Facilitatile vamale din Ordonanta nr. 92/1997 au starnit mare valva. Multa vreme nu s-a stiut daca Legea bugetului le-a spulberat sau nu. Dornic sa clarifice lucrurile, Guvernul a emis, in mare graba, o ordonanta de urgenta, nr. 32 din 26 martie 1999. Devenea in sfarsit limpede ca s-a zis cu taxele vamale pentru aportul in natura la capitalul social. La fel, ne spune ordonanta, se intampla cu taxa pe valoare adaugata (TVA). Deci, adio scutiri. Si totusi… Nici nu s-a uscat bine cerneala pe parafa Guvernului, si contradictiile ies la iveala.
Reglementari mai vechi de aplicare a taxei pe valoare adaugata infirma recentele „clarificari”. Ordonanta nr. 34 din 1997 – care completeaza OG nr. 3/1992 privind TVA – precizeaza, negru pe alb, ca „aportul pentru bunuri si servicii la capitalul social” este scutit de taxa pe valoare adaugata (litera k, 7). Mai trebuie mentionat ca nici o prevedere ulterioara nu a abrogat acest articol.
Vama e in deruta. Trebuie impusa TVA pentru importurile de bunuri – aport la capitalul social? Greu de spus. Insusi Gelu Stefan Diaconu, director adjunct al Directiei Generale a Vamilor (DGV) nu se pronunta. Domnia sa ne-a declarat ca a solicitat in nenumarate randuri o precizare de la directia specializata din Ministerul Finantelor (MF), dar fara rezultat. „Intrebati la dumnealor!”, ne-a sugerat dl Diaconu. Ceea ce am si facut. Surprizele se tin lant, am constatat.
In loc de TVA, Finantele suspenda raspunsul
Titularii de la Directia legislatie-impozite indirecte neaga, pur si simplu, drepturile existente. „Aportul la capitalul social nu este scutit de TVA”, a precizat Ion Busuioc, director la Directia legislatie-impozite indirecte din Ministerul Finantelor. Prudenti, cei din Ministerul Finantelor ii lasa insa pe colegii de la Directia Vamilor sa scoata castanele din foc. Astfel, desi li s-a solicitat in nenumarate randuri o luare de pozitie, refuza sa isi asume responsabilitatea si tergiverseaza, de zile intregi, un raspuns oficial catre colegii din DGV. Se spera, desigur, ca Directia Vamilor, copil al aceleiasi mame (Ministerul Finantelor) nu va iesi din front. Ceea ce este foarte aproape de adevar.
Desi a sesizat contradictia si chiar a raportat-o colegilor din Finante, directorul DGV inclina sa taie scutirile. „Noi recomandam suspendarea facilitatilor”, a subliniat dl Diaconu. Un argument ar fi aparitia Legii bugetului ulterior Ordonantei nr. 34/1997 privind TVA. Nenorocirea e ca, desi pare plauzibil, un asemenea motiv nu se sustine juridic. Ambele acte sunt prevederi legale si trebuie aplicate, cata vreme legiuitorul „a omis” sa le abroge. Asa ca, pana la a trece la masuri concrete, DGV ar fi bine sa cantareasca de doua ori. Juristii sustin ca o eventuala actionare in instanta a statului are sanse sigure de castig, in favoarea intreprinzatorului. „Nu exista nici un dubiu in aceasta privinta”, a confirmat Arin Octav Stanescu, avocat.
Preocupata sa tot adune, Puterea nu se sinchiseste acum de astfel de lucruri. Mizeaza pe faptul ca ii vor fi suportate in continuare gafele, caci nu ai de ales. Subtila, acorda mici portite, dar numai pentru cei agreati. Pentru a obtine o inlesnire, cat de mica, e neaparat nevoie sa calci prin curtea Ministerului Finantelor. Desigur, nu te poti prezenta nepregatit.
Un mic exemplu. Variatiune pe tema TVA, Ordinul nr. 2509, emis la sfarsitul anului trecut, suspenda temporar plata TVA pentru utilajele, instalatiile, echipamentele, masinile industriale si masinile agricole importate pentru efectuarea si derularea investitiilor. Suspendarea temporara nu inseamna scutire, ci doar amanare. Taxa nu se mai plateste in vama, o data cu aducerea utilajului, ci intr-un interval ulterior, de maximum 120 zile. La fel, pentru materiile prime, plata TVA poate fi facuta in maximum 60 zile. Dar de aceste drepturi nu se beneficiaza oricum, ci numai dupa obtinerea unui certificat de la MF. Aici, solicitantul va prezenta un vraf de documente: o cerere-tip de suspendare a platii TVA aferente importurilor; copii de pe actele de infiintare si functionare a societatii; copie de pe instiintarea de platitor de TVA; copie de pe documentul prin care s-a aprobat realizarea investitiei respective; copii dupa contractele externe, copii de pe deconturile de TVA pe ultimele trei luni si copii de pe documentele de plata, adeverinta de la organul fiscal teritorial din care sa rezulte achitarea la zi a obligatiilor catre bugetul de stat; in cazul importului de materii prime, fundamentarea necesarului pentru care se solicita suspendarea TVA in vama.
Lista poate fi mult mai lunga, dupa bunul plac al inspectorului. Daca nu e multumit, acesta poate sa ceara mai mult, caci legea ii permite. Lista include „orice alte documente necesare analizei cererii depuse”.
Un vraf de documente
pentru o amanare
Dupa atata bataie de cap, beneficiul este de cel mult patru luni ragaz la plata TVA. Daca aceasta perioada va fi depasita, se vor aplica penalizari. Intarzierile mai mari de 15 zile peste termenul limita se vor plati scump, cu 0,25% surplus pe zi. Dar vor fi puse la numaratoare si zilele din perioada suspendata. Cu atatea conditii de indeplinit, generozitatea MF a inceput sa ii lase rece pe investitori. Probabil ca asta s-a si urmarit.
Fie ca emite reglementari contradictorii, fie ca le face imposibil de aplicat sau le acorda preferential, Puterea se indeparteaza, cu fiecare zi, de sustinerea economiei reale. Porniti sa sustina interese, altele decat cele ale majoritatii investitorilor, guvernantilor le-a devenit indiferent daca unele firme striga sau altele pier.