Pentru acurateţea informaţiei, firmele de cercetare recurg la metodologii complexe şi produse sofisticate. Aderarea României la UE a dinamizat investiţiile directe, pe de o parte, şi a adus o intensificare a concurenţei, pe de altă parte. Ambele efecte au contribuit la creşterea cererii de studii de piaţă.

Domeniile care au crescut cel mai mult cererea de cercetare de marketing, în acest an, sunt cele în care concurenţa a crescut semnificativ: financiar-bancar, retail, telecomunicaţii şi servicii de tip business-to-business.

În România, tarifele sunt încă joase, comparativ cu cele din restul ţărilor membre ale Uniunii Europene. Preţurile studiilor de piaţă de la noi sunt comparabile cu cele din India, Peru, Nigeria sau Croaţia, dar cu 25% mai mici decât cele din Polonia, Cehia, Rusia sau Ungaria, la jumătate din preţurile din Grecia sau Portugalia, respectiv, la o treime faţă de cele din Germania, Franţa sau Marea Britanie (sursa: ESOMAR – European Society for Opinion and Marketing Research).

72-7230-59_danielenescu_mb.jpg„Ca tendinţe, constatăm o creştere a cererii pentru soluţii integrate de informaţie, adică cercetare primară, cercetare de birou – «desk research» – şi business intelligence“, remarcă Daniel Enescu, general manager la Daedalus Consulting şi preşedintele Societăţii Române de Marketing şi Sondare a Opiniei Publice (SORMA). „Se observă şi o orientare a clienţilor către proiecte cu valoare adăugată, care folosesc metodologii de ultimă oră, în cercetarea de piaţă“, conchide Daniel Enescu.

În cazul MEDNET Marketing Research Center, de un mare interes se bucură cercetările de dezvoltare, care cuprind mai multe module: studii de bunăstare şi densitate de locuire la nivel de străzi şi cartiere, pentru principalele 50 de oraşe ale ţării; studii privind concurenţa; indici de atractivitate pentru zonele de interes dintr-un oraş; studii de trafic auto sau pietonal etc. Acestea sunt comandate de către companii din retail, dezvoltatori de proiecte imobiliare, bănci sau reprezentanţe auto.

„Noi şi foarte apreciate sunt şi studiile de verificare a eficienţei în distribuţie a diferitelor materiale promoţionale, precum şi studiile calitative de evaluare a gradului de satisfacţie a clienţilor din hipermarketuri“, precizează Lăcrămioara Laura Voinea, managing director, MEDNET Marketing.

Cele mai noi metodologii utilizate de Mercury Research sunt RESICOM – un instrument dedicat companiilor de telecomunicaţii şi care presupune o analiză integrată a serviciilor de telefonie fixă şi mobilă, internet, televiziune – şi ADD+IMPACT, studiu ai cărui principali beneficiari sunt directorii de comunicare, directorii de marketing, managerii de produs care vor să comunice prin reclame eficiente.

Precizăm că, în general, durata şi costurile unei lucrări depind de mai mulţi factori: mărimea eşantionului, recompensele acordate intervievaţilor, dimensiunea şi structura chestionarului, categoriile analizate, nivelul de detaliu, perioadele de timp care intră în analiză, gradul de complexitate a raportului solicitat de client etc. Astfel, preţurile încep de la câteva mii de euro şi ajung la câteva zeci de mii, iar ca timp de realizare, o cercetare poate dura o lună sau mai mult, însă există şi urgenţe care prevăd livrarea în câteva zile.  n

Metodologii

VOXO CATI SYSTEM 

Este o soluţie modernă de colectare a datelor prin telefon şi este folosită în peste 30 de ţări. Începând cu acest an, este prezentă şi în România, prin ISRA Center Marketing Research, singurul institut care deţine drepturile de utilizare pe piaţa locală. Printre principalele beneficii oferite de această platformă amintim:
• posibilitatea creării celor mai complexe chestionare
• posibilitatea utilizării unei singure interfaţe pentru formele de colectare CATI/CAPI/ WEB
• codificarea automată a răspunsurilor la întrebările deschise
• monitorizarea productivităţii operatorilor
• monitorizarea online a calităţii interviurilor
• realizarea online a trainingului operatorilor

Toate aceste beneficii se traduc pentru clientul final în următoarele avantaje: rezultate de mare acurateţe, acces rapid la rezultatele cercetării, reducerea costurilor, ca urmare a eficientizării timpului de culegere a datelor.

CATEGORY MANAGEMENT

Conceptul GfK Consumer Panel privind Category Management este unic pe piaţă şi aplicat cu succes în ultimul an, fiind posibil datorită dezvoltării comerţului modern în România.

Acesta constă în analiza comportamentului de achiziţie al consumatorilor nu doar în magazinele unui anumit retailer, ci şi în afara acestora, în celelalte ocazii de cumpărare. Se explică, astfel, performanţa la care a ajuns un retailer, precum şi oportunităţile pe care le are vizavi de o categorie sau o marcă de produse, în vederea atingerii obiectivului final, de maximizare a satisfacţiei consumatorului în magazin.

GfK HILCA

Este unul dintre cele mai inovative instrumente din portofoliul Grupului GfK.
Este o soluţie care optimizează şi dezvoltă concepte de produs, defineşte politica de preţuri sau măsoară potenţialul în piaţă. GfK HILCA se aplică pentru categorii de produse complexe, definite de multe caracteristici: servicii financiare, IT&C, auto etc.

Este o metodă rapidă şi avantajoasă financiar, iar interviurile se pot aplica online. În final, clientul primeşte un program de simulare uşor de utilizat.

CAWI

După ce, anul trecut, a fost prima firmă care a utilizat pe scară largă CAPI – completarea interviurilor faţă în faţă pe calculator – în locaţie centrală, Daedalus Consulting pariază anul acesta din nou pe tehnologie: împreună cu Eurodata Management, firmă de culegere de date din cadrul Grupului Daedalus, va introduce pe scară largă CAWI (culegere de date online), ca urmare a unor proiecte derulate deja în prima parte a anului. Una dintre aplicaţiile principale ale acestei metodologii sunt cercetările de satisfacţie a angajaţilor.
Ca reprezentant al Millward Brown, Daedalus Consulting a implementat în România, în ultimii ani, soluţii cu grad de noutate absolută sau relativă la nivelul Europei.

«Constatăm un interes tot mai mare pentru studii de satisfacţie a clienţilor şi/sau angajaţilor.»
Daniel Enescu, preşedinte SORMA, general manager Daedalus Consulting