Publicitatea online trăieşte din traficul site-urilor generaliste

Anul 2007 va aparţine, probabil, internetului, aflat în plină dezvoltare. Va urma, aproape sigur, o perioadă în care publicitatea pe internet va cunoaşte o creştere explozivă. Dar, până la urmă, ce model de business e acesta? În acest moment, internetul oferă una dintre cele mai ieftine soluţii de promovare, dacă nu chiar cea mai ieftină. Avantajele sunt atrăgătoare: se pot construi campanii întregi cu bani mult mai puţini decât ar consuma un mediu ca televiziunea, bene

Anul 2007 va aparţine, probabil, internetului, aflat în plină dezvoltare. Va urma, aproape sigur, o perioadă în care publicitatea pe internet va cunoaşte o creştere explozivă. Dar, până la urmă, ce model de business e acesta?

În acest moment, internetul oferă una dintre cele mai ieftine soluţii de promovare, dacă nu chiar cea mai ieftină. Avantajele sunt atrăgătoare: se pot construi campanii întregi cu bani mult mai puţini decât ar consuma un mediu ca televiziunea, beneficiind în plus de flexibilitatea pe care doar webul o poate oferi. O asemenea campanie publicitară poate fi concepută astfel încât clientul să aibă un control strict asupra costurilor şi, mai ales, a targetului.
Există două moduri de a calcula volumul unei campanii publicitare online. Cel mai frecvent este calculul la cost-per-mie (sau CPM), unde preţul de rate card al unei machete publicitare se înmulţeşte cu numărul de afişări (adică numărul de apariţii ale unei reclame în paginile unui site) cumpărate de către client. Cealaltă formulă folosită e ceva mai puţin utilizată pe piaţa din România: la „cost-per-click“ (sau „pay-per-click“), variantă preferată de clienţii cu bugete mici.

Clienţii care preferă formula CPM se orientează, de obicei, către cumpărarea de spaţiu publicitar în site-urile cu trafic mare, deoarece, în acest caz, esenţială este o expunere cât mai bună. Regula nu e totuşi generală, deoarece contează şi publicul respectivului site; pentru unii clienţi, un site de business cu trafic mai mic ar putea fi mai atractiv decât unul generalist.

Site-urile de nişă, viitoarele câştigătoare

Călin Rotăruş, director de vânzări al agenţiei ARBOmedia, spune că preţurile de rate card în site-urile agenţiei sale „sunt stabilite în funcţie de calitatea audienţei site-urilor şi se situează între 35 şi 85 de lei pentru o mie de afişări. De exemplu, un advertiser care dispune de un buget de 30.000 de lei şi care, în urma selecţiei de site-uri, ajunge la un preţ de rate card mediu de 50 de lei CPM va cumpăra 600.000 de afişări de bannere, cu care va putea atinge un număr de 200.000 de utilizatori români de internet, cu o frecvenţă medie de trei (afişări per utilizator – n.red.).“
La „cost-per-click“, clienţii plătesc doar pentru clickurile executate de utilizatori pe reclame. Preţul plătit de client pe click scade odată cu creşterea aşa-numitei rate de click, adică raportul exprimat în procente dintre numărul de afişări ale unei reclame şi clickurile efectuate de utilizatori pe acestea. Acest model „încurajează eficienţa“, spune Rotăruş, preţul pe click „putând coborî până la 0,02 lei. Preţul mediu în reţeaua ARBOmedia realizat în decembrie-ianuarie se situează în jurul a 0,5 lei/click.“
Conform lui Călin Fusu, manager general al Neogen – singurii de pe piaţa din România care folosesc exclusiv modelul pay-per-click – preţul pe click în reţeaua proprie (Bestjobs.ro etc.) şi în site-urile asociate, (Query.ro, Dreptonline.ro etc.) este de zece cenţi pe click.

