Bogdan Mirica si Alain Gavrilutiu, oameni de creatie, si-au facut debutul in literatura romana Despre oamenii care lucreaza in creatia publicitara se spune ca sunt “artisti”: mereu cu capul in nori, neintelesi, greu de comunicat cu ei, foarte orgoliosi, visatori la premii internationale, intr-un cuvant, “tacaniti”! Aceasta aura glorioasa este intretinuta de cei care nu cunosc maruntaiele industriei de publicitate. Alta eroare ar fi sa credem ca acesti oam
Bogdan Mirica si Alain Gavrilutiu, oameni de creatie, si-au facut debutul in literatura romana
Despre oamenii care lucreaza in creatia publicitara se spune ca sunt “artisti”: mereu cu capul in nori, neintelesi, greu de comunicat cu ei, foarte orgoliosi, visatori la premii internationale, intr-un
cuvant, “tacaniti”!
Aceasta aura glorioasa este intretinuta de cei care nu cunosc maruntaiele industriei de publicitate. Alta eroare ar fi sa credem ca acesti oameni mananca toata ziua reclame pe paine
si scriu de zor scenarii si sloganuri pentru clienti. Unii mai scriu si romane. Bogdan Mirica, director
de creatie la Graffiti/BBDO, copywriter de meserie, a publicat in acest an primul sau roman, “Bestseller”, la prestigioasa editura Humanitas.
In urma cu o luna, Alain Gavrilutiu, copywriter la Speed Promotion, a debutat cu un roman, “Nu toata iarba e la fel”, la aceeasi editura. Ei bine, acesti creativi nu pot fi “artistii” din publicitate pe care-i catalogheaza gresit ignorantii, pentru ca un roman aparut la Humanitas este o intreprindere cat se poate de serioasa ce presupune, printre altele, talent, luciditate si tenacitate. E putin probabil ca cei doi sa fi facut hemoroizi de la statul pe scaun, scriindu-si romanele, dar experientele lor literare dovedesc un fapt cat se poate de firesc: in sfarsit, din publicitatea romaneasca au inceput sa rasara romancierii.
Bogdan Mirica: “Am scris romanul noaptea tarziu, cand veneam de la serviciu”
Bogdan Mirica (n. 1978, Targoviste) este director de creatie la agemtia de publicitate Graffiti/BDDO. Lucreaza in aceasta firma de sase ani. Este absolvent al Facultatii de Jurnalism si Comunicare din cadrul Universitatii Bucuresti. A publicat articole in “Observatorul Cultural”, “Dilema”, “Cosmopolitan” si “Academia Catavencu”. Ii plac romancierii din spatiul anglo-saxon si filmele proaste.
Capital: De ce “Bestseller”?
Bogdan Mirica: Probabil, n-am putut sa ma disociez clar de faptul ca sunt copywriter, si atunci am bagat un titlu care e un concept de marketing: toate cartile sunt bestselleruri dupa niste
criterii ezoterice. Chestia asta cu bestsellerul este ca la Local Kombat, unde apar tot felul de “campioni” la niste categorii de care nu a auzit nimeni.
Capital: Crezi in criticii literari?
Bogdan Mirica: Nu cunosc critici literari. Mie imi plac oamenii care creeaza, ca fac figurine din ceara sau inventeaza noi sisteme logaritmice, daca exista asa ceva. Nu ma intereseaza oamenii care vin si comenteaza ce-au creat ceilalti.
Capital: Cum ai scris romanul?
Bogdan Mirica: Cu multa bucurie. Romanul l-am inceput in urma cu cinci ani. Scriam cand voiam, fara sa fiu apasat de vreun contract sau de un deadline. Am scris romanul noaptea tarziu, cand veneam de la serviciu.
Capital: La agentie erai cuminte si la roman erai liber?
Bogdan Mirica: Nu eram chiar asa cuminte. In urma cu patru-cinci ani, aveam o furie oarba de a face lucruri. Din cauza scrisului care ma acaparase, am ajuns sa ma sustrag anumitor activitati fara sa-mi dau seama. De exemplu, la un moment dat scriam si mi-am dat seama ca mai am doua zile pana la licenta. Am luat o nota lamentabila…
Capital: Ce astepti de la aceasta carte?
Bogdan Mirica: Nu ma gandesc la ea ca la un produs de marketing, ci ca la o premisa de a scrie si alte carti. Nici nu stiu ce premii literare sunt in Romania.
Alain Gavrilutiu: “multa vreme, am crezut ca toate cartile din Romania sunt facute la humanitas”
Alain Gavrilutiu (n. 1977, Ploiesti) este copywriter la agentia de publicitate Speed Promotion. Absolvent al Facultatii de Medicina si Farmacie “Carol Davila” si student la Regie, Universitatea Hyperion. Scriitori preferati: Mircea Cartarescu, Milan Kundera, Pascal Bruckner, Frederic Beigbeder, Kafka, Umberto Eco, Herman Hesse. A lucrat pentru campanii publicitare la ILO, “Salvati copiii”, Midocar, Agip.
Capital: De ce “Nu toata iarba e la fel”?
Alain Gavrilutiu: Este un adevar: nu toata iarba e la fel. Romanul vorbeste despre optiunile generatiei mele si despre explozia libertatii dupa ‘89. O generatie mai putin dispusa la compromisuri si mult mai selectiva in optiuni. La nivel politic, este o generatie confuza si inerta.
Capital: Ce astepti de la acest roman?
Alain Gavrilutiu: Scopul meu cu aceasta carte nu este sa castig bani cat sa-mi iau o casa in Ibiza, ci sa fiu apreciat de oameni care se afla in sfera mea de interes spiritual. Cea mai mare bucurie este ca oamenii pe care eu ii consider valorosi sa aiba o opinie pozitiva, iar cei din generatia mea, care au trecut prin aceleasi experiente ca mine, sa se regaseasca in roman.
Capital: Cum ai reusit sa publici la Humanitas?
Alain Gavrilutiu: Am scris romanul in timpul liber, cand nu era prea mult de munca la agentie, in aproximativ cinci luni. Apoi, l-am trimis pe mail la editura, sub pseudonim. Dupa trei saptamani, am primit oferta de publicare. In adolescenta, cumparam carti numai de la Humanitas. Multa vreme, am crezut ca toate cartile din Romania sunt facute la Humanitas.
Capital: Cum ai construi o campanie de publicitate pentru romanul “Nu toata iarba e la fel”?
Alain Gavrilutiu: As merge pe spatiile de publicitate de la Oops Media. As face o lansare cu Parazitii, ca sa ating si adolescentii, si as derula o campanie pe Internet. N-as scrie un slogan pentru campanie, pentru ca insusi titlul, “Nu toata iarba e la fel”, te prinde si iti starneste curiozitatea.