Trebuia ca cineva sa vina si sa faca ordine in labirintul ce era Internetul la acea data, prin elaborarea unui „motor de cautare”, site ce dispunea de o baza de date cu o parte (cea mai semnificativa) din informatia prezenta pe retea.
Pe ideea aceasta s-au bazat Yahoo!, Lycos, Excite, Altavista, Infoseek si altele. Astfel a inceput o mare aventura, una dintre cele mai profitabile si mai explozive afaceri din SUA: elaborarea de portale. Acestea sunt, dupa cum le zice si numele, niste porti larg deschise pentru noii sau mai experimentatii utilizatori de Internet, oferind o gama larga de servicii, de la cautare pe web la e-mail gratuit si solutii de comert electronic. Le putem asemana cu niste bazare imense, capabile sa fie pe placul celor mai exigenti sau mai bizari utilizatori de Internet.
La un portal, cruciala este audienta pe care o are. Pentru ca se poate contoriza cati utilizatori unici se plimba zilnic prin paginile site-ului, industria publicitatii a devenit imediat interesata de portale. Forrester Research, din Boston, estimeaza ca portalurile reprezinta 15% din paginile accesate pe Internet, dar incaseaza 67% din totalul publicitatii on-line. Pana in anul 2003, se pare ca numai cateva dintre multele portale aparute vor rezista de unele singure. Cei mici, ce si-au creat un nume, dar nu au cum sa reziste in fata concurentei, vor fi „inghititi” de alte companii, lucru care deja a fost pus in practica: Lycos a fuzionat cu USA Networks (televiziune prin cablu), Geocities a fost cumparat de Yahoo!, iar Infoseek a fost vandut noului portal Go, proprietatea companiei Disney.
Locul Romaniei in aceasta industrie este inexistent, atat timp cat publicitatea on-line nu se dezvolta la noi in tara. Pentru a dezvolta promovarea on-line, e nevoie insa de un public-tinta numeros. Cum, in tara noastra, conform IDC, la sfarsitul lunii mai 1999 erau conectate in jur de 35.000 de computere, publicul este ca si inexistent.
De ce nu se conecteaza romanii la Internet? Daca vom compara numarul de PC-uri conectate cu numarul probabil de computere existent in tara, nu putem sa nu remarcam ca tarifele Romtelecom reprezinta principalul obstacol in calea spre informatie. Preturile pentru accesul Internet promovate de ISP-uri, spre lauda lor, se apropie de cele vestice, in jur de 20-25 USD pe luna, pentru trafic nelimitat. Problema costului telefoniei (o veriga foarte importanta in conectarea la Internet) nu exista numai in Romania, ci este si o problema a Europei. Studiile au aratat ca rata destul de mica de crestere a conectarilor in Europa Occidentala are drept cauza, in principal, costurile mari ale convorbirilor telefonice. Bineinteles, s-au luat masuri, dar nu ca la noi, unde preturile pe convorbire cresc in mod aberant.
Portalurile nu mai tin de tehnologie, ci sunt un nou tip de media, care se dezvolta cu o viteza ametitoare, ce nu ne da nici macar ragazul de a intelege pe deplin fenomenul. Chiar daca, economiceste vorbind, se poate spune ca a atins apogeul, „nebunia” Internetului, declansata in urma cu numai cinci ani, marcheaza inceputul unei noi epoci, ce va schimba total felul in care comunicam si facem afaceri.
Cum poti deveni miliardar in numai cinci ani
Yahoo! a fost infiintat de catre doi studenti americani, Jerry Yang si David Filo, in anul 1995. Site-ul a demarat oferind vizitatorilor adrese utile de Internet, organizate in directoare, reducand astfel la minimum pierderea de timp cu cautarea pe web. Yahoo! a devenit repede popular in randul utilizatorilor de Internet, care gaseau in fiecare zi actualizari cu ultimele site-uri ce apareau in retea. O data cu progresul tehnic (puterea de calcul a crescut, preturile s-au diminuat, paginile de web puteau fi elaborate complex si puteau fi interactive), Yahoo! s-a transformat intr-un adevarat portal. Aproape fiecare utilizator de Internet trece cel putin o data pe zi prin paginile Yahoo!.