Sunt site-urile româneşti o afacere profitabilă? Estimările volumului net al pieţei de publicitate online sunt destul de variate: 5,5 milioane de euro (Călin Rotăruş), 4 milioane de euro (Călin Fusu), 5-5,5 milioane (Valentin Oeru, director executiv boom. ro), iar piaţa se află în creştere.
Pentru un site generalist, traficul mare nu e neapărat un generator de profit; nişele pot fi mai atractive. „E clar că site-urile care reuşesc să atragă o parte consistentă dintr-un public specializat pot practica preţuri mult mai mari decât cele generaliste şi, în general, nişele încă neacoperite pot constitui un succes“, afirmă Ionuţ Oprea, director de comunicare al MediaPro Interactiv. „Ca reper, la reţelele de publicitate din România, traficul minim necesar pentru a fi acceptat în reţea este de 5.000 de vizitatori unici pe săptămână pentru site-urile de nişă.“
În plus, mai contează şi numărul de site-uri din categoria respectivă, deoarece unii clienţi cumpără publicitate pe categorii tematice de site-uri, diluând astfel veniturile fiecărui site în parte.
Care sunt cele mai profitabile site-uri din România? „Cred că sunt cele care combină publicitatea cu serviciile plătite de toţi utilizatorii, sau de o parte a lor, de exemplu site-urile de recrutare prin internet sau cele de comerţ electronic“, estimează Ionuţ Oprea. O confirmare indirectă a venit din partea lui Călin Fusu: „BestJobs.ro este cel mai profitabil site din România, dar nu face bani din publicitate, ci din anunţuri de locuri de muncă.“ Vin vremuri mai bune pentru publicitatea online? 

Modalităţi de calcul

Cost-per-mie Costul total al campaniei este egal cu numărul de afişări x cu preţul de rate card (sau CPM)/1.000. Preţul de rate card diferă în funcţie de dimensiunile şi formatul bannerului, precum şi de tipul lui. Pentru tipuri „exotice“ (overlayer, interstiţial – care apare înainte de prima pagină a site-ului), se adaugă un coeficient de 15% – 50%, uneori mai mult. La volume mari, agenţiile fac un discount. Există opţiuni suplimentare, de tipul selectării utilizatorilor din România sau dintr-un anumit oraş etc. Se poate limita şi numărul de afişări per utilizator, pentru a evita „consumul“ afişărilor de către utilizatorii intensivi ai respectivului site.

Cost-per-click sau pay-per-click: clientul plăteşte doar clickurile efective. Cu cât reclama sa atrage mai mulţi utilizatori, raportat la numărul total de afişări ale acesteia, cu atât preţul scade. Este eficientă şi ieftină.

Flat Fee Constă în achitarea unei sume fixe, de obicei lunar, către deţinătorii de site-uri. În cazul unor site-uri cu trafic mare, un banner afişat pe prima pagină poate costa, la rate card, chiar şi câteva mii de euro pe săptămână (6.000 de euro pentru un banner leaderboard, de 728×90 pixeli, pe homepage-ul neogen.ro). Dar în cazul în care traficul creşte, câştigă din comision agenţia, nu proprietarii de site.

Agenţiile de media online

Boom.ro Reţea cu 79 de site-uri. Cele mai importante: kappa.ro, libertatea.ro, acasa.ro, prosport.ro, sentimente.ro, clopotel.ro, referat.ro, okazii.ro, trafic.ro, studentie.ro.

ARBOmedia Reţea cu 174 de site-uri. Cele mai importante: softpedia.com, evz.ro, ejobs.ro, roportal.ro, hotnews.ro, ghidafaceri.ro, adevarulonline.ro, autovit.ro, clubafaceri.ro, ziare.ro.

AdEvolution Reţea cu 76 de site-uri. Cele mai importante: gsp.ro, eastrolog.ro, jurnalul.ro, eva.ro, 9am.ro, versuri.ro, antena3.ro, cinemagia.ro, wall-street.ro, campionate.ro.

MediaPro Interactive Reţea cu 27 de site-uri (reţea închisă). Cele mai importante: gandul.info, protv.ro, zf.ro, apropo.ro, acasatv.ro, playboyromania.ro, tvsport.ro, hmultiplex.ro, maxim.ro, mediafax.ro.

AdTarget Reţea cu 7 site-uri. Cele
mai importante: rol.ro, blueair-web.ro, gsmland.ro, munca.ro, muzica.ro, smartbank.ro, magazin.ro.

Splendid Media Interactive Reţea cu 50 de site-uri. Cele mai importante: cotidianul.ro, tvr.ro, idieta.ro, carcotasii.ro, capital.ro, mami.ro, stiletto.ro, cariereonline.ro, pcforum.ro, bpt.ro.

Neogen Reţea cu 118 site-uri. Cele mai importante: neogen.ro, itbox.ro, acvaria.com, jocuri-gratuite.ro, ingeri.ro, e-ziare.ro, avatarele.ro, chip.ro, fetesibaieti.ro, jocuri-fun.ro.