La prima editie a „Bursei locurilor de munca pentru studenti, organizata de curand de catre Agentia Nationala de Ocupare a Fortei de Munca (ANOFM), firmele si institutiile au fost prezente in numar destul de redus. Nici posturile oferite nu au satisfacut asteptarile studentilor participanti, cele mai multe fiind pentru jobul de agent de vanzari sau agent de asigurare. De asemenea, ca tendinta generala, domeniul de studiu corespunde tot mai rar cu domeniul sau jobul in care se incadreaza tinerii. Politehnistii sau informaticienii au mai avut noroc de oferte avantajoase, in schimb cei care urmeaza facultati de profil umanist au avut de ales intre joburi de secretare sau… vanzatori. „Oferta este destul de saraca si nu prea ai ce sa alegi. In domeniul meu, nu am gasit aproape nimic. Toata lumea cauta ingineri sau agenti comerciali, spune Anca Cernic, studenta la comunicare si relatii publice, SNSPA. Foarte multi dintre cei care studiaza in domenii mai putin „cautate s-au reorientat si au acceptat, temporar, sa lucreze in cu totul alte ramuri economice. Vlad Dumea si Catalin Mocanu, studenti la medicina veterinara, si-au depus CV-urile pentru posturi in domeniul IT, fiindca „se pricep si „aici exista sanse sa gasesti un job. Nici companiile nu prea au pretentii privind domeniul din care provin studentii. Spre exemplu, Mc Donalds a oferit cateva zeci de posturi de lucrator comercial. „Peste 25% din angajatii companiei sunt studenti care provin din diferite facultati. Le cerem un minimum de cunostinte de limba engleza, nu avem alte restrictii legate de domeniul de pregatire. Ei sunt instruiti de catre companie, ulterior angajarii. Avem un exemplu al unui fost student la stomatologie, care, dupa terminarea studiilor, a ramas angajatul nostru si a evoluat foarte bine pe scara ierarhica. Dar nu este singurul, spune Cristian Savu, director relatii publice la Mc Donalds. „Tinerii ar trebui sa se indrepte, in primul rand, catre acele specializari pentru care au abilitati si, implicit, vor putea fi performanti, si nu catre acele specializari care, in opinia lor, le-ar conferi un statut superior sau o pozitie inalta sau venituri considerabile intr-un termen scurt, spune Bianca Moraru, manager de proiect, agentia Professional. Cristian Francu, presedintele organizatiei studentesti VIP explica altfel fenomenul: „Majoritatea pozitiilor de raspundere, interesante si cu adevarat provocatoare pentru un absolvent pregatit sunt ocupate deja. Studentii care vin acum, poate mai bine pregatiti decat cei de ieri, nu reusesc sa se angajeze pe posturi compatibile cu pregatirea lor.
Companiile spun ca vor sa angajeze studenti
· „Am fost personal la bursa de joburi, deoarece primul contact cu candidatul conteaza foarte mult. Deja m-am hotarat pe cine voi angaja, spune Liliana Chirila, director CEVIS, Galati.
· „Avem anumite perioade de selectie, cand angajam studentii pe care ii avem deja in baza de date, de la diferite targuri de joburi, de aceea nu am participat de data aceasta la bursa. In departamentul „Customer Care, aproape toti angajatii sunt studenti, spune
Sorin Paun, expert „job-center, Orange.
· „Un candidat care este cu adevarat bun poate obtine un salariu foarte mare, spune Remus Posteiu, manager de proiect, Campus Quo Vadis.
· „3.500.000 de lei e un salariu rezonabil pentru inceput, pentru un post de inginer, spune Fanica Nitu, Getax.
Oferta de locuri de munca, de zece ori mai mica decat cererea
· La bursa locurilor de munca pentru studenti, s-au oferit 6.384 de joburi. Cele mai multe posturi: agent de asigurari, agent comercial, ospatar, informatician.
· Potrivit estimarilor, in fiecare an se inregistreaza aproximativ 350.000 de absolventi din toate formele de invatamant. In medie, oferta de joburi la bursele de locuri de munca este de aproximativ 30.000 de posturi. Aceasta inseamna mai putin de 10% din necesar.
· Joburile de agenti de asigurari sunt cele mai numeroase. In 2001, s-au oferit 719 joburi de consultant de asigurari, urmate de 702 posturi de inginer. In 2002, 434 – agent de asigurari si 301 – inginer. La bursa pentru studenti din acest an s-au oferit 77 de joburi de consultant asigurari, fiind devansate, de data aceasta, de posturile de agenti comerciali si de vanzari: 116.