La o simpla privire, serviciile oferite de compania celor doi studenti sunt diversificate, incepand cu starea vremii, trecand prin consultarea cotatiilor bursiere si terminand cu o eventuala rezervare de bilete pentru avion. Asadar, cam orice este posibil la Yahoo!. Cum era si normal, datorita audientei, pe Yahoo! se desfasoara campanii publicitare de zeci de milioane de dolari. Pretul pentru o afisare de banner este in jur de 20 de centi, rezultand un CPM (cost pe o mie de afisari) de 20 USD, o rata convenabila. Majoritatea firmelor ce isi fac reclama pe Yahoo! sunt magazine on-line, direct interesate de acest tip de promovare, care le da posibilitatea de a evalua exact impactul mesajului publicitar. Utilizatorul da clic, este monitorizat continuu si sfarseste prin a cumpara sau a parasi magazinul. Oare la reclama tv reusim sa contorizam exact cati din cei ce au privit spotul ne-au vizitat magazinul si, pe deasupra, au si cumparat produsul?
in momentul de fata, la Yahoo! lucreaza aproximativ 1.000 de oameni, iar compania este considerata de analistii de pe Wall Street ca Microsoft-ul anilor 2000. Ultima mutare importanta a firmei a fost achizitionarea companiei Geocities, pentru suma record de 4 miliarde USD! Geocities, companie fondata in 1994 de catre David Bohnett, nu facea altceva decat sa gazduiasca gratuit paginile de web ale utilizatorilor de Internet. Financiar, compania nu statea prea bine, cifra de afaceri in 1998 fiind de 16 milioane USD si totalizand pierderi de circa 30 milioane USD. Cum de a fost posibila vanzarea acestei companii pentru fantastica suma de 4 miliarde USD? Simplu: audienta site-ului era imensa, 19 milioane de vizite zilnice, ceea ce pentru Yahoo! insemna foarte mult. David Bohnett, vazandu-se dupa numai cinci ani cu o suma fabuloasa in buzunar, a plecat impreuna cu familia in Bahamas, Geocities urmand a fi condusa dupa metodele de marketing ale Yahoo!. Daca va aparea vreodata o carte care sa explice cum poti deveni miliardar in numai cinci ani, cu siguranta ea va fi scrisa de David Bohnett.
Revenind la Yahoo!, trebuie sa remarcam ca ea este pentru investitorii de pe NASDAQ una dintre cele mai profitabile afaceri, iar pentru celelalte portale, cel mai temut concurent.
Perdantii se transforma
in concurenti seriosi
Trecem acum la Redwood City, in inima Silicon Valley, la compania Excite. Nu mai are rost sa povestim cum a aparut Excite, pentru ca istoria ar urma acelasi curs ca la companiile prezentate mai sus: studenti cu idei si fara bani pun de-o afacere cu costuri minime si devin multimilionari. La Excite, impresioneaza sediul luxos in care firma isi desfasoara activitatea. Compania este veterana in domeniul afacerilor pe Internet, fiind fondata in 1993, si numara in momentul de fata 700 de salariati. Zilnic, 18 milioane de oameni aleg Excite pentru a fi la curent cu ce se intampla in lume. Ideea de baza la Excite este personalizarea paginii de inceput. Utilizatorul ce a configurat acest serviciu va putea vedea pe prima pagina vremea in zona pe care si-a ales-o, cursul actiunilor din portofoliul sau, stirile locale, rezultatele sportive care il intereseaza, fiind scutit astfel de cautare. Acum, personalizarea nu mai este o noutate pe Internet, dar Excite a castigat multa audienta la inceput cu acest serviciu. Totusi, Excite nu se poate mentine singur in afacere. Drept urmare, va fi achizitionat de @Home (se citeste „at Home” sau „acasa”), primul furnizor de Internet prin cablu din SUA. @Home face parte din gigantul AT&T, deci Excite e pe maini bune. Site-ul va dezvolta pe viitor solutii de comert electronic, avand 18 milioane de potentiali cumparatori. Joe Kraus, unul dintre cei sase fondatori, spune ca la numai 27 de ani a trait toate experientele ce le poate aduce postura de om de afaceri. Un singur regret are, impartasit si de catre ceilalti cinci creatori ai lui Excite: nici unul dintre ei nu a reusit sa-si intemeieze o familie. Nu-i nimic acum, o data cu fuziunea dintre Excite si @Home, Kraus va avea mai mult timp liber si chiar o „modesta” avere de 45 milioane de dolari.tr
r
Adaptare dupa Capital (Franta) de Radu Lazarr