Piata clujeana este considerata inca, chiar daca pare foarte ocupata, o oportunitate pentru investitorii media. Dovada este lansarea in scurt timp a doua noi publicatii: cotidianul Ziarul Clujeanului, al trustului Mediapro si proaspata aparitie a Buna Ziua Ardeal, constituit, practic, din redactia disparutului Ziua de Cluj. Numarul mare de suporturi media din inima Ardealului asigura incasari modeste pentru fiecare titlu. Banii din publicitate sunt de cateva sute de mii de dolari pentru fiecare
Piata clujeana este considerata inca, chiar daca pare foarte ocupata, o oportunitate pentru investitorii media. Dovada este lansarea in scurt timp a doua noi publicatii: cotidianul Ziarul Clujeanului, al trustului Mediapro si proaspata aparitie a Buna Ziua Ardeal, constituit, practic, din redactia disparutului Ziua de Cluj. Numarul mare de suporturi media din inima Ardealului asigura incasari modeste pentru fiecare titlu. Banii din publicitate sunt de cateva sute de mii de dolari pentru fiecare titlu. Potrivit cifrelor declarate, Clujeanul (Mediapro) a avut anul trecut 320.000 USD incasari (conform tarifelor lista), iar Monitorul de Cluj a incasat 200.000 USD din publicitate. Cotidianul de limba maghiara Szabadsag a vandut publicitate de aproximativ 50.000 USD. „O mai mare parte din publicitate merge la suporturile media in limba romana”, justifica editorii publicatiei.
„Aglomeratia nu reuseste decat sa risipeasca bugetele de publicitate, fara a aduce un plus in plan editorial”, spune Mihaela Rus, director general al agentiei de publicitate Vitrina Advertising. Majoritatea ziarelor au tiraje mici in comparatie cu cele din alte judete. Un tiraj mediu al cotidianelor este de 3-4000 de exemplare/zi, iar saptamanalele trag, in medie, 5-6.000 de exemplare pe editie.
„In general, presa clujeana este considerata foarte „cuminte”, practicand in plan editorial aceleasi subiecte si fara a incerca sa depaseasca informatia de baza oferita de institutiile de stat. Mai multe suporturi au remarcat ca in ultimii ani media clujeana nu a avut nici o contributie la rezolvarea unor probleme locale”, spune managerul Vitrina Advertising. Zona de radio este foarte bine dezvoltata din punctul de vedere al calitatii programelor. Ca incasari de publicitate, dintre posturile locale, CD Radio a obtinut anul trecut 96.000 de dolari.
Din bugetele de publicitate, aproape 50% sunt atrase prin contracte directe dintre suport si client, restul fiind impartit intre agentii de publicitate nationale si locale. Dintre agentiile locale, Vitrina Advertising se distinge ca procentaj din vanzarile de spatii pentru suporturile locale, fiind urmata de MSA si Reset Media.
Ca structura a clientilor, companiile nationale, in special cele de telefonie mobila, se disting clar fata de clientii locali in ceea ce priveste volumul de publicitate consumat. Printre agentii economici clujeni principali investitori in publicitate se regasesc Compexit Trading (dealer Skoda), UPC, Banca Transilvania si SAR Transilvania.
Anul 2003 este privit cu optimism. Estimarile suporturilor vizeaza o crestere de cel putin zece procente a
bugetelor atrase in publicitatea locala, desi sperantele sunt legate in mare parte de companii nationale din afara Clujului. Suporturile media spera ca, prin tarifele mult mai mici practicate si o elasticitate mai mare in negocieri, vor reusi sa convinga ca investitia in media locala este profitabila.
Harta media In Cluj-Napoca
Cotidiane locale: Monitorul de Cluj, Adevarul de Cluj,
Ziua de Cluj, Szabdsag, Kronika si in pregatire Ziarul Clujeanului al trustului Mediapro
Cotidiane regionale: Evenimentul Zilei (editia de Transilvania), Buna Ziua Ardeal, Romania Libera (editia de Transilvania)
Saptamanale: Gazeta de Cluj, Clujeanul
Posturi de radio: Radio Cluj, Radio Contact, Radio Star,
CD Radio, Pro FM Cluj, Radio Romantic, Radio 21, Radio Mix
Posturi TV: Pro TV, Antena 1 Cluj, NCN, Tele Europa Nova, TVR Cluj