Deşi începutul anului 2013 a adus o scădere faţă de ultimele 6 luni din 2012 (-12%), însumând 45,5 mil. lei, semestrul doi a generat în schimb o creştere de 48% comparativ cu prima parte a anului, ajungând la o valoare totală de 67,4 mil. lei. Al doilea semestru din 2013 a adus o creştere în termeni reali (like-for-like) comparativ cu aceeaşi perioadă a anului anterior. Astfel, valoarea raportată de grupul de referinţă, din care fac parte companiile care au participat la toate cele 4 ediţii din 2012 şi 2013 ale studiului, a crescut cu 7% faţa de cea înregistrată în semestrul doi din 2012.
În semestrul al doilea al lui 2013, industriile de telecom, servicii financiare şi auto au condus detaşat în topul investiţiilor în publicitatea online. Acestea au fost urmate de cosmetice şi îmbrăcăminte, alimente, băuturi şi retail online.
„Motivul pentru care piaţa de publicitate online a înregistrat această evolutie în 2013 este, într-o oarecare măsură, creşterea volumului de tranzacţii raportate prin Facebook şi Google, datorat intrării în studiu a jucătorilor din zona agenţiilor media. În plus, campaniile sunt de la an la an planificate mai responsabil, mai eficient şi mai bine orientat către îndeplinirea obiectivelor vizate”, explică Ioana Anescu, directorul executiv al IAB România.
„Evoluţia consistentă a publicităţii online în semestrul al doilea din 2013 trebuie pusă în contextul accelerării creşterii economice generale a ţării şi dă motive de optimism pentru debutul unei noi etape de creştere, atât de necesară, mai ales pentru publisherii locali, greu încercaţi în confuntarea cu giganţii globali. Speram ca online-ul să reprezinte primul segment care iese din criză ce afectează de câţiva ani întreaga industrie de media şi publicitate din ţara noastră şi să stimuleze revenirea celorlalte segmente ale pieţei”, completează Bogdan Belciu, Partener, Consultanţă pentru Management, PwC România, coordonatorul studiului ROADS.
Formatele digitale utilizate cel mai frecvent în 2013 sunt, în mod detașat, cele embedded, secondate de cele interruptive, respectiv de conținutul sponsorizat.
Studiul ROADS (Romanian Online Advertising Study) reprezintă studiul cel mai important pentru industria locală de advertising online din România, analizând piaţa în funcție de trei criterii principale: formatele de publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe Internet și lunile din fiecare semestru pentru determinarea sezonalității. Realizat începând cu anul 2008, ROADS oferă date relevante despre încasările nete provenite din publicitate online și contorizează atât datele furnizate de către publisheri care vând direct din propriul portofoliu de site-uri, cât pe și cele furnizate de către regii.