Publicitatea trebuie sa vanda

Intalnirea a fost prilejuita de organizarea de catre Asociatia Internationala a Publicitatii - filiala Romania (IAA), cu sprijinul grupului de presa Ringier Romania, a seminarului cu titlul "Tendinte pe piata romaneasca de media si publicitate". Din partea clientilor publicitari au fost prezenti la seminar: Andrew Cowell, Marketing Manager Coca-Cola Romania & Moldova, Aneta Bogdan, Advertising Manager Connex, Ian Johnstone, Marketing Director la British American Tobacco Romania (BAT) si Matthew

Intalnirea a fost prilejuita de organizarea de catre Asociatia Internationala a Publicitatii – filiala Romania (IAA), cu sprijinul grupului de presa Ringier Romania, a seminarului cu titlul „Tendinte pe piata romaneasca de media si publicitate”. Din partea clientilor publicitari au fost prezenti la seminar: Andrew Cowell, Marketing Manager Coca-Cola Romania & Moldova, Aneta Bogdan, Advertising Manager Connex, Ian Johnstone, Marketing Director la British American Tobacco Romania (BAT) si Matthew Price, General Manager la Procter&Gamble Romania.
Trei teme, de fapt trei intrebari, au fost dezbatute in cadrul seminarului: Care este cel mai important eveniment din publicitatea acestui an? Cum credeti ca va evolua piata de publicitate din Romania legat de dezvoltarea economica a tarii? Ce trebuie schimbat in industria de media si publicitate din tara? Dezbaterile au avut doi moderatori, Andrea Rosca, redactor-sef al revistei Capital, si Andi Moisescu (Pro TV), fiind „patronate” de Mihail Vartosu, presedintele de onoare al IAA – filiala Romania. Una dintre ideile comune, care s-a regasit in interventiile celor patru reprezentanti ai companiilor ce investesc in publicitate a fost interesul fata de sistemele de masurare a audientelor din mass-media si fata de transparenta eficientei vehiculelor media. Cu alte cuvinte, clientii doresc sa stie pe ce fel de audiente isi cheltuiesc banii. Razvan Corneteanu, director executiv al Societatii Libertatea, a remarcat progresele facute in zona presei scrise, dar si faptul ca „numai cu ajutorul marilor clienti vom putea impune certificatul de audit BRAT ca standard obligatoriu. In ceea ce priveste Ringier Romania si publicatiile pe care le conduc, Capital si Libertatea, ne vom implica atat in BRAT, cat si in IAA la fel de activ ca pana acum, incercand sa contribuim pentru ca cele discutate la acest seminar sa nu ramana numai vorbe”. Andrew Cowell a notat drept cele mai importante evenimente ale anului introducerea sistemului de masurare electronica a audientei TV (peoplemeter) la nivel national si suspendarea Ordonantei nr. 99/ 2000, document ce prevedea limitarea promotiilor. Directorul de marketing de la BAT, Ian Johnstone, si-a manifestat nemultumirea fata de instabilitatea legislativa din mediul economic si fata de „migrarile” oamenilor din agentiile de publicitate, fapt care conduce la slabirea legaturilor dintre agentii si clienti.
La aceasta ultima remarca, Dragos Grigoriu, directorul general al agentiei de publicitate Tempo Advertising, a raspuns: „Daca nu ne-ati mai taia bugetele, poate am putea pastra oamenii in agentii.” Matthew Price a remarcat la randul sau introducerea la nivel national a sistemului peoplemeter si formarea Consiliului Roman al Publicitatii. Aneta Bogdan a remarcat ca s-au pus bazele unei mai bune planificari a bugetelor de publicitate, preconizandu-se o reconsiderare a acestora catre presa scrisa, deoarece audientele TV in prime-time a scazut cu aproape 50% din cauza introducerii sistemului peoplemeter.
Evenimentele tragice din 11 septembrie nu vor afecta planurile de marketing de anul viitor ale acestor companii in Romania. De fapt, nu vor fi schimbari majore ale bugetelor de publicitate. Toti clientii asteapta introducerea de anul viitor a Studiului National de Audienta pentru Presa Scrisa (BRAT), care va certifica la standarde internationale audientele ziarelor si revistelor de pe piata romaneasca. „Pana la introducerea sistemului, a spus Matthew Price, ne vom ghida dupa logica, bun-simt si fler.”
Televiziunea va ramane principalul suport a investitilor publicitare si in anul 2000, dar clientii mici isi vor orienta bugetele spre medii mai ieftine. Din aceasta mutare, se pare, va avea de castigat presa scrisa. Coca-Cola si Procter&Gamble nu-si vor schimba anul viitor schema de alocare a bugetelor publicitare. BAT, insa, va cauta „sa atinga” publicul consumator pe cai mai directe si discrete decat pana acum, tinand cont de reglementarile din domeniul publicitatii la tutun. Aneta Bogdan a pus degetul pe rana: „As vrea sa vad mai multa responsabilitate din partea agentiilor in vanzarile clientilor.”    

„Sunt multumit ca am creat un cadru pentru comunicarea intre clienti si agentii.”
Bogdan Enoiu, director McCann-Erickson

„Se preconizeaza o reconsiderare a bugetelor catre presa scrisa.”
Aneta Bogdan, director de publicitate Connex

„Doresc ca lucrurile discutate la seminar sa nu ramana niste vorbe in vant.”
Razvan Corneteanu, director executiv Libertatea SA