal s-a impus in atentia clientilor. Este un tip de publicitate de nisa, folosit mai cu seama in campaniile publicitare ce urmaresc cresterea notorietatii marcilor. Spre deosebire de publicitatea TV difuzata in pauze, acest gen de reclama beneficiaza de avantajul ca are audienta meciului respectiv. S-a calculat ca prezenta unui panou publicitar pe marginea terenului asigura in medie o expunere de patru-sase minute pe durata partidei televizate. Valoarea publicitatii de pe marginea terenului de fotbal este data de audienta TV a partidei. Numarul de spectatori din tribune, care nu pot fi evaluati cu precizie, reprezinta „un bonus” pentru clientul publicitar. Un alt bonus il reprezinta reluarile fazelor importante ale meciurilor la buletine de stiri sau in talk-show-urile fotbalistice, asta in cazurile cand fazele prind in cadru si panourile publicitare. Un dezavantaj al acestui suport publicitar este ca nu permite explicitarea mesajului reclamei. Clientii publicitari care folosesc acest tip de reclama sunt bancile, firmele de asigurari si de telefonie mobila, producatorii de bauturi alcoolice (cu limitarile orare impuse de CNA), in general sunt promovate marcile care se adreseaza unui target preponderent masculin.
Panourile fixe au o expunere de 12 minute la TV
International Sport Management (ISM), singura firma din tara care se ocupa cu publicitatea pe stadioanele de fotbal, vinde clientilor doua tipuri de produse: panou publicitar rotativ (cu o lungime de 240 de metri, amplasat pe cele trei laturi ale terenului, aflat in fata camerelor de luat vederi) si panouri fixe (vandute la pachet). Panourile se vand pe un campionat intreg (aproximativ 60 de meciuri televizate). Pretul de rate-card pe meci este de 1.400 de euro pentru panourile rotative, respectiv 1.200 de euro pentru un pachet de patru panouri fixe. La un panou rotativ, timpul de expunere este de doua-patru minute pe meci, in timp ce pentru pachetul de patru panouri fixe durata expunerii este in jur de 12 minute. In Germania, o fata de panou rotativ se vinde cu 60-70 de mii de euro. Alta piata! Anul trecut, International Sport Management (ISM) a realizat vanzari de aproximativ 900.000 de dolari. Dintr-o etapa de campionat ISM alege patru meciuri transmise in direct pe stadioanele carora isi amplaseaza panourile. Selectarea partidelor se face in functie de „greutatea” echipelor. Sunt vizate in primul rand meciurile lui Dinamo, Steaua, Rapid, U. Craiova, echipe care asigura cea mai mare audienta TV. „Ceea ce ii intereseaza pe clientii nostri sunt minutele de expunere pe televiziune cu ratingul corespunzator”, precizeaza Radu Jeleboglu, presedintele ISM. Firma are contracte cu toate divizionarele A si cu Federatia Romana de Fotbal pentru meciurile echipei nationale. ISM plateste acestora o suma pentru folosirea spatiului publicitar de pe stadioane. Potrivit evaluarii lui Radu Jeleboglu, in cei 11 ani de cand functioneaza, ISM a adus fotbalului intern, numai din publicitatea pe stadioane, aproximativ zece milioane de dolari.
ISM are un departament de media
International Sport Management (ISM) a fost infiintata in anul 1992 de catre fratii Ioan si Victor Becali care detineau pachetul majoritar (70%). Firma s-a afirmat prin activitatea de impresariat sportiv, publicitate pe stadioanele de fotbal, organizare de evenimente sportive (Gala Hagi, Cupa Stalinskaya) si a detinut pana in 1999 drepturile TV pentru meciurile de fotbal din Divizia A. In martie 2003, fratii Becali si-au vandut pachetul majoritar oamenilor de afaceri Bagher Karimzadeh si Jabbar Kanani (cetateni romani de origine iraniana), care detin printre alte firme si doua companii mari consumatoare de publicitate: Prodal 94 (cu brandurile de alcool Stalinskaya, Wembley, Discovery, Fancy, Passion, Infinity) si Agricover (uleiurile Soreanca si Ulvex). Noii proprietari au decis infiintarea in cadrul ISM a unui departament cu servicii de media full-service. Noua divizie a devenit operationala in februarie 2004 si este condusa de Marijana Popescu (fost director executiv la agentia Mediaplan). „Divizia noastra deserveste pe baza de contract interesele publicitare ale societatilor Prodal si Agricover. Cu exceptia concurentilor acestor firme, noi putem sa lucram cu orice client de pe piata, precizeaza Marijana Popescu. Bugetele mari de media ale celor doua firme reprezinta un avantaj pentru noi in relatia cu mass-media.” Echipa este formata din Catalin Albu, director adjunct (fost director de media McCann si Connex), Roxana Craciun, Group Media Director (fost Mediaplan), Ina Gutureanu, Group Media Director (fost McCann), Ilona Dascalasu, Research Manager, (fost McCann) si grupa de buyer de la Mediaplan: Emilia Bujenita, Carmen Dobrescu si Mihaela Ilie.
bazar
Ringier a primit aprobarea pentru preluarea Grupului Expres
Grupul de presa Ringier Romania a primit aprobarea din partea Consiliului Concurentei pentru preluarea trustului Expres, achizitie valabila de la 1 ianuarie 2004. Grupul Expres editeaza „Evenimentul zilei” si detine o tipografie pentru ziare in Bucuresti. „Evenimentul zilei” are in prezent o medie de aproximativ 100.000 de exemplare vandute pe editie.
B1 TV are un nou director general
Saptamana trecuta a fost anuntata oficial intrarea companiei News Corporation ca actionar la postul de televiziune B1 TV. Compania americana a preluat managementul televiziunii infiintata de fratii Paunescu si l-a numit pe Dan Bates in functia de director general si presedinte al consiliului de administratie al statiei. News Corp. este proprietarul studiourilor 20th Century Fox, al retelelor de televiziune Fox, Fox News, Fox Sports, Sky si al ziarelor „The Times” si „New York Post”.
Doua licitatii la RomTelecom
La RomTelecom se desfasoara in prezent doua licitatii pentru desemnarea agentiilor de publicitate care vor derula in acest an campaniile de comunicare ale companiei de telecomunicatii. In prima licitatie ce vizeaza serviciile de publicitate (creatie si media) au facut prezentari agentiile Focus/Publicis, Grey Worldwide Romania, Tempo Advertising, si Zenith Media in parteneriat cu Red Cell. La cea de-a doua licitatie pentru serviciile de PR si evenimente au participat Grey si Tempo. Castigatorii celor doua licitatii vor fi stabiliti pana cel tarziu la sfarsitul lunii aprilie a.c. Pana acum, serviciile de publicitate pentru RomTelecom au fost furnizate de agentia Graffiti/BBDO.