În primul rând, este vorba de trecerea la vehiculele electrice. Din ce în ce mai multe mărci auto investesc puternic în vehicule electrice, unele angajându-se chiar să elimine complet mașinile cu combustibil fosil în viitorul apropiat. Bentley, Jaguar, Lotus, MINI și Volvo sunt printre ele. Chiar și Ferrari a lansat primul său vehicul hibrid, SF90 Stradale, potrivit Dmarge.
În al doilea rînd, asistăm la o ascensiune a Chinei pe piața auto. China a eclipsat de mult SUA ca cea mai mare națiune producătoare de automobile din lume. Mașinile chineze au purtat multă vreme ștampila (nu întotdeauna nemeritată) că sunt de calitate scăzută.
China a răsturnat clasamentele
Dar această concepție se schimbă rapid. În Australia, Suedia și Norvegia, vehiculele unor mărci chinezești precum MG3 și Polestar 2 au devenit unele dintre cele mai bine vândute vehicule. Paradigmele se ciocnesc și ele: China conduce în producția de vehicule electrice și a unui vehicul chinezesc, Wuling Hongguang Mini, depășind acum modelul Tesla 3, ca cel mai bine vândut EV.
Pe scurt, „amenințarea” din China este tot mai reală. Dar nu toate mărcile fac ceea ce trebuie, pentru a ține pasul cu China. Mai exact, mulți producători auto japonezi și americani, care obișnuiau să fie în top, au rămas în urmă.
Producătorii japonezi de automobile au devenit reticenți în a produce vehiculele electrice cu baterii (BEV-uri, adică mașinile complet electrice). Toyota, cea mai mare marcă de automobile din lume, este, probabil, principalul vinovat.
Deși a fost un pionier în ceea ce privește hibrizii ușori, cum ar fi Prius, Toyota a stagnat în ultimii ani, dublând tehnologiile ușoare hibrid și hidrogen când a devenit clar că hibrizii plug-in (PHEV) și BEV sunt calea viitorului.
Toyota a făcut lobby activ pe lângă Congresul SUA pentru a încetini adoptarea BEV, a scris New York Times, iar președintele companiei, Akio Toyoda, a definit EV-urile „supraestimate”.
Un domeniu-cheie în care Japonia și SUA sunt în urma Chinei este calitatea
Un domeniu-cheie în care producătorii auto japonezi și americani sunt în urma Chinei este calitatea. Mașinile americane au fost întotdeauna considerate dubioase în ceea ce privește calitatea, în timp ce Japonia, care a aplicat ”standardul de aur„ și-a pierdut treptat reputația.
Pe de altă parte, când vine vorba de calitatea mașinilor americane, versiunile chineze ale mașinilor cu design american care ies de pe liniile de producție sunt mai bine făcute decât omoloagele lor americane. „Mașinile Tesla Model 3 și Model Y sunt ambele construite în SUA și China, iar proprietarii din Europa au raportat că versiunile chinezești sunt mai bune. Am auzit că sunt necesare mai puține deplasări la atelierul de reparații,”, spune Tom Stacey, lector la Universitatea Anglia Ruskin din Anglia.
Ce trebuie să facă SUA și Japonia
Dacă vor să rămână în fruntea jocului, SUA și Japonia trebuie să îmbrățișeze electrificarea cu mai multă seriozitate, nu ca un moft ci ca viitorul automobilismului.
În al doilea rând, trebuie să se întoarcă la planșa de desen când vine vorba de controlul calității.
Sursa foto: Dreamstime