Permierul rus Vladimir Putin a dat un ultimatum constructorului francez Renault şi a cerut fie să finaţeze compania rusă AvtoVAZ, fie să-şi reducă participaţia în cadrul acesteia.
„Ori participă la finanţarea companiei, ori vor trebui să accepte divizarea participaţiei deţinute”, le-a spus Putin oficialilor guvernamentali.
Compania franceză, care a cumpărat un sfert din producătorul maşinilor Lada în urmă cu doi ani pentru mai bine de un miliard de euro a refuzat să facă orice comentariu imediat acestor afirmaţii.
Un mastodont ce trăieşte din bani de la stat
AvtoVAZ, cel mai mare constructor auto din Rusia a anunţat că va trebui să renunţe la un sfert din personalul angajat în oraşul Togliatti, adica 27.600 de oameni, cifră ce ar reprezenta cel mai mare val de disponibilizări efectuat într-o singură localitate din Rusia.
Ameninţarea disponibilizărilor vine pe fondul unei scăderi cu 44% a vânzărilor Lada şi va pune la grea încercare guvernul condus de Putin.
Compania AvtoVAZ încă mai produce modelul Lada cu ajutorul unor tehnologii depăşite, datând din anii ’60. Constructorul a crescut la proporţii de mastodont în urma deceniilor de injecţii financiare efectuate de statul rus.
Speranţa a revenit cu Renault, dar a dispărut în criză
Speranţele de revenire au apărut odată cu intrarea în acţionariat a companiei Renault, dar planurile de restructurare au fost mult întârziate din pricina crizei economice globale.
Rusia a alocat în urmă cu şase luni un nou ajutor financiar, în valoare de un miliard de dolari, după ce premierul Putin a declarat că scenariul General Motors şi disponibilizarea a zeci de mii de salariaţi nu trebuzie să se repete la AvtoVAZ.
Banii au fost risipiţi însă foarte repede pe achitarea unor datorii, iar AvtoVAZ se aşteaptă ca în acest an să înregistreze pierderi de peste un miliard de dolari.